Announcement

Collapse
No announcement yet.

Golf 3 -97 Alpine & DLS

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • SQ: Golf 3 -97 Alpine & DLS

    Då var det kanske dags att skapa en projekt tråd...

    Projektet kommer att ha inriktningen SQ och när jag kommer till SQ så är jag komplett nybörjare så detta kommer både bli roligt och lärorikt får jag hoppas...

    Bilen är en liten sleten golf 3 från 1997 är inte den finaste eller den fulaste golf 3:an finns så klart rost osv som inte kommer att åtgärdas i första hand... Projektet kommer att gå i lugnt och fint tempo och kommer inte byggas för tävling i första hand... kommer säkert att vilja åka på någon tävling och få den bedömd :P



    Jag är varken bra på fina teckningar som visar vad som skall in så blir i text format Edit: får tacka octan för denna bilden nedan på setupen

    Hu: Alpine CDA-9886r + KCE-400BT(blåtands modulen)

    Ljudprocessor: Alpine Pxa-h800 + Rux-C800

    Framsystem:
    Diskanter: 1par DLS Nordica 1
    Midrange: 1par DLS UP4
    Midbas: 1par DLS Nordica 6,5"

    Slutsteg: 2st DLS CC-44

    Baksystem:
    Bas: 1st DLS Nordica 10i(lutar det mot)
    Slutsteg: 1st DLS CC-1000



    Hoppas att det blir några som kommer följa och kan ge tips och råd under projektets gång och tveka inte att kommentera om ni tycker något ser galet ut^^ och STOR VARNING är som sagt helt nybörjare och har aldrig lödat eller sleevat kablar förut

  • #2
    Re: Golf 3 -97 Alpine & DLS

    kommer lite bilder på vad som har gjorts innan..
    Har tejpat ihop lite av kablagen med eltejp som sen skall tejpas med lite oem tejp(tygtejp)

    Stereons kablage


    Processorns kablage


    Blåtands modulens


    Sedan har jag förberett lite olika kablar med kabelstrumpa..
    start/tändningström till stereon åter fixad efter någon av föregående ägare hade klippt och klistrat lite i bilen denna skall även kopplas ihop med en dubbelsäkring som kommer kopplas in på säkringsboxen... har ännu inte fått hem den dock..


    Sen har jag fixat remote kablen från stereon till processorn och från processorn till slutstegen..
    Före lödning:


    Efter lödning: Vad var det jag sa


    Kabelstrumpa och krympslang på:



    Detta är hur långt jag har kommit för tillfället :P

    funderar även på hur jag skall lösa HU och Ruxen, om jag skall flytta stereon och göra så att allt är samlat på ett ställe eller behålla stereon på original plats och ha ruxen någon annanstans.

    Comment


    • #3
      Re: Golf 3 -97 Alpine & DLS

      Inte så snygg kanske. Men den gick snabbt.

      Octan
      Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
      Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

      OctanAudio
      Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
      Fegens Vandrarhem

      Bilstereoblog
      Team Ljudbyggaren

      Comment


      • #4
        Re: Golf 3 -97 Alpine & DLS

        Jag följer detta och jag hoppas du blir klar snabbt så man får sig en provlyssning
        Sponsor:
        Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
        Tudor Batteries - www.tudor.se
        Sonax Bilvård - www.sonax.se

        Comment


        • #5
          Re: Golf 3 -97 Alpine & DLS

          Trevlig utrustningslista, det här ska följas! Angående lödningen så ser det ut som att det saknas lite lödtenn och lite värme. Övning ger träning...

          Comment


          • #6
            Re: Golf 3 -97 Alpine & DLS

            Originally posted by octan View Post
            Inte så snygg kanske. Men den gick snabbt.

            Tackar octan, den blir perfekt

            Comment


            • #7
              Re: Golf 3 -97 Alpine & DLS

              Originally posted by ppk View Post
              Jag följer detta och jag hoppas du blir klar snabbt så man får sig en provlyssning
              hehe jag skall försöka bli klar till sommaren iaf

              Comment


              • #8
                Re: Golf 3 -97 Alpine & DLS

                Originally posted by bingonisse View Post
                Trevlig utrustningslista, det här ska följas! Angående lödningen så ser det ut som att det saknas lite lödtenn och lite värme. Övning ger träning...
                kan bero på att det är bara en lödkolv på 30W från biltema:P men har en 60W liggandes men behöver ny spets på den .

                fick på lite mycket lödtenn så jag försökte smeta ut det istället för att ta bort det

                Comment


                • #9
                  Re: Golf 3 -97 Alpine & DLS

                  Intressant bygge. Detta kommer att följas
                  Mini Cooper goes Pioneer
                  http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=36531
                  Volvo V50
                  http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=34708

                  Sponsorer som håller mig flytande:
                  Pioneer, Stinger

                  Comment


                  • #10
                    Re: Golf 3 -97 Alpine & DLS

                    Gillar upplägget. Kör på.

                    Bygglogg: SQW: TransFårrden

                    Comment


                    • #11
                      Re: Golf 3 -97 Alpine & DLS

                      En liten fråga är det någon av er som har plockat ner instrument brädan i en golf 3 någon gång? Är det svårt? Några tips? Hade tänkt att gå all in med dämpnigen och dämpa bakom men kanske räcker att dämpa så högt man kan

                      Comment


                      • #12
                        Re: Golf 3 -97 Alpine & DLS

                        fick lite gjort idag
                        Nu har går stereon på tändningen och sparar minne så nu hoppas jag inte att stereon skall dra ur strömmen ur batteriet hela tiden...



                        Vid säkringsboxen satt dubbelsäkringen på/till motorelektronik säkringen med en 10A säkring...


                        Isokontakt huvudet, den sleevade kablen kommer från dubbelsäkringen...
                        hade dock tänkt använt original kontakten men iom att jag inte fick ut ena stiftet så klippte jag av allt då jag hade ett universalt iso liggandes så blev det lite skarvningar..


                        Skarvarna från original kablaget som jag blev tvungen att göra..
                        Skall dock ännu löda skarvarna så det inte kan lossna och sedan på med krympslang och sen bunta ihop dem med lite oem tejp

                        Comment


                        • #13
                          Re: Golf 3 -97 Alpine & DLS

                          Har inte hänt så mycket väntar på sista dämp matrialet för att sen riva hela bilen och sedan dämpa den har fått i stereon och har kopplat in blåtands modulen och den verkar funka bra det lilla jag har hunnit dock verkar den vara lite seg att connecta till telefonen vid uppstart..

                          funderar ännu på hur jag skall göra med högtalarna i dörrarna och A-stolpen, för att få till bästa möjliga montering utan att förstöra allt för mycket..

                          Har dock insett att även om bilen är från -97 så har den kvar all original "dämpning" i dörrarna och bakom handsfacket vilket jag inte hade kunnat trott på den ...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Golf 3 -97 Alpine & DLS

                            Faan jag kommer ju få ett helvete i Rookie i år

                            Comment


                            • #15
                              Re: Golf 3 -97 Alpine & DLS

                              Hehe blir nog ingen aktiv tävlande för mig och vet inte ens om jag blir klar, har för många ideer men vet inte hur jag skall göra

                              Comment

                              Working...
                              X