Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ett försök, med risk för att spåra ur.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • SQ: Ett försök, med risk för att spåra ur.

    Hej

    Nu börjar det bli dags för mig att släppa iPaddan och flytta min feta röv till garaget och börja bygga bil. Jag har av diverse skäl inte direkt orkat/hunnit med jaada, jada under några år här nu men här ska det bli ändring.

    Jag har egentligen inte tid, ekonomi eller nått för att bygga, men till skillnad från tidigare har jag ett klart mål. Jag SKA delta i minst en tävling inom SQ under 2014.

    Jag låter det vara fritt för vem som helst att smiska min sorgliga röv om jag misslyckas med det målet.

    Dåså nu var det sagt. Beslutat. Nu ska vi börja prata om bilen.

    Jag tänker bygga i vår familjebil en Audi A4 avant 1,8Ts. Bilen har ganska många år på nacken men är i skapligt fräscht skick så den kan med relativt enkla medel nå fräscht skick.

    Jag har botaniserat en hel del i många trådar här och har en del erfarenheter av främst HemHifi och några halvlyckade bilprojekt..

    Idag har jag en Alpine 105ri som huvudenhet som driver bilens originalhögtalare och en DLS. KW10 subbas i skuffen i en haffsigt ihopkastad alldeles för stor otät låda. Den låter skit, piss och kamelsperma men det är tillräckligt unts för att frun och ungarna ska vara glada..

    Jag hoppas att baselementet kan prestera i något i en välbyggd låda, för inspelad är den.

    Jag har även ett kitsystem DLS R5A som ligger och Några DLS R4 (från ett kitsystem) liggandes. Jag saknar dock diskanter och delningsfilter till de sistnämda.

    Det enda som egentligen gjordes seriöst när jag kastade i det som sitter i bilen är signalkablarna. Fina DLS LC2Pro med DLS egna kontakter, lödda utav undertecknad.

    Nog vad som är monterat.

    Planerna är att dämpa upp bilen utav bara f-n, till att börja med. Kasta i det kitsystem jag har (R5A) på original platser. driva dessa av steg.

    Införskaffa dörrsidor, instrumentpanel mm i reserv (tingat hos en kompis, ska bara hämta grejjerna) och bygga/modda för ett trevägssystem fram.
    Hoppas tomten kommer med ett DLS UP36i eller motsvarande? Gladen, DD eller vad man nu fastnar för. Ska jag lägga 5000 på ett par högtalare vill jag lyssna på en demo först ;-)

    Bygga en (två) Seriösa baslådor för 10", till att börja med den KW10 jag har men sedan får vi se. Är lite sugen på dubbla 10or i framtiden. Dessutom måste skuffen kunna användas som vanligt med plats för en stor emmaljunga barnvagn så sätter sina begränsningar också. A4:an har inte världens största skuff om man säger så, den är t.o.m trång för att kallas mellanklassare tycker jag.

    Matningen ska proffsiseras... jag har ehrm lite vad säger man, kreativt dragen 50mm2 strömmatning idag. Den räcker nog som laddkabel från generatorn till den blivande batteribanken som jag tänkte montera i reservhjulsbaljan. Kabeln behöver dras om, men är ordentligt avsäkrad idag.

    Bilder på allt kommer läggas upp och jag ska försöka beskriva projektets gång här på forumet så nu kan följa med glad tillrop och srika stopp om jag gör något helgalet. Vidare tänkte jag försöka bena mig in i EMMAs regelemente och skriva en byggbeskrivning samtidigt som jag bygger. Måste vara lättare att fota och dokumentera då.

    Hoppas på att få upp åtminstone några bilder på skapelsen nu i kväll

    Mvh Z

  • #2
    Re: Ett försök, med risk för att spåra ur.

    Popcorn poppade. Let's go man! =)
    GLADEN BMW E46 328i Touring *Bibbi under construction*

    Comment


    • #3
      Re: Ett försök, med risk för att spåra ur.

      Härligt, vill du ha tips och dumma idéer så är du välkommen att kika förbi, bor i Sthlm jag med.
      Kassör för Svenska Bilstereoförbundet

      Comment


      • #4
        Re: Ett försök, med risk för att spåra ur.

        Fett peppad på attityden - jag är game on!

        Bygglogg: SQW: TransFårrden

        Comment


        • #5
          Re: Ett försök, med risk för att spåra ur.

          Ser fram emot att det spårar ur!
          Niklas Bengtsson

          LjudiBil.Com

          Comment


          • #6
            Re: Ett försök, med risk för att spåra ur.

            Dåså ska jag göra ett litet försök med att lägga ut lite bilder som jag lovat.



            Audin, innan jag började för snart 2 år sedan.



            Löda lite lågnivåkabel... Det enda som jag faktiskt gjorde någorlunda seriöst...



            Alpine Huvudenheten på väg in...



            Stackars huvudsäkringen.

            Lite jox kommer att ändras om man säger så, ligger i startgroparna för att börja förbereda lite kabel som ska in i bilen sen.

            /Z
            Attached Files

            Comment


            • #7
              Re: Ett försök, med risk för att spåra ur.

              Originally posted by jensclaudius View Post
              Härligt, vill du ha tips och dumma idéer så är du välkommen att kika förbi, bor i Sthlm jag med.
              Gott, jo tips och trix kan vara guld värda när man leker med sådana här grejjer... Å kaffe med bulle sitter inte fel det heller ;-)

              /Z

              Comment


              • #8
                Re: Ett försök, med risk för att spåra ur.

                Jepp. Nu har jag lärt mig hur jag ska hantera bilder här på forumet så nu kan jag berätta lite om vad jag ägnat kvällens permission från familjen till.

                Här är en bild på batterierna som kommer att bli strömkällan till mitt system. De är på 48,4 Ah styck och håller 12,7V trots att jag inte laddat dem på säkert 3 månader (Jag vet, men jag har inte hunnit). Jag cyklar dem lite nu så... Har 6 stycken så det blir nog lite lagom ,-)


                Trevliga små saker som förhoppningsvis blir lättplacerade.

                Vidare ägnades kvällen i verkstaden åt att försöka få den klar för bilbruk, dvs. lyfta billyften på plats så nu börjar det likna något. Jag farsan och en kompis jobbar så nu ska den bara vägas in i våg och kopplas lite el så är den klar att användas.



                Denna kommer jag ha mycket nytta av. Första elddopet för lyften blir kamremsbyte med byte oljepump och byte av kedjesträckare och kedja till kamtransmission på Audin. Den har tyvärr börjar rassla lite och oljelampan blinkade till så lika bra att fixa detta innan ras.

                Fick hem delar för alldeles för mycket pengar i veckan så snart ska det skruvas och fan vad jag längtar efter att få börja dra om lite kabel i bilen...

                /Z
                Attached Files

                Comment


                • #9
                  Re: Ett försök, med risk för att spåra ur.

                  Originally posted by zovix View Post
                  Jepp. Nu har jag lärt mig hur jag ska hantera bilder här på forumet så nu kan jag berätta lite om vad jag ägnat kvällens permission från familjen till.

                  Här är en bild på batterierna som kommer att bli strömkällan till mitt system. De är på 48,4 Ah styck och håller 12,7V trots att jag inte laddat dem på säkert 3 månader (Jag vet, men jag har inte hunnit). Jag cyklar dem lite nu så... Har 6 stycken så det blir nog lite lagom ,-)


                  Trevliga små saker som förhoppningsvis blir lättplacerade.

                  Vidare ägnades kvällen i verkstaden åt att försöka få den klar för bilbruk, dvs. lyfta billyften på plats så nu börjar det likna något. Jag farsan och en kompis jobbar så nu ska den bara vägas in i våg och kopplas lite el så är den klar att användas.



                  Denna kommer jag ha mycket nytta av. Första elddopet för lyften blir kamremsbyte med byte oljepump och byte av kedjesträckare och kedja till kamtransmission på Audin. Den har tyvärr börjar rassla lite och oljelampan blinkade till så lika bra att fixa detta innan ras.

                  Fick hem delar för alldeles för mycket pengar i veckan så snart ska det skruvas och fan vad jag längtar efter att få börja dra om lite kabel i bilen...

                  /Z
                  Tips. Kör inte en meter mer med det rasslet. Har bytt 16 ventiler till en som tyckte det "bara skrammlar på tomgång ju".

                  Kul med ett nytt ansikte och byggtråd annars btw.
                  sigpic

                  -C5 2008 -SQuse-
                  -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

                  Comment


                  • #10
                    Re: Ett försök, med risk för att spåra ur.

                    Jo jag är väl medveten om problemet. Första gången jag hörde det rev jag ner tråget och gjorde rent oljesilen. Så grundproblemet är egentligen åtgärdat. Kjedjan rasslar klassiskt mellan 1800 och 2200 rpm annars är den tyst och endast vid fullgas.

                    Men tackar för omtanken ;-). Måste bytas omgående, men några mil. Landsväg klarar den nog...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Ett försök, med risk för att spåra ur.

                      Att ha tillgång till ett garage med lyft, precis när man vill. Drömmen!
                      GLADEN BMW E46 328i Touring *Bibbi under construction*

                      Comment


                      • #12
                        Re: Ett försök, med risk för att spåra ur.

                        Nu har jag funderat lite runt ny systemlayout och börjat fläta lite kablar hemma i vardagsrummet...



                        Såhär funderar jag att bygga upp bilen i steg ett. Jag kommer till att börja med köra ett tvåvägs system på original högtalarplatser för att det är enklast och jag har alla pryttlar liggandes i garaget.

                        Det är alltid roligare att lyfta in lite skrot i bilen än att sitta och drömma.

                        Vad anser SQ-eliten om delningsfilter och placering. Det finns en risk att jag bygger egna filter och konjugatkompenseringar. Jag funderar på dels delninsfilter i skuffen och delningsfilter i dörrarna eller i instrumentpanelen. Jag är orolig för att talspolarnas magnetfält ska påverka delningsfiltret och att filtrets kondensatorers mikrofoniska egenskaper ska påverka.

                        Vad har ni för åsikter?

                        Ang. Effekten har jag lärt mig att man aldrig ska lasta en förstärkare mer än 50% och den låter bättre ju lättare jobb den har, alltså är det en fördel att överdimentionera.

                        Med vänlig hälsning, Z
                        Attached Files

                        Comment


                        • #13
                          Re: Ett försök, med risk för att spåra ur.

                          Du har inte funderat på aktiv delning med DSP?
                          GLADEN BMW E46 328i Touring *Bibbi under construction*

                          Comment


                          • #14
                            Re: Ett försök, med risk för att spåra ur.

                            Jo funderat har jag gjort, men dels så är jag lite oldschool och dels så lär det inte bli ljud i bilen till 2014 om jag ska köpa en processor också. Vill lägga de pengarna i första hand på högtalare.

                            Priordning för utgifter är
                            0/1 monteringsprodukter dämpning mm.
                            1. Högtalare
                            2. Signalkablar
                            3. Processor
                            4. Bättre slutsteg.

                            Sen är det inte fel om man lyckas få till en schysst ljudbild utan processor.
                            Last edited by zovix; October 9, 2013, 20:55. Reason: Skriva klart ;-)

                            Comment


                            • #15
                              Re: Ett försök, med risk för att spåra ur.

                              Låter som en vettig prioriteringslista!

                              Hur kommer det sig att du ska ha center och rear-fill? Du kanske har skrivit det någonstans men jag har missat det.
                              GLADEN BMW E46 328i Touring *Bibbi under construction*

                              Comment

                              Working...
                              X