Announcement

Collapse
No announcement yet.

bmw e39 bra ljud

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • SQ: bmw e39 bra ljud

    Tjena!
    jag Heter Magnus och jag är helt ny på forumet.

    Min bil är som rubliken antyder en BMW e39 sedan. Jag har en touring sedan tidigare, men det var först när jag köpte M5:an som jag intresserade mig för ljudet.
    Bilen passar mig helt perfekt, den är fantastisk..men ljudet är inte bra.
    Jag har kikat på lite byggen på nätet tex Hewi:s och det finns en hel del att ta till sig.
    Men eftersom jag som vanligt vill gå min egen väg så verkar det vettigare att skapa en tråd där jag kan presentera dom tankenötarna jag har efter hand än att ställa generella frågor i massa olika forum och trådar.

    domhär grejerna ska jag använda.

    framsystem
    diskanter DLS T25
    mellanregister Pioneer ODR 3"
    midbas SEAS 8.5"

    Processor Audison Bit One

    Steg DLS Ultimate A2 (2st)
    DLS Ultimate A6
    DLS Reference RM40

    Sub ?

  • #2
    Re: bmw e39 bra ljud

    Blir nog lättare att hjälpa dig om du svarar på:
    Hur/var har du tänkt montera sub?
    Hur stor låda kan du tänka dig?
    Kanske klarar du dig utan sub med 8" fram? Beroende på ambition då..

    Comment


    • #3
      Re: bmw e39 bra ljud

      Originally posted by Martin F View Post
      Blir nog lättare att hjälpa dig om du svarar på:
      Hur/var har du tänkt montera sub?
      Hur stor låda kan du tänka dig?
      Kanske klarar du dig utan sub med 8" fram? Beroende på ambition då..
      Det var verkligen ett reptilsnabbt svar
      Jag är nog lite slarvig. Jag sitter på jobbet samtidigt som jag skriver inlägg, jag planerade att hinna skriva mycket mer och kanske ändra första inlägget innan jag fick svar hehe. Det kommer lite bilder med

      Ang baslåda, så har jag upptäckt att vad jag än stoppar in där bak så blir resultatet det samma,det är som att det blir tvärstopp vid en viss ljudnivå och då händer det ingenting när jag vrider på mer, jag upplever inte att det blir så mycket bättre med skidluckan öppen. Fäller jag sätena så händer det grejer däremot.

      Jag gillar bas, och jag vill ha massor av det, men det finns två kriterier, det måste låta fint och lådan måste gå att ta ur vid behov, jag använder idag ett över tio år gammalt 12" kicker-comp element i en för liten sluten låda, och den gör väl va den ska, men inte på nåt särskilt charmigt sätt .
      Jag har som sagt kollat genom Hewi:s byggtråd, men jag är inte hundra på hur det funkade, var det en sluten låda med batterifack eller nåt annat, sen fick jag inte heller kläm på om sätet är uppe eller nere när han spelar, jag såg inga bilder på det

      Jag har inga egna uppslag alls vad gäller basinstallationen, alla förslag mottages tacksamt.
      Det är naturligtvis A6 steget som ska driva lådan.
      Last edited by Nielsen; June 7, 2013, 03:19. Reason: för att jag är en slarvig noob

      Comment


      • #4
        Re: bmw e39 bra ljud

        här är lite steg för steg hur detta har utvecklatr sig, kanske rätt ointressant, men det kanskie hjälper för att förstå vad jag siktar efter.

        från början hade jag tänkt att göra en ren standardinstallation, så jag köpte ett DLS r5a kit från en butik i Malmö.

        När jag upptäckte att nya elementen spelade exakt lika samma som original med eller utan externt slutsteg, insåg jag att jag var fast med det ljudet så länge som jag hade original HU.

        Nya planer smiddes, jag kom på att jagmåste ha en processor så jag kan "fixa" den dåliga eq:n genom att förstärka dom registrena som fattades.

        Sen fick jag för mig att detta inte skulle fungera specielt bra.
        Jag fick känslan av att dom frekvenserna som skulle förstärkas, kanske i vissa fall rent ut av saknades eller var förvrängda, och då var det kanske inte mycket mening att hålla på att mecka med den ljudkällan.
        Så vad göra..? att byta ut bilens originaldelar var uteslutet.

        Jag bestämde mig för att försöka använda en extern spelare (iphone el. dyl.) och koppla den digitalt in i processorn. Folk tittar bara konstigt på mig när jag frågar hur jag ska få spdif ur en iphone, (frågat tex Apple sverige) men jag tror det går, för det har jag sett på youtube

        Jag hade jag tänkt gå in i billjudaffären och berätta vad jag ville uppnå och sen gå därifrån med rätt saker. Ack vad jag bedrog mig !.Jag fick veta att det jag ville var sk. High Tech...hmmm
        I allt letande efter produkter och lösningar har jag ev. blivit genuint intresserad av billjud men jag tror jag gillar det.

        Ok.. om Jag har en ljudkälla av hög kvalitet, så vore det väl en aning tokigt att inte göra det bästa av den ända fram till öronen, dvs. hela framsystemet borde ju byggas om så att det blir bra.
        Jag saknade främst midbasen (förutom större delen av musiken som försvann i original HU), så jag planerade att sätta dubbla 6.5" i framdörrarna och behålla 5.25 på original plats eller ta bort dom helt.
        Jag plastade (mitt första glasfiberprojekt nånsin) en pod av en spänd duk över två ringar, som jag sen tänkte plasta in i dörsidan bakifrån.
        Attached Files

        Comment


        • #5
          Re: bmw e39 bra ljud

          Det är verkligen fritt fram att skälla på mig för att jag gör fula poster i ert fina forum, men jag gör så gott jag kan.
          hur som helst så skrotade jag idén med 6.5orna eftersom jag ville ha ett mer diskret utseende, hittade en tråd på ett engelskt forum och bestämde mig för att göra likadant
          det är såhär det ser ut idag och det är bara mallar på bilderna, jag stod och fräste ringarna till den färdiga installationen idag innan jobbet.
          Jag undrar lite hur 8orna kommer att låta i dörrarna, dörren är ju knappast en låda, den läcker ju överallt. nån som har en komentar till detta?
          Attached Files
          Last edited by Nielsen; June 7, 2013, 03:24. Reason: stavfel

          Comment


          • #6
            Re: bmw e39 bra ljud

            Det kan läcka utåt i en dörr, det viktiga är att det är tätt mot kupén.

            Pierre
            SEASTREAMS GARAGE


            ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

            Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

            Comment


            • #7
              Re: bmw e39 bra ljud

              Originally posted by Horsyhorse View Post
              Det kan läcka utåt i en dörr, det viktiga är att det är tätt mot kupén.

              Pierre
              Det borde gå rätt hyffsat att täcka över plåthålen med med dämpmatta inåt bilen.
              Jag funderade mest på hur elementet kommer att trivas utan låda.
              det blir en hel del extrajobba om jag ska plasta en låda bak på mdf-skivan, frågan är om det är värt resultatet.

              Comment


              • #8
                Re: bmw e39 bra ljud

                Montera midbasen i kickarna. Du är välkommen att lyssna i min E39:a för en demo.
                // Gurra
                BMW 530 med Alpine F1, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX

                Comment


                • #9
                  Re: bmw e39 bra ljud

                  Originally posted by gurenius View Post
                  Montera midbasen i kickarna. Du är välkommen att lyssna i min E39:a för en demo.
                  Det vill jag gärna! du har PM

                  Comment


                  • #10
                    Re: bmw e39 bra ljud

                    Originally posted by gurenius View Post
                    Montera midbasen i kickarna. Du är välkommen att lyssna i min E39:a för en demo.
                    Det där var inte snällt.

                    Har man redan ett midbasbegär, kommer detta påskynda åkomman.
                    sigpic

                    -C5 2008 -SQuse-
                    -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

                    Comment


                    • #11
                      Re: bmw e39 bra ljud

                      Originally posted by Mats H View Post
                      Det där var inte snällt.

                      Har man redan ett midbasbegär, kommer detta påskynda åkomman.
                      Förväntningarna höjs

                      Comment


                      • #12
                        Re: bmw e39 bra ljud

                        Originally posted by Nielsen View Post
                        Det är verkligen fritt fram att skälla på mig för att jag gör fula poster i ert fina forum, men jag gör så gott jag kan.
                        hur som helst så skrotade jag idén med 6.5orna eftersom jag ville ha ett mer diskret utseende, hittade en tråd på ett engelskt forum och bestämde mig för att göra likadant
                        det är såhär det ser ut idag och det är bara mallar på bilderna, jag stod och fräste ringarna till den färdiga installationen idag innan jobbet.
                        Jag undrar lite hur 8orna kommer att låta i dörrarna, dörren är ju knappast en låda, den läcker ju överallt. nån som har en komentar till detta?

                        Har gjort ungefär liknande fast jag täppte igen hela hålet med 2mm alu plåt som jag popnitade fast och på med flera lager butyl matta över hela skiten Fläskar på bra nu med 8" och hyffsad tät dörr.

                        http://www.bilstereoforum.se/attachm...9&d=1356685611

                        http://www.bilstereoforum.se/attachm...0&d=1356685624

                        Halvvägs med dämpningen, nu ser hela dörrsidan ut som på väster sida med massa dämpmaterial

                        Hade först planer för 6,5 som du ser men jag täppte igen hålet efter kortet är taget och smacka på med väldigt fet baffel för 8" och kapade ur i dörrsida som du gjort

                        Fast något jag inte lyckats med är ett snyggt format galler du verkar fått till, Hur gjorde du för att få till ett sjysst galler? har försökt med att få till en mall av papp men lyckas fan inte.
                        Last edited by Svugg; June 7, 2013, 23:51.
                        Beemer med enkel installation

                        Comment


                        • #13
                          Re: bmw e39 bra ljud

                          Originally posted by Svugg View Post
                          Har gjort ungefär liknande fast jag täppte igen hela hålet med 2mm alu plåt som jag popnitade fast och på med flera lager butyl matta över hela skiten Fläskar på bra nu med 8" och hyffsad tät dörr.

                          http://www.bilstereoforum.se/attachm...9&d=1356685611

                          http://www.bilstereoforum.se/attachm...0&d=1356685624

                          Halvvägs med dämpningen, nu ser hela dörrsidan ut som på väster sida med massa dämpmaterial

                          Hade först planer för 6,5 som du ser men jag täppte igen hålet efter kortet är taget och smacka på med väldigt fet baffel för 8" och kapade ur i dörrsida som du gjort

                          Fast något jag inte lyckats med är ett snyggt format galler du verkar fått till, Hur gjorde du för att få till ett sjysst galler? har försökt med att få till en mall av papp men lyckas fan inte.
                          Det är precis sånt jag vill höra att det blir bra altså
                          Hur har du monterat dina mellanregister.. På brädan eller?

                          Gallret på bilden är bara ett tyg uppspännt på en kartongbit som jag klippte till. Det är ju klart inte helt lätt att få det att passa, men tar man god tid på sig så är det knappast svårt.
                          Jag är lite osäker på hur det ska sitta fast sen, men jag tror att jag plastar en tunn ram med rätt form och fäster den med sånna där plastpluppar eller kardborre

                          Comment


                          • #14
                            Re: bmw e39 bra ljud

                            Originally posted by Nielsen View Post
                            Det är precis sånt jag vill höra att det blir bra altså
                            Hur har du monterat dina mellanregister.. På brädan eller?

                            Gallret på bilden är bara ett tyg uppspännt på en kartongbit som jag klippte till. Det är ju klart inte helt lätt att få det att passa, men tar man god tid på sig så är det knappast svårt.
                            Jag är lite osäker på hur det ska sitta fast sen, men jag tror att jag plastar en tunn ram med rätt form och fäster den med sånna där plastpluppar eller kardborre
                            Mellanregister och diskant sitter i a-stolpen. Kör med Audisons 3" och en tillfällig diskant. Kan inte riktigt bestämma mig vilken diskant man ska para ihop 3"arna med.Men jag kan rekomendera att bygga i a stolpen i e39an, funkar riktigt bra och mycket billigare och enklare än att börja kapa/plasta och sen klä om hela brädan.

                            Synd bara att det inte görs riktiga 8" midbasar som det gjordes förr, som vill gå ner i bas registret mera. Bara massa jäkla PA middar överallt, så man hoppas den trenden försvinner snart.
                            Beemer med enkel installation

                            Comment


                            • #15
                              Re: bmw e39 bra ljud

                              Originally posted by Svugg View Post

                              Synd bara att det inte görs riktiga 8" midbasar som det gjordes förr, som vill gå ner i bas registret mera. Bara massa jäkla PA middar överallt, så man hoppas den trenden försvinner snart.
                              Funkar sjuor? Scan-speak Illuminator.
                              // Gurra
                              BMW 530 med Alpine F1, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX

                              Comment

                              Working...
                              X