Announcement

Collapse
No announcement yet.

nån som har erfarenhet av ground zero basar ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • nån som har erfarenhet av ground zero basar ?

    tjena tänkte kolla om nån här vet om ground zero är ett okej märke då jag blev lite intresserad av en Ground Zero Iridium GZIW 10SPL

    skickar med en länk på basen här http://www.bilstereohornan.se/ground...ziw-1-spl:6859

    då jag antagligen kommer köpa en 15 liters sluten baslåda anpassad för audi a4 b6/b7

    så tänkte jag att den basen borde funka då den behöver en lådvolym på 18 liter i sluten låda så då diffar det bara 3 liter

    eller vad tror ni? behöver man ha en låda på exakt 18 liter ?

    och mitt steg ett gas alpha 500.1 monoblock borde ju räcka att driva den basen med om det går o koppla ner till 1 ohm

    då steget levererar 500watt rms i 1ohm

  • #2
    Re: nån som har erfarenhet av ground zero basar ?

    Absolut inget fel på GZ, ett väl etablerat märke(är kanske en underdrift).
    Montera basen med magneten utanför lådan så spar du några liter.

    Är du skeptisk till GZ så finns det en JL 10w3 på min hylla.
    Sponsor:
    Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
    Tudor Batteries - www.tudor.se
    Sonax Bilvård - www.sonax.se

    Comment


    • #3
      Re: nån som har erfarenhet av ground zero basar ?

      Originally posted by ppk View Post
      Absolut inget fel på GZ, ett väl etablerat märke(är kanske en underdrift).
      Montera basen med magneten utanför lådan så spar du några liter.

      Är du skeptisk till GZ så finns det en JL 10w3 på min hylla.
      tackar för svaret =)

      skeptisk vet jag inte men tänkte lika bra o kolla upp så man inte köper nått som kanske inte är bra,

      när man kan kolla så lätt med er experter här på forumet =)

      jasså en jl bas är den ny ?

      och är den passande för en låda på endast 15 liter

      va har du tänkt för pris?

      mvh daniel

      Comment


      • #4
        Re: nån som har erfarenhet av ground zero basar ?

        Originally posted by danne_69 View Post
        tackar för svaret =)

        skeptisk vet jag inte men tänkte lika bra o kolla upp så man inte köper nått som kanske inte är bra,

        när man kan kolla så lätt med er experter här på forumet =)

        jasså en jl bas är den ny ?

        och är den passande för en låda på endast 15 liter

        va har du tänkt för pris?

        mvh daniel
        Precis som GZ basen ska den helst ha 18 liter.

        Den är inte ny men den är billig, dock inser jag nu när jag läste hela din post att slutsteget förmodligen är i klenaste laget.

        //Pontus
        Sponsor:
        Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
        Tudor Batteries - www.tudor.se
        Sonax Bilvård - www.sonax.se

        Comment


        • #5
          Re: nån som har erfarenhet av ground zero basar ?

          Originally posted by ppk View Post
          Precis som GZ basen ska den helst ha 18 liter.

          Den är inte ny men den är billig, dock inser jag nu när jag läste hela din post att slutsteget förmodligen är i klenaste laget.

          //Pontus
          åfan jag trodde det här slutsteget var helt okej det ska vara 500watt rms i 1ohm

          är det även i klenaste laget för ground zero basen ?

          eller är jl basen du har mer krävande ?


          mvh daniel

          Comment


          • #6
            Re: nån som har erfarenhet av ground zero basar ?

            Originally posted by danne_69 View Post
            åfan jag trodde det här slutsteget var helt okej det ska vara 500watt rms i 1ohm

            är det även i klenaste laget för ground zero basen ?

            eller är jl basen du har mer krävande ?


            mvh daniel
            JL basen är på 4ohm vilket innebär att steget inte levererar lika mycket effekt som i 1ohm. Visst skulle den spela med endast 200wrms men den har mer potential än så
            Sponsor:
            Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
            Tudor Batteries - www.tudor.se
            Sonax Bilvård - www.sonax.se

            Comment


            • #7
              Re: nån som har erfarenhet av ground zero basar ?

              Originally posted by ppk View Post
              JL basen är på 4ohm vilket innebär att steget inte levererar lika mycket effekt som i 1ohm. Visst skulle den spela med endast 200wrms men den har mer potential än så
              jaha okeej a ja är ju inte så jätte kunnig på det här med bil ljud

              är det så med ground zero basen också ?? eller tror du mitt steg funkar bättre till den ??

              mvh daniel

              Comment


              • #8
                Re: nån som har erfarenhet av ground zero basar ?

                Originally posted by danne_69 View Post
                jaha okeej a ja är ju inte så jätte kunnig på det här med bil ljud

                är det så med ground zero basen också ?? eller tror du mitt steg funkar bättre till den ??

                mvh daniel
                Äh man måste ju börja någonstans

                GZ basen har dubbla 2ohms spolar vilka du kan parallellkoppla till 1ohm alternativt seriekoppla till 4ohm. Basen kommer kommer sannolikt spela högre om du kör steget i 1ohm då det levererar mer effekt.
                Sponsor:
                Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
                Tudor Batteries - www.tudor.se
                Sonax Bilvård - www.sonax.se

                Comment


                • #9
                  Re: nån som har erfarenhet av ground zero basar ?

                  Originally posted by ppk View Post
                  Äh man måste ju börja någonstans

                  GZ basen har dubbla 2ohms spolar vilka du kan parallellkoppla till 1ohm alternativt seriekoppla till 4ohm. Basen kommer kommer sannolikt spela högre om du kör steget i 1ohm då det levererar mer effekt.
                  tackar för svaret =)

                  a jag försöker lära mej o alla börjar ju nånstans

                  då tror jag iaf att jag är säker på att skaffa en bas som har dubbla talspolar iaf

                  fick svar från de på bilstereo hörnan frågade va de rekomenderade till den modellanpassade baslådan

                  såhär svarade dom

                  Hej Daniel,
                  Hmm Ground Zero själva rekommenderar från 18L till den basen. Men även i 18L ser den ut att spela ganska klen djupbas, den rullar av rätt tidigt alltså.

                  För ett liknande pris skulle jag hellre välja JL Audio 10W0v3

                  http://www.bilstereohornan.se/jl-audio-1-w-v3-4:609

                  Och om du kan tänka dig att gå upp lite i pris så är detta den bästa basen för ändamålet jag kan tänka mig:

                  http://www.bilstereohornan.se/phoenix-gold-sx11-d2:7108

                  Mvh Claes

                  så man blev ju rätt intresserad av phoenix gold basen då den har dubbla talspolar



                  vad tror du om den basen är phoenix gold ett bra märke ?

                  Comment


                  • #10
                    Re: nån som har erfarenhet av ground zero basar ?

                    Originally posted by danne_69 View Post
                    tackar för svaret =)

                    a jag försöker lära mej o alla börjar ju nånstans

                    då tror jag iaf att jag är säker på att skaffa en bas som har dubbla talspolar iaf

                    fick svar från de på bilstereo hörnan frågade va de rekomenderade till den modellanpassade baslådan

                    såhär svarade dom

                    Hej Daniel,
                    Hmm Ground Zero själva rekommenderar från 18L till den basen. Men även i 18L ser den ut att spela ganska klen djupbas, den rullar av rätt tidigt alltså.

                    För ett liknande pris skulle jag hellre välja JL Audio 10W0v3

                    http://www.bilstereohornan.se/jl-audio-1-w-v3-4:609

                    Och om du kan tänka dig att gå upp lite i pris så är detta den bästa basen för ändamålet jag kan tänka mig:

                    http://www.bilstereohornan.se/phoenix-gold-sx11-d2:7108

                    Mvh Claes

                    så man blev ju rätt intresserad av phoenix gold basen då den har dubbla talspolar



                    vad tror du om den basen är phoenix gold ett bra märke ?
                    Jag tror PG basen är ett säkert kort om man tittar på rekommenderad lådstorlek samt tar hänsyn till ditt slutsteg. Till w0an rekommenderas lika stor låda som till både GZ basen och w3an jag har på hyllan. Kan dock tänkas att jl-basarna funkar ok i lite mindre låda, har själv kört w3an i 15 liter utan problem och vet fler som gjort det.
                    Om ekonomin är begränsad så hade jag kört på PG basen i ditt läge. Med en större budget kan man sväva ut lite mer
                    Sponsor:
                    Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
                    Tudor Batteries - www.tudor.se
                    Sonax Bilvård - www.sonax.se

                    Comment


                    • #11
                      Re: nån som har erfarenhet av ground zero basar ?

                      Originally posted by ppk View Post
                      Jag tror PG basen är ett säkert kort om man tittar på rekommenderad lådstorlek samt tar hänsyn till ditt slutsteg. Till w0an rekommenderas lika stor låda som till både GZ basen och w3an jag har på hyllan. Kan dock tänkas att jl-basarna funkar ok i lite mindre låda, har själv kört w3an i 15 liter utan problem och vet fler som gjort det.
                      Om ekonomin är begränsad så hade jag kört på PG basen i ditt läge. Med en större budget kan man sväva ut lite mer
                      tackar för svaret =)

                      jo ekonomin är begränsad vill inte spendera mer än nödvändigt men samtidigt inte köpa något som inte är bra nog

                      lutar nog åt att det blir phoenix gold basen då den verkar bäst lämpad med dubbla talspolar och att den verkar passa bra till små lådor =)

                      Comment


                      • #12
                        Re: nån som har erfarenhet av ground zero basar ?

                        Originally posted by ppk View Post
                        Jag tror PG basen är ett säkert kort om man tittar på rekommenderad lådstorlek samt tar hänsyn till ditt slutsteg. Till w0an rekommenderas lika stor låda som till både GZ basen och w3an jag har på hyllan. Kan dock tänkas att jl-basarna funkar ok i lite mindre låda, har själv kört w3an i 15 liter utan problem och vet fler som gjort det.
                        Om ekonomin är begränsad så hade jag kört på PG basen i ditt läge. Med en större budget kan man sväva ut lite mer
                        Tjena igen va in till brl idag här i örebro där jag bor o köpte en kortare lågnivå kabel för att se om det blev nån skillnad på ljudet

                        då det är sån kort kabel som behövs då jag har en lågnivå omvandlare kopplad till original steget som sitter bak

                        och mitt gas 500.1 steg står ju precis bredvid original steget

                        köpte en 0.5 meters gas kabel ist för den som jag hade innan som var på 4 eller 5 meter

                        Men det blev ingen större skillnad på ljudet baslådan jag har ger för mkt djupbas fortfarande om man vill ha hårt bas tryck

                        Frågade även dom va dom tyckte man skulle ha för bas om jag bytte till en sån där modell anpassad 15 liters låda

                        De rekommenderade en annan bas ur deras sortiment skickar med en länk
                        https://www.brl.se/sv/artiklar/b-aud...ofer-4ohm.html

                        Vad tror du om den vilken skulle du satsat på den eller Phoenix Gold basen

                        Mvh daniel

                        Comment


                        • #13
                          Re: nån som har erfarenhet av ground zero basar ?

                          Vad för låda hade du?
                          BilstereoPiraten
                          CDT Fantast

                          Comment


                          • #14
                            Re: nån som har erfarenhet av ground zero basar ?

                            Originally posted by henkz View Post
                            Vad för låda hade du?
                            tjena tidigare hade jag en jbl gt5-2402br den som jag skrev om här

                            men nu har jag en modell anpassad 15 liters låda som sitter på vänster sidan i bagaget och en gas pro10d2 bas

                            Comment


                            • #15
                              Re: nån som har erfarenhet av ground zero basar ?

                              GZUW-basarna e väl annars de som gillar minst låda av GZs

                              Comment

                              Working...
                              X