Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nybörjarfrågor DSP, antal högtalare mm

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Nybörjarfrågor DSP, antal högtalare mm

    Hejsan!

    Detta är min första post i forumet. Är nybörjare på detta med billjud så jag hoppas ni har överessende med "dumma" frågor.

    Ska försöka bygga lite bättre ljud i min V70-2011 och har börjat med att införskaffa en DSP (Audison Bit Ten). Ska behålla den fabriksmonterade stereon och ta högnivå ut till DSP:n. Här uppstår då lite frågor.

    Framsystemet skall uppgraderas men hur gör jag med högtalarna i bakre dörrarna? Ska jag skippa bakhögtalarna helt och bara satsa på ett bra framsystem + sub? Eller ska jag skaffa ett 5-kanalssteg och köra både fram, bak + sub? (vill helst inte byta bakre högtalarna)

    När jag tar högnivå till DSP:n ska jag då koppla alla fyra kanaler (fram-bak) eller endast använda vänster o höger fram?

    Vet att det inte är optimalt men tänkte behålla originalkablaget till dörrhögtalarna fram och dela ett tvåvägssystem passivt med delningsfilter i dörren. Kommer det att funka? (funderar på ett tvåvägssystem från Hertz)

    Vill få bättre ljud i bilen utan att lägga alltför mycket arbete eller pengar. Hoppas att någon kan ge mig lite tips.
Working...
X