Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tips sökes, hittar inte rätt slusteg.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tips sökes, hittar inte rätt slusteg.

    Som titel på tråden säger, jag har svårt att hitta ett passande slutsteg enligt min kravspec. Så jag fiskar efter lite tips.

    Denna gången så gäller installationen en pytteliten Toyota Aygo pendlarbil som ska få en sub i bagaget.
    Subvalet föll på en Dayton Audio ultimax 10-22 eftersom den inte behöver någon stor låda. Men den behöver lite effekt...
    Det ska inte uträttas några stordåd, bara göra färderna lite trevligare. Så jag är inte ute efter att plåga ur det sista ur elementet.

    Jag söker ett energieffektivt steg eftersom det finns begränsat med ström. Så ett Class D steg är väl en bra början.

    Monoblock eller bryggkopplingsbart 2 kanal steg kvittar.

    Utrymmet är uselt, Class D är små och trevliga i det avseendet och skapar inte allt för mycket värme.
    Eftersom det inte är säkert att placeringen (var den nu blir) blir optimal för kylningen så är det positivt.
    Eventuellt måste jag t.o.m. försöka få plats med steget fram någonstans och dra högtalarkabeln bak istället.

    Här finns bara tillgång till högnivå signal, så det är ett krav med högnivåingång och ett plus om steget har autostart på högnivåingången så man slipper remotekabel.

    Dayton elementet har dubbla talspolar 2+2 ohm så det finns möjlighet att parallellkoppla om man hittar ett steg som klarar 1ohm


    Jag behöver lite bra tips att gå vidare med, så posta era förslag.
    Tack på förhand!

  • #2
    Re: Tips sökes, hittar inte rätt slusteg.

    Hej!

    Du nämner inte vad du har för budget, men om det gäller ett litet klass D, med rejält med pulver som klarar 1 ohm mono och har högnivå in med autostart kanske detta kan vara något?

    Gladen Rc 1200c1
    ...there are only 10 kinds of people, those who understand binary and those who don't...



    Bygglogg BMW G20: BMW G20 SQ (Ny!)
    Bygglogg BMW F36: BMW F36 SQ
    Bygglogg Audi Q7: Audi Q7
    Bygglogg BMW F10: Tvåstegsprojekt i BMW F10

    Team Ljudbyggaren
    1:a Plats Skilled OEM - SM 2017
    3:e Plats Master OEM - SM 2018
    8:e Plats Master OEM - EM 2018 ()

    Comment


    • #3
      Re: Tips sökes, hittar inte rätt slusteg.

      Originally posted by carlr View Post
      Hej!

      Du nämner inte vad du har för budget, men om det gäller ett litet klass D, med rejält med pulver som klarar 1 ohm mono och har högnivå in med autostart kanske detta kan vara något?

      Gladen Rc 1200c1
      Tack för din input carlr !

      Budget finns inte någon "spikad" direkt. Bra grejer och prisvärt räcker.

      Gladen är ett fabrikat jag enbart sett online och inte har någon erfarenhet av.
      Mitt bilstereo intresse har legat nere under några år så jag har missat Gladen.
      Så jag tar gärna emot lite input gällande erfarenheter av kvalité, prestanda mm.

      Comment


      • #4
        Re: Tips sökes, hittar inte rätt slusteg.

        Jag har kört med Gladen och Mosconi i mina två senaste byggen och är mycket nöjd med både kvalitet och prestanda. Detta specifika steg kan jag inte uttala mig om tyvärr, men om det håller samma kvalitet som Gladens andra produkter så är det gott nog.

        Kanske slå en pingla till Tonny på ljudbyggaren så får du fin hjälp.
        ...there are only 10 kinds of people, those who understand binary and those who don't...



        Bygglogg BMW G20: BMW G20 SQ (Ny!)
        Bygglogg BMW F36: BMW F36 SQ
        Bygglogg Audi Q7: Audi Q7
        Bygglogg BMW F10: Tvåstegsprojekt i BMW F10

        Team Ljudbyggaren
        1:a Plats Skilled OEM - SM 2017
        3:e Plats Master OEM - SM 2018
        8:e Plats Master OEM - EM 2018 ()

        Comment


        • #5
          Re: Tips sökes, hittar inte rätt slusteg.

          Någon som har erfarenhet av Soundstreams ST1.700D monoblock?

          Det klarar inte 1ohm utan jag fårseriekoppla talspolarna men stegets format är tilltalande.
          http://soundstream.com/product/st1-700d/
          Lågt pris får mej att bli fundersam över om det är en bra produkt, kanske har Soundstream dragit ner på kvalitén och lever på sitt namn?? Förr ansågs det ju vara bra grejer men hur är det idag?

          Comment

          Working...
          X