Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ljud till raggarbil. Förslag?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ljud till raggarbil. Förslag?

    Tja!
    Jag har precis köpt en pontiac parisinne -65a. Som det är nu så har jag ju en hel hög med gammal skräp liggnas, men tänkte man skulle köpa nytt till detta åbäke till farkost.

    Ljudmässigt är jag ute efter spela högt. ska vara ett jävla väsen länge! Men det ska även låta okej, man ska kunna dra upp ordentligt vid nyktert tillstånd och tycka det låter bra

    Min plan och tanke är att köpa en grund nu för kanske 6-7tusen.
    Det jag har är 2st nya 100Ah batterier. Ett par fräsha mutant 6x9 samt ett litet 2-kanals mutantsteg. (Mutanterna satt i så.)
    Har även ett 4-kanals speqtron jag kan tänka mig stoppa i.
    Ett DLS X monoblock (glömmer alltid bort vad det heter). ska väl lämna runt 1100rms i 1ohm.
    Har även 3st 12" basar av billigare märken som kommer få ligga och flåsa lite i skuffen tills man hittat någon vettigare.

    Jag har gått och funderat på om man ska skaffa ett sådant SPL kit och ha i hatthyllan, eller 2st. har 6st bak och 2st fram. Fixa ett par horn till möjligtvis.
    http://www.dbakuten.se/ovriga/spl-dy.../#.UwCX6LS0yvk

    Eller om man ska köpa ett par riktigt vettiga 6x9or, exempelvis
    http://www.brl.se/sv/artiklar/t-696.html
    eller
    http://www.brl.se/sv/artiklar/r1073-...um-3-vags.html

    Har hört mycket gott om DLSerna, och dom man ju bara köpa ett par till av om det inte duger med volym.

    Fram får det nog hamna något väldigt litet kit-system. Förslag på något som klarar av högre volymer, blir självklart slutsteg på allt.

    Huvudenhet tänkte jag bara ta någon som passar mitt behov, om ingen har något prisvärt förslag. 3xrca, aux, iphonestöd, usb, fjärr!

    Om någon har ett riktigt bra tips annars hur man skulle kunna bygga så välkomna att yttra er, såga väldigt gärna mina ideér om ni tror det finns ett bättre sätt.

  • #2
    Re: Ljud till raggarbil. Förslag?

    Att ha en massa fullregisterhögtalare bak brukar ju inte definieras som "bra ljud", men i ditt fall menar du väl antagligen att ljudet ska vara distorsionsfritt och ge mycket tryck. Då lär nog DLS 7x10 fungera bra, men jag har dock inte lyssnat på dem själv.

    Comment


    • #3
      Re: Ljud till raggarbil. Förslag?

      kenwood KDC-BT92SD du får mycket till lågt pris

      Comment


      • #4
        Re: Ljud till raggarbil. Förslag?

        Originally posted by Optima View Post
        Att ha en massa fullregisterhögtalare bak brukar ju inte definieras som "bra ljud", men i ditt fall menar du väl antagligen att ljudet ska vara distorsionsfritt och ge mycket tryck. Då lär nog DLS 7x10 fungera bra, men jag har dock inte lyssnat på dem själv.
        Ja, själva ljudbilden och hur snyggt ljudet är spelar ingen större roll.
        Men undrar hur mycket diskanterna pallar. Vet ju att själva bas/midbasen tål en del.
        Men 6st i hatthyllan borde ju räcka en bit.

        Kanske finns något som spelar högre och snyggare för 6-7papp?

        Originally posted by The one n only View Post
        kenwood KDC-BT92SD du får mycket till lågt pris
        Såg mycket intressant ut. Tackar för tips.

        Comment


        • #5
          Re: Ljud till raggarbil. Förslag?

          skoj men nån mer som bygger i en raggarbil! =)

          Fixa en projekttråd!

          finns de nå kort på bilen?

          Comment


          • #6
            Re: Ljud till raggarbil. Förslag?

            Originally posted by BJonsson View Post
            skoj men nån mer som bygger i en raggarbil! =)

            Fixa en projekttråd!

            finns de nå kort på bilen?
            Jo jag kanske får fixa en liten tråd. Men det är väldigt budgetbyggande så är inte så spännande att visa upp.
            Vill inte röra dörrarna så.
            Bilder finns. Men sitter på telefon nu. Vet inte om jag lyckades bifoga.

            Beställde 3par ground Zero radioactive 7104SPL jämt i morse. Får se hur dom presterar.
            Attached Files

            Comment


            • #7
              Re: Ljud till raggarbil. Förslag?

              Släng in ett par sådana här i fram under instrumentbrädan för lite ljud framifrån utan att behöva kapa, dessa spelar väldigt bra, sitter på div. utomhus ställen här i stan och bara spelar på.
              De är även klassade att sitta utomhus, så de klarar lite väta, kanske är taktiskt riktigt

              http://www.brl.se/sv/artiklar/veres-audio-255bit.html

              Comment


              • #8
                Re: Ljud till raggarbil. Förslag?

                Originally posted by Mickee View Post
                Släng in ett par sådana här i fram under instrumentbrädan för lite ljud framifrån utan att behöva kapa, dessa spelar väldigt bra, sitter på div. utomhus ställen här i stan och bara spelar på.
                De är även klassade att sitta utomhus, så de klarar lite väta, kanske är taktiskt riktigt

                http://www.brl.se/sv/artiklar/veres-audio-255bit.html
                Hade faktiskt den planen en sväng. Men sen diskuterade vi fram lite och vi gjorde somså att det blev 2st 3.5" i en liten "låda" gjord av silentcoat där original 4x6" sitter.
                Sen blir det ett 5.25" kit. En mid i varje sparkpanel och en söt liten diskant vid varje A-stolpe.

                Hatthyllan blev somsagt prydd med 6st GZ 7104SPL.
                Funderar på att driva alla dem med ett Rockford T8002.
                Köra 3st på varje kanal. 1.33ohm.
                4ohm 125rms x 2
                2ohm 250rms x 2
                1ohm 400rms x 2
                4ohm (bridged) 500rms x 1
                2ohm (bridged )800rms x 1
                Bra eller anus?

                Funderar på om jag vill ha en låda till dom. Tror det skulle kunna bli lite mer attack och fyll i midden då. Men jag har inte så mycket mellan hatthyllan och bakaxeln, så det blir den liten låda.
                Gör jag så så får jag ett annat problem. Baslådan som blir till att ligga i skuffen lär ha lite bekymmer att spela in i kupén.

                Därav min lösning nedan på de bifogade bilderna. En 4de ordningens bandpasslåda med 2st 12" och en port genom hatthyllelådan.
                Är detta en genomförbar idé som kan innebära ett gott resultat?
                Attached Files

                Comment


                • #9
                  Re: Ljud till raggarbil. Förslag?

                  Jag tycker att det borde funka med dina funderingar. Man får väl försöka räkna ut lämplig portarea för att längden ska passa, sedan ska ju basarna passa till den lådtypen också.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Ljud till raggarbil. Förslag?

                    Har inte köpt några basar än så det blir att anpassa.
                    Vilken typ av basar passar bäst i bandpass?
                    Har räknat med 12" på bilden, men 10" skulle också fungera.

                    Kommer troligen drivas med ett udimension db50001 om jag lyckas laga det.

                    Men i teorin, ju längre port, desto lägre avstämning. Kan man fortfarande ha en "längre" port och sedan stämma av genom att göra dem slutna kammarna mindre/större utan att gå med stor förlust av tryck/kvalité ?
                    (kan mycket väl vara ute och cykla, är inte speciellt insatt, änn)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Ljud till raggarbil. Förslag?

                      Den portade kammarens volym påverkar avstämningen och delvis bandbredden, de slutna kammarna bestämmer mest hur djupt den ska spela och delvis bandbredden.

                      Förslag på basar är inte så lätt, det skulle vara bra att veta hur stor lådan kan göras för att sedan testa sig fram med olika basar och volymer på kammarna. Kan bli en hel del räknande alltså.

                      Visserligen kan man utgå ifrån tillverkarens rekommendation på bandpasslåda och se om de volymerna passar in i lådmåtten, men sånt är ju fusk.

                      Comment

                      Working...
                      X