Announcement

Collapse
No announcement yet.

Söker byggtrådar med stålbyggen.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Söker byggtrådar med stålbyggen.

    Tolkar jag dig rätt att du hade valt att svetsa dem enligt alternativ 3?


    Ser inte hur man får nytta av vinkeljärnet genom att göra så, då borde det fungera lika bra med plattjärn i så fall?

    Comment


    • #17
      Re: Söker byggtrådar med stålbyggen.

      3'an är helt klart bäst av dessa alternativen. Hade du sedan fått på en plåt på utsidan så hade det varit kaka. Även en tunnare plåt än 5mm svetsad på utsidan hade gjort susen.
      sigpic

      -C5 2008 -SQuse-
      -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

      Comment


      • #18
        Re: Söker byggtrådar med stålbyggen.

        Trean har dock väldigt liten yta som ligger mot stålet, borde inte det påverka? Väljer man ettan så får du dubbla svetsbara ytan mot stålet och skillnaden i höjd är inte jättestor. Liggande profil enligt ettan blir strax över 2cm hög och stående enligt trean blir exakt 3cm hög. Visst procentuellt så blir skillnaden stor.

        Om vi tar enligt tvåan så blir den svetsningsbara ytan lika stor om ettan och dubbelt så stor som trean samt att själva vinkeljärnet ligger mot plåten.

        Väljer man att lägga de vinkelräta och de lodräta på olika nivåer så kan man kombinera ovanstående alternativ, ytterligare en faktor att räkna med.

        Väljer man att snedkapa de vinkelräta så man man lägga dem så de passar in mellan de lodräta och svetsa ihop dem till en stor enhet med väldigt stor svetsningsbar yta.
        I taket, golvet och bakväggen spelar tjockleken mindre roll än den gör i sidoväggarna, även om det troligtvis skulle få plats med 6cm tjocka väggar även där.
        När allt är på plats så tänkte jag fogskumma mellan bilens karossplåt och själva lådan (dock inte golvet i.o.m att lådan kommer att vara bilens golv).

        Comment


        • #19
          Re: Söker byggtrådar med stålbyggen.

          Nu tänker jag ge mig in i det hela med en liten idé, vem vet kanske är det helt åt h-vete men kan vara värt att dela med sig ändå. Eftersom den plana ytan är som svagast på mitten så borde det väl vara en fördel att ha mycket material där? Tänk er en stjärna, ungefär som den nedan.



          Borde inte det styva upp väggen rätt mycket? Oavsett hur man nu väljer att vrida på vinkeljärnen enligt er diskussion ovan.
          Mitt projekt: Volvo V60
          BRL - B2 & Dayton

          More to come...

          Comment


          • #20
            Re: Söker byggtrådar med stålbyggen.

            Originally posted by ChriZtoffer View Post
            Eftersom den plana ytan är som svagast på mitten så borde det väl vara en fördel att ha mycket material där?
            Det krävs mer energi att få materialet i svängning, men när det väl börjar svänga så är det la inte någon fördel. Lyckas man dock göra en konstruktion som styvar upp centrum samtidigt som det blir mer vikt så är det annan femma, t.ex en "båge" av fackverkskonstruktion som Mats skrev innan.
            Sponsor:
            Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
            Tudor Batteries - www.tudor.se
            Sonax Bilvård - www.sonax.se

            Comment


            • #21
              Re: Söker byggtrådar med stålbyggen.

              Här har du ett knippe bilder från Tunhedens senaste bygge, med hjälp av några andra

              http://bilder.carsound.se/#!album-7
              Niklas Bengtsson

              LjudiBil.Com

              Comment


              • #22
                Re: Söker byggtrådar med stålbyggen.

                Vi får se hur jag löser det med stålet när jag väl fått hem det.

                Tack Kofoten, ett bygge i min smak

                Någon som har mer? Har hittat en del själv men mer är aldrig fel.

                Comment


                • #23
                  Re: Söker byggtrådar med stålbyggen.

                  Mer tips eller byggen?

                  Comment


                  • #24
                    Re: Söker byggtrådar med stålbyggen.

                    Originally posted by Extra Kim
                    Som topic lyder, jag söker byggtrådar och bilder på extrema stålbyggen.
                    Behöver inte vara färdiga byggen då själva grunden är det som är intressant.


                    Det som är extra intressant är byggen i Hundkojor, främst extrema stålbyggen men även andra väggbyggen går bra. Vet att det finns/har funnits många extreme-bilar baserade på Hundkojor i Syd Afrika, men kan inte hitta några bilder från insidan. Det fanns även en byggtråd med ett stålbygge i en Mini kombi på termproforumet innan det stängdes.
                    Stålbygge, det har jag bilder på men nån hundkoja var det inte utan min lilla Notchback. Så det är väl ganska ointressant misstänker jag
                    sigpic


                    Jobbar På TAM Täby Air Maintenance
                    samt sköter webbutiken www.pmshopen.se åt PM-Shopen

                    Comment


                    • #25
                      Re: Söker byggtrådar med stålbyggen.

                      Även om den är djupt imponerande så är det inte riktigt vad jag söker

                      Comment


                      • #26
                        Re: Söker byggtrådar med stålbyggen.

                        ÄNTLIGEN så hittade jag byggtråden som jag har letat efter i månader!
                        http://audioforum.termpro.com/vforum...t=extreme+mini

                        Comment


                        • #27
                          Re: Söker byggtrådar med stålbyggen.

                          Originally posted by Extra Kim View Post
                          ÄNTLIGEN så hittade jag byggtråden som jag har letat efter i månader!
                          http://audioforum.termpro.com/vforum...t=extreme+mini
                          synd att inget har hänt sen 2012!

                          Comment


                          • #28
                            Re: Söker byggtrådar med stålbyggen.

                            Bilen är tydligen skrotad
                            Jag har ett par bilder till som inte finns i tråden, dock så fick jag inte dela med mig av dem.

                            Comment


                            • #29
                              Re: Söker byggtrådar med stålbyggen.

                              Om någon är intresserad av Team Loud Saaristo Brothers Opel så finns lite här:
                              http://s82.photobucket.com/user/TLSB...?sort=6&page=6

                              Comment


                              • #30
                                Re: Söker byggtrådar med stålbyggen.

                                Terror från Holland.
                                http://s218.photobucket.com/user/Tim...?sort=3&page=1

                                http://s218.photobucket.com/user/Tim...sort=3&page=15

                                Comment

                                Working...
                                X