Announcement

Collapse
No announcement yet.

Söker byggtrådar med stålbyggen.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Söker byggtrådar med stålbyggen.

    Som topic lyder, jag söker byggtrådar och bilder på extrema stålbyggen.
    Behöver inte vara färdiga byggen då själva grunden är det som är intressant.


    Det som är extra intressant är byggen i Hundkojor, främst extrema stålbyggen men även andra väggbyggen går bra. Vet att det finns/har funnits många extreme-bilar baserade på Hundkojor i Syd Afrika, men kan inte hitta några bilder från insidan. Det fanns även en byggtråd med ett stålbygge i en Mini kombi på termproforumet innan det stängdes.

  • #2
    Re: Söker byggtrådar med stålbyggen.

    Nu har jag inga bilder, men de flesta byggen jag sett brukar nyttja stålet på fel sätt. Ofta brukar man se kvadratiska korslagda fyrkantsprofiler, vilket jag anser är sämre ur hållfasthetssynpunkt. Strävan är ju max styvhet i förhållande till hur mycket stål man häller i bilen.
    Bättre då att lägga rektangulära profiler med dubbla höjden och lägga stålplåt på bägge sidor, så man får en sandwichkonstruktion som är överlägsen allt annat jag sett där man kombinerar stålprofiler och mdf tex.

    Man vill vad jag förstått hindra all form av flex, eftersom en stor yta som rör sig av bastrycket även "äter" av verkningsgraden på lådan.
    Det går att simulera utböjning av väggsektioner i de flesta Cad-program och borde göras av den verkligt seriöse dB-jägaren.
    sigpic

    -C5 2008 -SQuse-
    -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

    Comment


    • #3
      Re: Söker byggtrådar med stålbyggen.

      Min tanke är vinkeljärn som läggs så här: /_\ Vinkeljärn= /\ Plåt =_
      Min tanke är att använda vinkeljärn för att spara vikt, min tanke är att den borde fungera lika bra som fyrkantsprofil då de svetsas på ovanstående sätt.

      Min fundering är dock om det är bättre att svetsa dem så här:


      D.v.s man kapar de lodräta och svetsar ihop dem i samma nivå som de vertikala.

      Eller om det är bättre att lägga dem i hela längder så här:


      D.v.s de ligger i olika nivåer.

      Nackdelen vore som jag ser det att anliggningsytan blir rätt liten när de ligger i olika nivåer, det blir extra markant när man använder vinkeljärn.

      Att köra en sandwich vore så klart bäst, men då jag måste hålla nere vikten i denna bilen så är det inte ett alternativ. Målet är å andra sidan inte 180dB.
      Last edited by Extra Kim; December 4, 2013, 16:43.

      Comment


      • #4
        Re: Söker byggtrådar med stålbyggen.

        Det är höjden på profilen som avgör styvheten. Av de två fallen du visat tycker jag att överlappande är bättre, fast inte bra nog.
        När man kapar upp bitar mellan profilerna tappar man i styvhet pga att höjden minskar, istället för att lägga dom ovanpå.
        Att man får större mellanrum mellan profilerna spelar mindre roll, eftersom det stora flexet kommer sig av att hela ytan rör sig och inte mellan profilerna.

        Som sagt så är en sandwich både lättare och styvare eftersom man kan använda ganska klent material i de mellanliggande profilerna. Jämför med kolfibersandwich som har Divinycell (polyuretanskum?)eller bikake-fackverk (aluminiumfolie på högkant) mellan två skivor.
        sigpic

        -C5 2008 -SQuse-
        -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

        Comment


        • #5
          Re: Söker byggtrådar med stålbyggen.

          Så du hade valt att lägga dem ovanpå även att det handlar om vinkeljärn?

          Jag kan bara få tag i 5mm plåt och den väger 40kg/kvm, så sandwich blir för tungt.

          Comment


          • #6
            Re: Söker byggtrådar med stålbyggen.

            Jag ser inte att det skulle bli så mycket bättre att ha dem liggandes på baksidan? Är det helsvetsat så lär det flexa mindre om man bygger som det ser ut på den vita caddyn. Ju längre profil man har, ju mer kan den böjas, och helsvetsat i änden på varje stump lär ju bli som en fast inspänning? Men jag kanske tänker fel, det var ett tag sen man höll på med konstruktion. :P

            Sen är det ju alltid "bättre" att ställa profilerna så att basen på dem ligger in mot lådan om de nu är rektangulära.
            Sponsor:
            Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
            Tudor Batteries - www.tudor.se
            Sonax Bilvård - www.sonax.se

            Comment


            • #7
              Re: Söker byggtrådar med stålbyggen.

              Så med andra ord, om du ska ha vinkeljärn som du svetsat fast de mellanliggande snuttarna med så skulle jag tro att det blir stabilare.
              Sponsor:
              Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
              Tudor Batteries - www.tudor.se
              Sonax Bilvård - www.sonax.se

              Comment


              • #8
                Re: Söker byggtrådar med stålbyggen.

                Olika bud från flera håll...
                Vore tidsmässigt bra om det bara gick att lägga dem ovanpå, men det känns som att snedkapa dem och sen passa in dem mellan de vertikala borde vara bäst i.o.m att man dels kan svetsa en större yta mellan vinkeljärnen samt att de lodräta även blir svetsade mot plåten.

                Å andra sidan om du har en vridstyv plåt där hela plåten flexar så spelar det väl kanske mindre roll ändå.
                Last edited by Extra Kim; December 4, 2013, 20:08.

                Comment


                • #9
                  Re: Söker byggtrådar med stålbyggen.

                  Du känner inte ngn konstruktör eller känner ngn som i sin tur känner?

                  Du kan ju testa lite själv , ta t.ex tilltänkt vinkel järn och provbelasta , lägger du det som såhär: /\ vs så här: L och belastar från ovansidan så märker du snabbt åt vilket håll det är starkast.

                  Nu förstår jag att det har med utrymme osv att göra men alla bilarna på bilderna har ju vänt fyrkantsrören så dem tar upp kraften med sin svagaste sida..........
                  "Sound by Hewi"

                  Blue eMotion by heWi

                  Comment


                  • #10
                    Re: Söker byggtrådar med stålbyggen.

                    Nej det är nog dåligt med det.

                    Jag är rätt övertygad om att det är starkast så här /\ när det svetsas mot plåt, men det jag är osäker på är hur det blir om man lägger dem vertikalt så här /\ och sen ska lägga även horisontellt på liknande sätt. När man lägger dem mot plåten så blir den svetsbara ytan lika stor som när man använder fyrkantsprofil. Men om man lägger dem i vinkeljärn mot vinkeljärn så blir den svetsbara ytan betydligt mindre jämfört med om det hade varit fyrkantsprofil.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Söker byggtrådar med stålbyggen.

                      Det man är rädd för är väl att hela konstruktionen ska röra sig som en studsmatta antar jag? Det första jag tänker på då är att stötta centrum bakifrån? Eller har jag missat nåt?

                      Comment


                      • #12
                        Re: Söker byggtrådar med stålbyggen.

                        Det går att komma ifrån problemet mer eller mindre beroende på hur man konstruerar stommen. Men du tänker helt rätt och visst skulle det enklaste vara att stötta upp det på mitten om det nu finns plats till det såklart Man kan även göra en fackverkskonstruktion på baksidan av lådan om det skulle gå att få till på något snyggt sätt
                        Sponsor:
                        Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
                        Tudor Batteries - www.tudor.se
                        Sonax Bilvård - www.sonax.se

                        Comment


                        • #13
                          Re: Söker byggtrådar med stålbyggen.

                          Kommer troligtvis stagas mellan samtliga väggar med svetsade stålrör, men jag vill att grunden ska vara så stabil som möjligt. Bilen kommer byggas i 5mm stålskivor som stagas med 30x30x3mm vinkeljärn på utsidan.
                          Jag vill med den kombinationen få en så stabil/flexfri konstruktion som möjligt, sen kommer det stagas så som jag har beskrivit ovanför.
                          Hela bilen ska byggas så, orginalgolvet skall kapas ur.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Söker byggtrådar med stålbyggen.

                            Originally posted by Hewi View Post
                            Du känner inte ngn konstruktör eller känner ngn som i sin tur känner?

                            Du kan ju testa lite själv , ta t.ex tilltänkt vinkel järn och provbelasta , lägger du det som såhär: /\ vs så här: L och belastar från ovansidan så märker du snabbt åt vilket håll det är starkast.

                            Nu förstår jag att det har med utrymme osv att göra men alla bilarna på bilderna har ju vänt fyrkantsrören så dem tar upp kraften med sin svagaste sida..........
                            Ett vinkeljärn är garanterat starkare monterat som "L" med svetsen på "L-ets top" och basen längst från den andra ytan.
                            "/\" blir svagare eftersom man vill ha så mycket material så långt från varandra som det går. Böjning av material är ju egentligen tryck och dragkrafter i materialets yta. Jämför med en I-balk som är bland det styvaste man kan få med minst material.
                            sigpic

                            -C5 2008 -SQuse-
                            -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

                            Comment


                            • #15
                              Re: Söker byggtrådar med stålbyggen.

                              Alternativet är att bygga en "båge" som avsevärt styvar upp väggen.

                              /|
                              -|
                              \|
                              sigpic

                              -C5 2008 -SQuse-
                              -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

                              Comment

                              Working...
                              X