Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med låtritning till Pioneer 12" & Hifonics ZEUS 15" basar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hjälp med låtritning till Pioneer 12" & Hifonics ZEUS 15" basar

    Hej är ny här på forumet.
    Men tänkte bygga lite ljud i våran golf MK4
    Men är osäker på vilka basar de blir av dessa 2.

    Skulle behöva lådritningar till dessa basar

    2st Pioneer TS-W3004SPL
    Fs: 26,2 Hz
    Qms: 12,19
    Qes: 0,33
    Qts: 0,32
    Vas: 37,46 Liters




    2st Hifonics ZEUS 15" Old School basar
    dessa hittar jag inget om alls inte ens på google



  • #2
    Re: Hjälp med låtritning till Pioneer 12" & Hifonics ZEUS 15" basar

    Hur ska basarna spela, så högt/peakat som möjligt eller "högt med musik" eller annat?

    TS-W3004SPL är ju knappast gjord för att passa flera musikstilar, med tanke på modellnamnet. Dessutom verkar det behövas relativt liten låda i teorin för att få till en någorlunda jämn återgivning, vilket ofta ger lång port.

    Hifonicsbasen är lite svår, den har ju ingen speciell modellbeteckning (tex HZ eller liknande). Jag har en del gamla basar i databasen i mitt lådprogram, men frågan är om just den där första serien finns med.

    Comment


    • #3
      Re: Hjälp med låtritning till Pioneer 12" & Hifonics ZEUS 15" basar

      Info om din Zeus bas finns här http://www.maxxsonics.net/manuals/hifonics/archive.html

      Har själv en Hifonics plan X 15 jag inte hittat parametrar på, har mailat hifonics support två gånger utan svar och ljudia en gång men de svarade att de inte hade något kvar om den

      Comment


      • #4
        Re: Hjälp med låtritning till Pioneer 12" & Hifonics ZEUS 15" basar

        Series 1 verkar inte finnas i deras arkiv, men jag tror att den kan heta PW15. Den modellen ska tydligen tillhöra "series 1" enligt mitt program.

        Jimma72: Kan din bas heta GX15?

        Enligt info om GX i min databas så tillhör den serien "generation x", däremot finns bara parametrar angivna för en spole och det har man ju inte så mycket nytta av.

        Comment


        • #5
          Re: Hjälp med låtritning till Pioneer 12" & Hifonics ZEUS 15" basar

          Originally posted by Optima View Post
          Hur ska basarna spela, så högt/peakat som möjligt eller "högt med musik" eller annat?

          TS-W3004SPL är ju knappast gjord för att passa flera musikstilar, med tanke på modellnamnet. Dessutom verkar det behövas relativt liten låda i teorin för att få till en någorlunda jämn återgivning, vilket ofta ger lång port.

          Hifonicsbasen är lite svår, den har ju ingen speciell modellbeteckning (tex HZ eller liknande). Jag har en del gamla basar i databasen i mitt lådprogram, men frågan är om just den där första serien finns med.
          Tack för ditt svar
          Vill få bra fart när man lirar typ Yello Koto Sabbaton osv typ all musik
          Ska driva dom med ett Orion HCCA 5000 " monoblock på 1x5000w "

          Angående hifonics basarna har dom bara 1 spole om de är till nån hjälp.

          Är grymt tacksam för all hjälp

          Comment


          • #6
            Re: Hjälp med låtritning till Pioneer 12" & Hifonics ZEUS 15" basar

            Originally posted by Jimma72 View Post
            Info om din Zeus bas finns här http://www.maxxsonics.net/manuals/hifonics/archive.html

            Har själv en Hifonics plan X 15 jag inte hittat parametrar på, har mailat hifonics support två gånger utan svar och ljudia en gång men de svarade att de inte hade något kvar om den
            Fanns olika Hifonics Zeus vet inte vilken de kan vara Som jag skrev det är 1 spole på dom om de kan vara till nån hjälp

            Comment


            • #7
              Re: Hjälp med låtritning till Pioneer 12" & Hifonics ZEUS 15" basar

              När det gäller TS-W3004SPL så är det svårt att få till en basreflexlåda som är tillräckligt liten för att inte få väldigt peakad frekvensåtergivning, samtidigt som porten (slotport) ska rymmas i lådan.

              50 liter netto (för båda basarna tillsammans) och 180 cm2 port med totallängd på 47 cm, då hamnar avstämningen lite ovanför 40 Hz. Om lådan matas med högst 1000-1200 W så borde flåsljud kunna undvikas, men med högre inmatad effekt törs jag inte "garantera" att det blir bra.

              Hifonicsbasarna är jag inte helt säker på, men det finns en modell som heter PW154 och den har enkel 4 Ohms spole. Enligt databasen i mitt program tillhör den som sagt "series 1" och fanns åtminstone i mitten/slutet på 1990.

              Om det är den basen så vill den ha ganska stora lådor, men har litet Xmax och tål inte att drivas för fullt med ditt steg. 200 liter netto (för båda basarna tillsammans) med 2 st 6" portar, rören kapas till 7-8 cm och sedan sätts trattar ibåda ändar.

              Båda lådförslagen känns inte helt säkra tyvärr, du får själv avgöra om du vill testa förslagen.

              Comment


              • #8
                Re: Hjälp med låtritning till Pioneer 12" & Hifonics ZEUS 15" basar

                Originally posted by Optima View Post
                När det gäller TS-W3004SPL så är det svårt att få till en basreflexlåda som är tillräckligt liten för att inte få väldigt peakad frekvensåtergivning, samtidigt som porten (slotport) ska rymmas i lådan.

                50 liter netto (för båda basarna tillsammans) och 180 cm2 port med totallängd på 47 cm, då hamnar avstämningen lite ovanför 40 Hz. Om lådan matas med högst 1000-1200 W så borde flåsljud kunna undvikas, men med högre inmatad effekt törs jag inte "garantera" att det blir bra.

                Hifonicsbasarna är jag inte helt säker på, men det finns en modell som heter PW154 och den har enkel 4 Ohms spole. Enligt databasen i mitt program tillhör den som sagt "series 1" och fanns åtminstone i mitten/slutet på 1990.

                Om det är den basen så vill den ha ganska stora lådor, men har litet Xmax och tål inte att drivas för fullt med ditt steg. 200 liter netto (för båda basarna tillsammans) med 2 st 6" portar, rören kapas till 7-8 cm och sedan sätts trattar ibåda ändar.

                Båda lådförslagen känns inte helt säkra tyvärr, du får själv avgöra om du vill testa förslagen.
                Kan du skicka parametrarna på hifonics basarna så kan jag testa lite i backes program hitta en skiva med hans gamla program
                Angående pioneer 180m2 port är de slotport du menar hur räknar man ut en sån? Ursäkta alla frågor

                Kan ta allt via pm annars

                Comment


                • #9
                  Re: Hjälp med låtritning till Pioneer 12" & Hifonics ZEUS 15" basar

                  Hur ser denna ut ritning ut. Testa lite i ett gammal program.
                  Hur ska kurvan vara för att lådan ska vara bra. Har aldrig förstått mig på de.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hjälp med låtritning till Pioneer 12" & Hifonics ZEUS 15" basar

                    Den där frekvenskurvan ser ut att ge en hel del djupbas när man tar hänsyn till att kupen förstärker en del frekvenser också.

                    Den kurva jag får i mitt program ser inte ut som den du har räknat fram, dock räknar inte alla beräkningsprogram likadant utan det kan skilja en del i kurvornas utseende. Hur en kurva ska se ut för att "låta bra" beror på flera saker, bla kupestorleken och vilken musik som ska spelas. Lådans placering och elementets+portens placering påverkar också.

                    Det är sånt som gör att man ofta får prova sig fram med olika volymer och avstämning, men man kan använda den beräknade lådan som en grundlåda.

                    Comment

                    Working...
                    X