Announcement

Collapse
No announcement yet.

Remote fråga.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Remote fråga.

    Hur många slutsteg kan man koppla på Remote ut på en huvudenhet? Kommer att använda 4 slutsteg i nya bygget + en processor alltså fem enheter som ska ha start ström. Klarar det sig eller ska man koppla ett extraljus relä för att starta med??

  • #2
    Re: Remote fråga.

    extraljus relä med backdiod hade jag gjort...., eller ja, gjorde jag nu senast när jag hade 3 steg i bilen

    Numera 2x Domare i dB Drag/Bassrace/Psychlone

    VEM FAAAN VAR WIECHERT?

    Comment


    • #3
      Re: Remote fråga.

      Backdiod?? Nu va vi utanför min kunskap, Vad och varför? Vad gör den för nytta Och vad är det?

      Comment


      • #4
        Re: Remote fråga.

        För att inte riskera att en "spänningsspik" förstör bilstereons elektronik så rekommenderas att man montera en diod som spärrar såna spikar. Man brukar montera dioden mellan plus och minus på reläspolens anslutningar, katoden (strecket) ska vara vänd mot plus. Lämplig diod är serienummer 1N4006/1N4007, finns tex hos Elfa.

        Det som händer i en reläspole är att när man bryter spänningen dit så "kollapsar" magnetfältet som har byggts upp där, då bildas en kortvarig "spik" som i värsta fall kan gå bakåt i remotekabeln och komma in i stereon.

        Det är inga ovanliga saker att det blidas en spänningsspik, det är ganska naturligt om man tänker på hur en reläspole fungerar. Det är heller inte säkert att spänningsspiken går in i stereon och förstör, men för säkerhets skull rekommenderas att sätta en diod som skyddar mot såna saker.

        Comment


        • #5
          Re: Remote fråga.

          jag kan ha fel, men fick detta förklarat av mrmix förut ¨ja tror han sa så här:

          backdiod ska sitta på remote kabeln för att spärra backspänning, kopplingen som beskrivs mellan reläsponens plus och minus ska använda sig av en zenerdiod *tror de va så* för den öppnar och kortslutar när spänningen överstiger en viss nivå,

          jag e nästan säker på att de va så här, nån som har 100 koll på det?

          Comment


          • #6
            Re: Remote fråga.

            OK men skulle sterion klara av att "driva" 5st enheter direkt eller är det helt uteslutet? Antar att enheterna inte direkt drar en massa ström på remote kopplingen eller?

            Comment


            • #7
              Re: Remote fråga.

              Varför göra allt så kompliserat?
              En spärrdiod i serie på remotekabeln borde vara enklaste monteringssättet!
              sigpic

              We know the Rolex feeling, only the best are copied.

              Ljudbyggaren sedan 1998

              Importör av Mosconi, Gladen
              Se oss på Facebook för nyheter.

              Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

              Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

              International Head Judge och numera även kallad besserwisser

              Comment


              • #8
                Re: Remote fråga.

                OK Nonnes koppling verkar ju enkel och bra. Vad behöver jag för värde på dioden? Har en Kjell butik i närheten och dom hade inte dom modeller som Optima rekomenderade men en del andra, vad ska den klara för värden? Nån som har koll på det? Ska strecket monteras mot sterion eller tvärt om( vilket håll släpper den i genom ström)

                Många frågor men detta är nytt för mig och vill få det rätt.

                Comment


                • #9
                  Re: Remote fråga.

                  du behöver isf en spärrdiod på 1 amp, samt ett extraljus relä som du styr med remoten, sen kan du koppla på nära på obegränsat antal slutsteg,

                  hur mågna steg du kan koppla direkt på remoten beror på hur mycke steget drar via remoten, samt hur hög ström stereon i fråga kan lämna, så de enklaste här e alltså att köra med ett relä,

                  Comment


                  • #10
                    Re: Remote fråga.

                    Då provar jag på det, en sån här borde fungera eller?

                    Diod 1N4004 400V 1A

                    Max backspänning: 400V
                    Max kontinuerlig ström: 1A
                    Transienttålighet: 10A
                    Max läckström (back): 5µA
                    Framspänningsfall: 1,1V

                    Kopplad direkt på remoten ut från sterion. Men vilket håll ska den sitta?

                    Comment


                    • #11
                      Re: Remote fråga.

                      Varför inte skaffa relä med inbyggd diod, blir ju tokenkelt då ju!

                      Comment


                      • #12
                        Re: Remote fråga.

                        OK! tipps på var jag kan hitta en sån?

                        Comment


                        • #13
                          Re: Remote fråga.

                          Hmm nja, bör väl finnas där dom har reläer kan man tänka, har aldrig köpt något ute i handeln då vi har sånt på jobbet.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Remote fråga.

                            Hmm, letar på nätet men inte hittat nåt. Får nog köra med lös diod.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Remote fråga.

                              Kolla annars på det relä du har om det inte är en diod medritad.
                              Kolla in mekonomen, biltema eller typ nån elektronikbutik, jag tycker ju att dessa bör ha.

                              Comment

                              Working...
                              X