Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kicker 2xS12L7 - lådförslag

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kicker 2xS12L7 - lådförslag

    Hej , står med sågen i handen och skall till att bygga en ny låda för dubbla Kicker S12L7'or , Portad låda för djupbas/House/Trance

    Har försökt flera timmar att få till en lådstorlek som verkar acceptabel men har en del problem att få som jag vill, avstämningen borde väl ligga runt 40hz ? Har provat med både BassBox och (MDS)ProBox

    Sen är frågan om jag skall ha skiljevägg mellan basarna eller öppet.

    Här är lite ideala max mått för bakluckans skull (Saab 9000 CS) med ca 80graders lutning emot ryggstöd.

    Höjd 460mm,
    Djup/botten 360mm om jag ska kunna öppna reservhjulsluckan (där slutstegen sitter)
    Bredd: ej över 900mm

    som sagt verkar det svårt att få djupet i förhållande till höjden. i nödfall få jag köra med en djupare låda ändå.

    Har du förslag på låda/mått, så välkomnas dem varmast.
    Last edited by Colan; August 2, 2009, 18:39.

  • #2
    Re: Kicker 2xS12L7 - lådförslag

    Originally posted by Colan View Post
    Hej , står med sågen i handen och skall till att bygga en ny låda för dubbla Kicker S12L7'or , Portad låda för djupbas/House/Trance

    Har försökt flera timmar att få till en lådstorlek som verkar acceptabel men har en del problem att få som jag vill, avstämningen borde väl ligga runt 40hz ? Har provat med både BassBox och (MDS)ProBox

    Sen är frågan om jag skall ha skiljevägg mellan basarna eller öppet.

    Här är lite ideala max mått för bakluckans skull (Saab 9000 CS) med ca 80graders lutning emot ryggstöd.

    Höjd 480mm,
    Djup/botten 360mm om jag ska kunna öppna reservhjulsluckan (där slutstegen sitter)
    Bredd: ej över 900mm

    som sagt verkar det svårt att få djupet i förhållande till höjden. i nödfall få jag köra med en djupare låda ändå.

    Har du förslag på låda/mått, så välkomnas dem varmast.
    Jag körde tidigare 2 st l7 12" i min 9000 och jag körde en låda på totalt 140liter med 3st 4" portar avstämd i ca 42-43hz och det funkade bra för mig. Plus att det e den volymen man fick om man bygger precis så stor som möjlig fram till kanten när man viker upp hatthyllan.
    Tänkt även på att måttet upp till hatthyllan skiljer ca 2cm mellan längst fram och längst bak.

    Så såg det ut:
    sigpic

    Comment


    • #3
      Re: Kicker 2xS12L7 - lådförslag

      Originally posted by Colan View Post
      Här är lite ideala max mått för bakluckans skull (Saab 9000 CS) med ca 80graders lutning emot ryggstöd.

      Höjd 460mm,
      Djup/botten 360mm om jag ska kunna öppna reservhjulsluckan (där slutstegen sitter)
      Bredd: ej över 900mm
      Med de där "kraven" så blir innervolymen ca 98 liter brutto om materialet är 22 mm tjockt, med basar och port inräknat så kommer nettovolymen gissningsvis att hamna någonstans omkring 85-90 liter. Porten/portarna ser ut att bli relativt långa ifall du vill kunna spela ordentligt högt utan risk för flåsljud.

      Comment

      Working...
      X