Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lådförslag hertz hx250

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Lådförslag hertz hx250

    Skulle vilja ha ett lådförslag till denna basen.

    ska sitta i en 245 och spela högt till musik, alltså ingen ren SPL låda.

    2,5" Talspole
    Xmax 14 mm
    verkningsgrad 88dB
    Monteringsdjup 150mm
    Håldiameter 234mm


    D mm 210
    Xmax mm 14
    Re Ohm 5,8
    Fs Hz 34
    Le mH@1kHz 7,27
    Le mH@10kHz 2,42
    Vas lit 20,54
    Mms gr 176,9
    Cms mm/N 0,12
    BL T-m 23,34
    Qts 0,37
    Qes 0,39
    Qms 6,8
    Spl (1m/2,83V) dB 88
    Billös!

  • #2
    Re: Lådförslag hertz hx250

    Testa deras eget förslag, dvs ca 21 liter med 3" port som är 25 cm lång. I ett beräkningsprogram verkar den lådan kunna spela hyfsat högt utan att vara jättepeakad, däremot tycker jag dock att det finns viss risk för flåsljud om man driver basen fullt ut.

    Men det är ju bara att testa, visar det sig att porten har för liten area så kan du prova en ny låda med slotport för att lättare få plats med den pga större area och betydligt längre port. Kanske andra kommer med beprövade förslag, jag har ju inte provat den basen själv.

    Comment


    • #3
      Re: Lådförslag hertz hx250

      Storebror HX300 låter iaf mycket bra i slutet enligt Hertz förslag och spelar då även skapligt högt om man har effekt.
      Mitt projekt: Volvo V60
      BRL - B2 & Dayton

      More to come...

      Comment


      • #4
        Re: Lådförslag hertz hx250

        Originally posted by Optima View Post
        Testa deras eget förslag, dvs ca 21 liter med 3" port som är 25 cm lång. I ett beräkningsprogram verkar den lådan kunna spela hyfsat högt utan att vara jättepeakad, däremot tycker jag dock att det finns viss risk för flåsljud om man driver basen fullt ut.

        Men det är ju bara att testa, visar det sig att porten har för liten area så kan du prova en ny låda med slotport för att lättare få plats med den pga större area och betydligt längre port. Kanske andra kommer med beprövade förslag, jag har ju inte provat den basen själv.
        jag körde med 4 såna 10" och byggde efter deras ritning och det spela inte bra kan jag lägga till och det va i en portad låda.

        Mvh Tobbe

        Comment


        • #5
          Re: Lådförslag hertz hx250

          På vilket sätt lät det inte bra?
          Hängde inte basen med övriga högtalare eller spelade den peakat eller lite djupbas?

          Comment


          • #6
            Re: Lådförslag hertz hx250

            Originally posted by Optima View Post
            På vilket sätt lät det inte bra?
            Hängde inte basen med övriga högtalare eller spelade den peakat eller lite djupbas?
            De spelade inte bra till nånting kom nån peak då och då.Är fortfarande besviken på dessa basar.För vad man har läst så verkar dessa basar va bra men de lira inte i närheten av vad jag förvänta mig.

            Comment


            • #7
              Re: Lådförslag hertz hx250

              Originally posted by Lind4hl View Post
              Skulle vilja ha ett lådförslag till denna basen.

              ska sitta i en 245 och spela högt till musik, alltså ingen ren SPL låda.

              2,5" Talspole
              Xmax 14 mm
              verkningsgrad 88dB
              Monteringsdjup 150mm
              Håldiameter 234mm


              D mm 210
              Xmax mm 14
              Re Ohm 5,8
              Fs Hz 34
              Le mH@1kHz 7,27
              Le mH@10kHz 2,42
              Vas lit 20,54
              Mms gr 176,9
              Cms mm/N 0,12
              BL T-m 23,34
              Qts 0,37
              Qes 0,39
              Qms 6,8
              Spl (1m/2,83V) dB 88
              tycker du ska följa tillverkaren rekommendationer och sätta basen i en basreflex låda. Gillar Hertz framsystem starkt och deras basar är det heller inget fel på så länge man inte vill uppnå höga ljudtryck för då finns det märke som är bättre ska inte nämna de här men folk vet vad jag pratar om.

              Comment


              • #8
                Re: Lådförslag hertz hx250

                Jag väcker denna gamla tråd då jag själv står inför lådbyggning för två Hertz Hx250 (4 ohm). Är det någon som har lyssnat och jämfört mellan sluten och portad låda med basen?

                Lite om systemet och bilen i övrigt för att ge en helhetsbild.
                Basslutsteg: Hertz HCP 1D.
                Framsystem: Dynaudio, tredelat i Volvo C70
                Slutsteg fram: Hertz HDP 4 (mid och mellan) samt ett original Volvo, Alpine (diskanter).
                DSP: Helix DSP Pro
                HU: Pioneer SPH-DA120.

                //OS72

                Comment


                • #9
                  Re: Lådförslag hertz hx250

                  jag har bara provat 12:an i båda lådorna och den ska helt klart spela sluten, tian kanske skiljer sig?
                  / Jimmy

                  Comment


                  • #10
                    Re: Lådförslag hertz hx250

                    Jag byggde portade lådor och de låter bra hittills men jag har inte tweakat speciellt mkt än. Får se om det blir slutna lådor så småningom.

                    Comment

                    Working...
                    X