Announcement

Collapse
No announcement yet.

Monsoon system med Audiopipe TS-CVR6 eller annat?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Monsoon system med Audiopipe TS-CVR6 eller annat?

    Hej,

    Har en Gen 4 Camaro årsmodel 2002 med original Monsoon ljudsystem. Den har då 4Ohms 6,5 tums Coaxialer i framdörrarna, 2 Ohms 6,5tums (sub) woofers i vad som ska kunna kallas B stolpen, och 4Ohms 4 tums coaxialer i bakre sidopanelerna i bagageutrymmet. Allt drivs av ett original slutsteg som har inbyggda delningsfilter.

    Tidigare ägare har bytt;
    - framhögtalare till Amegas 6,5tums coaxialer.
    - (Sub) woofers till RF Punch 6,5tums triaxialer, vilket är helt onödigt enligt mig och har fel impedans.
    - Bakre högtalare är original.

    Problemen är som följer.
    Amegorna saknar mellan register. Dem låter väldigt vassa med höga "S" ljud. Är dessa högtalare kända för att ha vassa diskanter?
    RF högtalarna ger rätt OK med bas på låga volymer. Men dem är inte rätt för det jobbet.
    Bakhögtalarna har jag kopplat bort helt.

    Jag funderar på att Byta RF tiraxialerna mot Audiopipe TS-CVR6 basar som har rätt impedans ( 2x4Ohm), och är mer bashögtalare än RF.
    Samtidigt dämpa området bakom och omkring dem med alubutyl matta.
    Detta blir en Quick fix. Jag behåller original Hu och slutsteg.
    Någon som vet något om dessa basar?
    Har sett vissa i USA brotta in 8 tums basar där med lite plåt arbete, men det känns inte roligt att sätta sågen i bilen.

    Alternativet är att plasta en låda för en tiotummare i bagaget, Kan nog få till en låda på 20 liter. Byta huvudenhet och byta slutsteg mot en fyrkanals dito som driver nya basen och Amegorna i dörrarna. Långt och dyrt projekt. Men är det värt det?

  • #2
    Re: Monsoon system med Audiopipe TS-CVR6 eller annat?

    Verkar vara dåligt med svar.
    Jag förstår om kunskapen om just bilen originalsystem är begränsad.
    Men kan någon som har erfarenhet av Audiopipe basarna eller Amega coaxialerna berätta lite?
    Kan det vara så att Amegorna behöver mer effekt för att mellanregister och midbas ska leva ut och låta mindre skrikiga? Original slutsteget ska ge 200Watt RMS enligt GM. Den har åtta kanaler, så kanske får Amegorna 25Watt RMS per högtalare.

    Comment

    Working...
    X