Announcement

Collapse
No announcement yet.

Elanslutning

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Elanslutning

    Hej på Er alla !

    Mitt första inlägg på detta forum så Ni får vara lite snälla....

    Det är så att jag har några frågor då jag har hamnat i en liten konfrontation mellan mina egna el kunskaper och en säljare på en större kedja. Det hela rör en installation med ganska ordentliga grejor (enligt min bedömning) som en ungdom inom släkten håller på med

    Säljaren har rekommenderat en 50mm2 kabel mellan generator/bilens batteri /batteri 2/Slutsteg och han mer eller mindre idiotförklarade mig då jag ifrågasatte detta. Säljaren frågade dessutom inte hur stor generator bilen har.
    Nu vet jag inte exakt vad det var för grejor grabben köpt men steget var märkt med 3500W, det kan dock gör detsamma vi vet att det är en stor förbrukare och vi fortsätter detta tråd i generella termer

    Min linje är enligt följande. Ohms lag ger att aktuell generatorn på 55A ger ett teoretiskt effektuttag på 660W. (Bilen har ju andra förbrukare också men vi ignorerar detta nu) Enligt mig så borde det vara generatorns kapacitet som ska vara dimensionerande för kabeln mellan generator/bilens batteri /batteri 2. Mellan Batteri 2 och slutsteg är det dock förbrukaren som är dimensionerande då batteriet fungerar som en buffert.

    Kör jag ett beräkningsprogram på 55A så får jag 16mm2 sätter jag in en större generator på 100A så kommer jag upp i 35mm2

    Vem tänker fel ?

    Mvh // Shas

  • #2
    Re: Elanslutning

    Man kan väl säga att det känns skönt att veta att en kabel inte är en flaskhals. Men rent teoretiskt så skulle säkerligen en 25mm2 kabel vara god nog. Generatorn bör ladda över 14V om den är frisk och inte 12V som du räknat på. Själv har jag inte uppgraderat originalkablaget till generatorn, hänger man däremot dit 50mm2 B+ till diverse utrustning så ska batteriet jordas med ytterligare 50mm2 utöver originalkablaget.
    Sponsor:
    Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
    Tudor Batteries - www.tudor.se
    Sonax Bilvård - www.sonax.se

    Comment


    • #3
      Re: Elanslutning

      Kan väl tillägga att spänningsfallet över kabeln bör minska om hänger dit 50mm2 istället för 16mm2, jag skulle inte påstå att det är fel att rekommendera en 50mm2.
      Sponsor:
      Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
      Tudor Batteries - www.tudor.se
      Sonax Bilvård - www.sonax.se

      Comment


      • #4
        Re: Elanslutning

        Till PPK: Korrekt korrigering självklart, miss av mig. En frisk generatorn levererar givetvis 14-14,5V. Men, för det finns ett men överstiger lasten den effekt som generatorn levererar så sjunker spänningen ner mot 12V dvs spänningen på batteri 2.

        Comment


        • #5
          Re: Elanslutning

          När slutsteget dundrar på som värst så kommer det att konsumera mer ström än generatorn kan ge. Jag har inte ett dunderslutsteg på 3500W, men väl ett äldre Phoenix Gold steg på 1000W att jämföra med. För det så finns mätvärden på nätet, och vid 4Ohms last och max effektuttag så konsumerar det 85A likström i bil. Lastar man ned det mot 2Ohm så går strömmen upp ytterligare.

          Har du kollat vad slutsteget är avsäkrat för? Det kan ge en hint om hur mycket ström det i verkligheten kan komma att konsumera.

          Annars tycker jag mig minnas att det någonstans på denna site finns en tråd om kablar där olika människor uttrycker sina åsikter om hur de tänker kring kabel mellan batteri och slutsteg respektive generator-batteri, jordflätor osv. Om du hittar den kanske den kan ge lite input

          Comment


          • #6
            Re: Elanslutning

            Kollade detta 220A... Nu har jag varnat för för stort effektuttag redan från första dagen. Samtidigt vill inte jag agera grinig gubbe....
            14,5=220 ger ju 3,2kW så det verkar ju stämma...

            "Learn by doing" får bli dagen citat.

            I övrigt kan jag konstatera att det är av prakiska skäl helt idiotiskt att dra en 50mm² kabel. den är helt enkelt väldigt svårt att få till en snygg förläggning.

            Bättre då att använda sig av 2st 25mm²

            Comment


            • #7
              Re: Elanslutning

              För att ersätta en 50mm2 så behövs 4st 25mm2. Förhållandet mellan diameter och area är i kvadrat.
              Men jag tror att det skulle räcka med 2st 25mm2, då det sitter ett andra (identiskt?) batteri i skuffen som levererar till förstärkaren i första hand.
              Kabeln från främre batteriet behöver egentligen leverera "hälften" av strömmen under effektuttagen för att sedan laddas upp det bakre batteriet.
              Jonas, Umeå

              Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
              Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

              Comment

              Working...
              X