Announcement

Collapse
No announcement yet.

Störningar, fel på HU?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Störningar, fel på HU?

    Hej!
    Har precis installerat ett nytt system i min BMW 330ci e46.

    HU: Gammal Pioneer deh5900
    Fram: DLS RCS6.2
    Sub: DLS RXT6
    Steg: DLS x-a40

    Lågnivå dragen på vänster sida ihop med remote. Slutsteg monterat i bagage, ström/jord direkt på batteri. Högtalarkablar original. AUX i mittkonsol. HU inkopplad från originalhärva.

    Bil avstängd:
    CD, inga störningar. Låter bra.
    AUX, alla möjliga oljud, brus, knäppande, errrr. Även knäppande vid ändring av volym ibland (alltid samma intervall på stereo).

    Bil igång:
    CD, konstant störning.
    AUX, konstant störning + ovan.
    Störning följer inte varvtalet, inte heller volymen (möjligtvis i väldigt liten utsträckning).

    Min första tanke är såklart att det är min gamla Pioneer som är trasig med tanke på AUX-problemet. Men störningen med bilen igång lutar mer åt jordfel? Har ingen jättelust att lägga 2500 på en ny HU om det visar sig vara något annat.

    Tacksam för alla tips!

    Vänligen
    Marcus

  • #2
    Re: Störningar, fel på HU?

    Om du kopplar ur AUX från stereon helt, får du då störningar på CD'n när bilen är igång? Kopplar jag en telefon till AUX samtidigt som telefonen laddas via cigg-uttaget får jag samma problem som du.

    Comment


    • #3
      Re: Störningar, fel på HU?

      Testat lite idag och störningarna finns kvar utan aux-kabel i HU. Testade att koppla ur lågnivåkablarna ur HU och då blev störningarna värre. Det är alltså ett konstant surr som hörs oavsett volym.

      Comment


      • #4
        Re: Störningar, fel på HU?

        Låter som att steget inte mår så bra.. vad hände om du också drar ur lågnivån ur steget? Hur ser jordningen ut till steget?
        Mini Cooper goes Pioneer
        http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=36531
        Volvo V50
        http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=34708

        Sponsorer som håller mig flytande:
        Pioneer, Stinger

        Comment


        • #5
          Re: Störningar, fel på HU?

          Missade att du skrv hur jorden var kopplad.. driver du allt på steget?
          Mini Cooper goes Pioneer
          http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=36531
          Volvo V50
          http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=34708

          Sponsorer som håller mig flytande:
          Pioneer, Stinger

          Comment


          • #6
            Re: Störningar, fel på HU?

            Jag testade faktiskt lite mer igår, bland annat med ett annat steg, samma störningar då tyvärr. Kopplade även ur lågnivå ur steget och kopplade in aux-rca direkt. Blev inte bra men inte samma störningar, mer aux-relaterade störningar kändes det som. Dock tyst utan några lågnivåanslutningar i, så även om jag trodde min dragning av lågnivå på motsatt sida av original strömkabel verkar jag fått störningar från andra kablar :/

            Min tanke just nu är att dra om lågnivå i mittkonsolen och under mattan, vilket jag vet är tight som fan.

            Yes, allt drivs på steget.

            Detta skulle bli ett lågbudgetbygge till vinterbilen för att slippa "klockradio" men det spårar som vanligt ur och nu sitter jag och kollar på ny HU (med stöd för Spotify och högre spänning på lågnivån) och nytt steg. Pioneer DEH-X8700BT och DLS CC-4 verkar som okej prylar?

            Comment


            • #7
              Re: Störningar, fel på HU?

              Kolla på begagnatmarknaden här på forumet om du vill komma billigt undan. Jag har en Sony bilstereo som bara ha används några månader. Fast känns lite tveksamt att det är fel på din bilstereo, men man vet ju aldrig...

              Comment


              • #8
                Re: Störningar, fel på HU?

                Nej, det är nog inget fel på den. Men det verkar som den hanterar AUX dåligt med störningar som följd, byter jag då till något som klarar att spela upp via USB-kabel bör det inte bli några störningar tänker jag mig.

                Dessutom är det kul med nya prylar
                Men jag ska se hur det blir med ny kabeldragning först.

                Comment


                • #9
                  Re: Störningar, fel på HU?

                  Lågnivå nu dragen i mittkonsolen, som jag trodde försvann störningarna. Så även om strömkablarna inte går på vänster sida i bilen räckte det med en piska gott och blandat för att få störningar.

                  Inhandlade också en cde-178bt, har inte hunnit testa så mycket än men den verkar åtminstone användarvänlig och har fler funktioner än jag kommer orka använda.

                  Fick ett bra paketpris så nu sitter jag även på ett Pioneer gm-d9601, två DD 610, en DD 608 och en SPL Dynamics XTR 10". Jag kommer inte använda alla basar men kommer troligen byta ut rxt6:an mot en 608 om jag kan få till en bra låda bakom förarstolen.

                  Vet inte om jag har haft för höga krav eller om mitt x-a40 är ett värdelöst steg men jag tycker inte rxt6 presterar. All bas känns ganska monoton och den hänger inte med när man skruvar upp (vilket hade varit okej om den levererat kvalitet), min placering bakom förarstolen kanske förstör en del dock.

                  Comment

                  Working...
                  X