Announcement

Collapse
No announcement yet.

"Uppdatera" ljudet i en BMW 320

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • "Uppdatera" ljudet i en BMW 320

    Hej

    Jag tänkte byta bil och kollar på BMW 320 -13 och framåt, dock så är de flesta bilarna utan hifi paket eller Harman Kardon. Original är det ganska dåligt ljud och då har jag letat efter en bil med ett ljudpaket, vilket inte varit lätt. Så frågan är, vad kan man göra för att få till lite bättre ljud? Jag har sett i forumet att några har satt in ljudprocesor, var det rätt??, vilket är överkurs för mig. Jag tänkte mer på att byta högtalare, slutsteg och sätta in en baslåda. Är det möjligt/svårt eller går det?

    / Micke

  • #2
    Re: "Uppdatera" ljudet i en BMW 320

    Om du söker bil med uppgraderad stereo i original är det lite bökigare att uppgradera i efterhand, för det vill man ändå göra.
    Varken HK eller dom andra vanliga HiFi systemen låter särskilt bra.
    Enda fördelen är att man får en kåpa med uttag för diskant, men dessa finns som reservdel och är enkla att byta.

    Att bara byta högtalare och förstärkare ger ett jättelyft.

    Satsa på en förstärkare i ett fysiskt litet format, bilarna klarar inte att ta emot flera hundra watt.
    Det räcker med en kvalitets förstärkare på ca 50-70 watt, mer effekt än så och du behöver ta kontroll över högtalarna med en DSP.

    En annan sak som jag erfarit med mina uppgraderingar är att lagom är bäst.
    De dyrare systemen låter inte bra, även installationsmässigt är det inte snyggt.

    De enklaste högtalarna med plastkoner ska du undvika, se även till att högtalarkittet inte har för stora delningsfilter.
    Det är tajt i dörrarna så det kan bli lite bökigt att återmontera dörrpanelen.

    Sen finns det andra fallgropar med de olika systemen, digital eller analog signal.

    De nya HK systemen har mest troligt en digital singel end signal, detta gör att man inte kan hälla igång förstärkarna med den vanliga lösningen i högnivåinkoppling.

    Fast detta tror jag inte du råkar ut för på årsmodell -13, men ...... har bilen ett Logic 7 ...... ja då får du trixa lite för att få det att funka

    Om du vill så bara ring till Ljudbyggaren så ska jag hjälpa dig att finna rätt produkter.
    Last edited by Nonne; November 23, 2016, 10:12.
    sigpic

    We know the Rolex feeling, only the best are copied.

    Ljudbyggaren sedan 1998

    Importör av Mosconi, Gladen
    Se oss på Facebook för nyheter.

    Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

    Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

    International Head Judge och numera även kallad besserwisser

    Comment


    • #3
      Re: "Uppdatera" ljudet i en BMW 320

      Tack för utförligt svar Nonne. Jag kommer definitivt slå en signal till er, tittade lite på er sida och fastnade för Gladen högtalarna. Tänkte bara höra med dig om det att "bilarna klarar inte att ta emot flera hundra watt". Om jag skulle sätta in Gladen högtalare med 4-kanals steget, kan jag då INTE sätta in en baslåda med en tia eller tolva med ett någorlunda stort steg ?? Man får ju aldrig tillräckligt med bas

      Comment


      • #4
        Re: "Uppdatera" ljudet i en BMW 320

        Originally posted by Mickeiskogen View Post
        Tack för utförligt svar Nonne. Jag kommer definitivt slå en signal till er, tittade lite på er sida och fastnade för Gladen högtalarna. Tänkte bara höra med dig om det att "bilarna klarar inte att ta emot flera hundra watt".
        Jag förklarade kanske mig lite klumpigt.

        Det jag menar är att högtalarna under stolarna använder tröskellådorna som låda.
        Detta resulterar i oljud "skrammel" på utsidan av bilen, detta hörs inte direkt inne i kupén.
        Men faktum är att när inte bilen skramlar så låter den bäst också.

        Man kan givetvis dämpa bort det mesta av detta men de flesta väljer bort detta arbete och justerar för optimal prestanda utan dämpning.

        Originally posted by Mickeiskogen View Post
        Om jag skulle sätta in Gladen högtalare med 4-kanals steget, kan jag då INTE sätta in en baslåda med en tia eller tolva med ett någorlunda stort steg ?? Man får ju aldrig tillräckligt med bas
        Så klart du kan, antingen lopar man bara signalen eller väljer en förstärkare med signal ut och kanske tom har utgångarna DSP kontrollerade likt Mosconi D2 eller One DSP
        sigpic

        We know the Rolex feeling, only the best are copied.

        Ljudbyggaren sedan 1998

        Importör av Mosconi, Gladen
        Se oss på Facebook för nyheter.

        Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

        Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

        International Head Judge och numera även kallad besserwisser

        Comment


        • #5
          Re: "Uppdatera" ljudet i en BMW 320

          Blir det mycket mer arbete om bilen inte har diskanter fram i a-stolpen.

          Comment


          • #6
            Re: "Uppdatera" ljudet i en BMW 320

            Originally posted by Mickeiskogen View Post
            Blir det mycket mer arbete om bilen inte har diskanter fram i a-stolpen.
            Nä, extratiden för installationen är när du åker och hämtar nya eller begagnade rutlister
            sigpic

            We know the Rolex feeling, only the best are copied.

            Ljudbyggaren sedan 1998

            Importör av Mosconi, Gladen
            Se oss på Facebook för nyheter.

            Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

            Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

            International Head Judge och numera även kallad besserwisser

            Comment


            • #7
              Re: "Uppdatera" ljudet i en BMW 320

              hur har ni öppet? Jag har ringt flera gånger idag.

              Comment


              • #8
                Re: "Uppdatera" ljudet i en BMW 320

                Telefontider då du går igenom växeln.

                11:00 - 13:00
                14:00 - 18:00
                Fredagar till 17:00

                Det var full fart i gå eftermiddags, såg det var en del missade samtal då
                sigpic

                We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                Ljudbyggaren sedan 1998

                Importör av Mosconi, Gladen
                Se oss på Facebook för nyheter.

                Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                Comment

                Working...
                X