Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tips och råd basar till min Volvo S40

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tips och råd basar till min Volvo S40

    Hej... vad ska man köpa, blir gråhårig.. finns så mkt nya märken och bor i Katrineholm där inga bilstereoaffärer finns i närheten så svårt att åka å lyssna.

    Har en Volvo S40 som ja byggt klart allt i, bara baslådan kvar. Satt i ett Amega 6.5 i dörrar och Amegas 3.5 i instrumentpanelen. Jag har öppnat upp armstödet i baksätet så funderar på att ha en sluten låda (mest för ja vill ha den smidig i storleken, enkel att ta ur om man behöver kofferten) med element som spelar mot ryggstöd. Men vad ska man satsa på? Ja lyssnar väl på det mesta, typ MJ, Metallica,... vanlig pop.. vill ha en distinkt bas med mycket tryck som ska kännas i kroppen.. ingen "sävlig" ... så funderar på 2st 10r eller alt 1st 12"?

    Kollar lite på Gladen, Ground zero (finns ju hur många modeller som helst), SPL, B2, Focal.. va finns det mer?
    Kravet är väl att de ska spela bra i sluten låda. Vilka av ovan lämpar sig bäst i sluten?

    Har ett Kenwood Kac-9104d monoblock som är tänkt att driva. ger 2x900w 2ohm
    Pris.. tja helst inte mer än 3000kr för bas(arna).

    Ska man satsa på 1dyrare bas eller 2 som är lite billigare?

    Mvh Håkan

  • #2
    Re: Tips och råd basar till min Volvo S40

    Låter som du ska lyssna in dig på en Digital Designs bas.
    Det mest musikaliska jag hört med lite "näsblods faktor", är i Heddes gamla Alfa.
    http://www.garaget.org/?car=159609

    Hittade denna gamla tråden med lite lådförslag till dem.
    http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=497

    MVH Micke

    Comment


    • #3
      Re: Tips och råd basar till min Volvo S40

      900 Watt till 2 st SQX 10 i slutet = mumma

      En låda på runda slängar 42-44 liter funkar fint!

      Då får du tajt, djup och bra drag i basen + 10 spänn över till ett par korvar på Ikea
      sigpic

      We know the Rolex feeling, only the best are copied.

      Ljudbyggaren sedan 1998

      Importör av Mosconi, Gladen
      Se oss på Facebook för nyheter.

      Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

      Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

      International Head Judge och numera även kallad besserwisser

      Comment


      • #4
        Re: Tips och råd basar till min Volvo S40

        Ok ja har min "gamla" låda i Volvon just nu, sitter 2st Kenwood W3012 basar i den som spelar i en sluten låda. Spelar väl bra på lagom volym men vid högre volym och hårdrock så spelar den väl sådär.. basarna hänger inte med riktigt känns det som...

        Tony, hur är gladen sqx 12" till lite snabbare musik eller ska ja focusera på 10"?

        Tror ni det kommer bli "stor" skillnad om ja bygger ny låda, eller ska man spara 3-4000kr och köra med det man har? Sedanbilar är ju lite tråkiga när det gäller att få till de där extra i basen...

        Kenwood elementen är ju ett antal år på nacken och det har väl hänt en hel del i utvecklingen med antar ja på basar....

        huh...Snart har ja inge hår kvar.. o Ju mer man sitter o googlar o kollar på forum, bilstereobutiker på alla märken o modeller så blir det ju inte bättre

        Comment

        Working...
        X