Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjälp att mäta med oscilloscope

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hjälp att mäta med oscilloscope

    Lånade hem ett oscilloscope från jobbet men får det inte riktigt visa det jag vill.



    Jag får fram själva sinusvågen på 40hz men hur ser jag disten?
    Kan ju zooma 5x men ändå hur mycket jag än höjer så får jag inte fram någon dist.
    Den är kopplat till högtalarna hemma och drivs av yamaha z7.

    Vad kan jag missat?
    Har ju inte använt en sedan gymnasiet hehe
    sigpic

    Ägare av DekorTeknik
    Gå in och gilla!

  • #2
    Re: Hjälp att mäta med oscilloscope

    Det är ju faktiskt möjligt att du inte har ngn klippning...

    Det är svårt att se dist, men min tolkning av det är som en ett slags krus på kurvan.. oftast tydligast i topparna.
    I Övrigt används det till att se klippning av signalen, och då ser det helt enkelt ut som om man tatt en sax och plattat till toppen på kurvan...

    edit:
    Ser du hela runda fina sinuskurvor utan plattade toppar eller taggig form... ja då har du i det läget safe signal

    Bygglogg: SQW: TransFårrden

    Comment


    • #3
      Re: Hjälp att mäta med oscilloscope

      Originally posted by zrken View Post
      Det är ju faktiskt möjligt att du inte har ngn klippning...

      Det är svårt att se dist, men min tolkning av det är som en ett slags krus på kurvan.. oftast tydligast i topparna.
      I Övrigt används det till att se klippning av signalen, och då ser det helt enkelt ut som om man tatt en sax och plattat till toppen på kurvan...

      edit:
      Ser du hela runda fina sinuskurvor utan plattade toppar eller taggig form... ja då har du i det läget safe signal
      Det är möjligt att jag inte har men vågar inte testa på högtalarna hemma, kostar allt för mycket hehe

      Ska testa i bilen imorgon får vi se.

      Men kurvorna var 100% rena och fina hehe och då körde jag max på iphonens hörlursuttag och 10db på förstärkaren
      sigpic

      Ägare av DekorTeknik
      Gå in och gilla!

      Comment


      • #4
        Re: Hjälp att mäta med oscilloscope

        Originally posted by Antonic View Post
        Det är möjligt att jag inte har men vågar inte testa på högtalarna hemma, kostar allt för mycket hehe

        Ska testa i bilen imorgon får vi se.

        Men kurvorna var 100% rena och fina hehe och då körde jag max på iphonens hörlursuttag och 10db på förstärkaren
        Du kan ju mäta utan högtalarna ikopplade!
        Tvivlar på att iPhonen verkligen är ren. Vid min första mätning tyckte jag det såg bra ut. Vid senare tillfälle klippte signalen tydligt+ distade(krusades) när man spelade full volym. -2snäpp då var den ren. Kanske krävs att man kör igenom DSPbox och mäter på utsignalen där -för att få förstärkningen som hjälp att se vad som händer på o-scopet. Troligast pga mitt o-scope är för enkelt.

        Bygglogg: SQW: TransFårrden

        Comment


        • #5
          Re: Hjälp att mäta med oscilloscope

          Jag tror också att det är så enkelt att du inte ser klippning för att du inte har någon. På en 40Hz-ton ska det vara enkelt att se när den plattas till.
          Kolla så tonen är inspelad med 0dB, inte -10dB eller något sånt.

          Comment

          Working...
          X