Announcement

Collapse
No announcement yet.

störningar högnivå Audison bit one

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • störningar högnivå Audison bit one

    Hej hej pojkar
    Har "generatorstörningar" och snart hårlös på huvudet
    Gäller iallafall en bmw e61 touring 2007


    Komponenter:
    *Orginal huvudenhet med saknad lågnivå
    *Audison bit one ljudprocessor (vänster förvarningsfack i bagage)
    *DLS A7 slutsteg (under bagagegolv närmast baklucka)

    Lite kort utförligt om nuvarande montering:
    Har en egentillverkad ledningsmatta för högnivå signal mellan bilens huvudenhet och Audison bit one. Där löper även högtalarledningarna från slutsteget till de främre högtalarna. Denna är dragen längst vänster tröskel brevid bilens befintliga ledningsmatta.

    Har noterat att BMW har tvistade/slagna ledningar till högtalarna. Vilket jag misstänker är pga den höga störningsfaktorn i bilens elektronik.

    Ni som är experter inom området, hoppas ni har några bra tips till min hårväxt här
    Är det att tillverka en ny ledningsmatta för högnivå med, tvistad ledning, eller någon bra skärmad superduper högtalarkabel från ..supra kanske?

    DLS har ett litet utbud av skärmade å tvistade kablar:
    http://dls.se/sv/car/prod.html?produkt=sv_218

    Dessa saker har jag prövat:
    *jordpunkt i chassi
    *jordpunkt batteri
    *gemensam jordpunkt till samtliga enheter

    Kan notera att felet ligger inte mellan processor och slutsteg då störningarna försvinner vid avstängd processor.
    Gainen är iställd på 6/10 delar på samtliga kanaler. Generatorljudet hörs bara vid låg ljudvolym. Alltså rätt minimalt men tillräckligt störande för mina döva öron
    Last edited by morbidfinn; August 25, 2011, 14:00.

  • #2
    Re: störningar högnivå Audison bit one

    Har exakt samma problem i min bil och prövat allt.
    Kalibrerade om Bitonen och fick bort bruset men av ngn anledning så kom det tillbaka efter ca 6 dagar :-(
    Tack Till

    MAMMA

    Comment


    • #3
      Re: störningar högnivå Audison bit one

      Jag har sålt bilen och grejerna men bytte iallafall ut allt kablage till dls tvistade/slagna högtalarkablar.. Mjaa kunde sparat dom 2000kr
      Bilen har så mö elektronik och magnetfält som audisonen inte klarar av.
      Är de en bmw du har så passa dig för den röda boaormen som slingrar sig från batteriet via främre bagage och fortsätter vänsterom under golvet fram till motor = generatorbrus till förbannelse där. Hade kabel till bakre takhögtalarna dragna i d stolpen vilket gjorde att de blev skit högt generatorbrus, med slutsteg avstängt och inte änns inkopplat! Återigen skitbil att bygga ljud i.
      Säkert därför dom valt optisk ljudöverföring på logic7

      Comment


      • #4
        Re: störningar högnivå Audison bit one

        Jag har en E60 jag dratt högnivå hela vägen från HU och bak till bitone. Via förarsidan. Inte så att jag använder HU som signalkälla regelbundet, men det är i alla fall confat. Inga problem med generatorvin här.

        Bygglogg: SQW: TransFårrden

        Comment


        • #5
          Re: störningar högnivå Audison bit one

          Ok, en som haft tur då

          Ja då får han nog lämna in den på inspektion med största sanolikhet att inget fel har identifierats.

          Comment


          • #6
            Re: störningar högnivå Audison bit one

            BMW är ett skottsäkert kort då det gäller störningar!
            Vi har byggt säkert ett 50 tal med både orginalstereo och OEM stereo utan störning!

            Senast i dag lämnade vi ut en E61 som var helt störningsfri!

            Var tar du signalen till din Bit One?

            Att högtalarkablarna är twistade har inte med störningar att göra, det är nog mer för att det ska vara lättare att lokalisera.

            (CanBus är också twistat)

            Vi brukar lägga STEG till vänster och DSP till höger ovanpå BT boxen om den är monterad!

            3 meter kabel går det åt per sida, både då det gäller högnivåsignal samt högtalarkabel till både högpass och lågpass!
            Vi använder standard kabel, så har du problem ligger det säkerligen i jordningen eller att du inte kalibrerat insignalen till Bit One!

            Ligger din DSP direkt mot plåten?
            sigpic

            Webshop

            Besöksadress butik

            Örtgatan 22 26574 Hyllinge Tel: 042-164750 (14:00-18:00)

            Importör av Gladen Audio, Mosconi, Rebec


            Vi lagerför även ett stort sortiment fyrverkerier med helårsförsäljning. Vi utför arrangemangs fyrverkeri för alla tillställningar.

            Comment


            • #7
              Re: störningar högnivå Audison bit one

              Vi kan återigen konstatera att jag har haft hårdvarufel i min bitone.
              Detta var endast med högnivå från orginalstereon då lågnivå saknades.
              Inget vi behöver gå vidare då bilen är såld för länge sedan.

              Gällande twistade kablar.
              Detta görs enbart för störningsfaktorn. Att twista två ledare skapar ett magnetfält runt kabeln och skyddar mot andra störningar och magnetfält från tex kraftiga strömledningar, tjocka kabelmattor och störande flickvänner mm.

              Att bmw har twistade högtalarkablar?
              Pga störningsfaktorn! Inte twistar man massa ledningar i onödan för att lättare kunna hittas av fordonssnickare? Detta skulle medföra högre vikt, vilket är högre bränsleförbrukning, högre kostnad att tillverka och ta upp onödig plats och framför allt miljön.

              Att en högtrafikerad canbus länk skulle vara utan störningsskydd skulle inte många meddelanden och signaler nå fram till sina mottagare på bussen utan massa få en massa errors pga magnetfält från andra ledare etc.
              De åtgärdas enkelt att twista ledningen med specifikt antal slag per meter beroende busshastighet, förhållanden mm.

              Ett exempel: jag fick högt generatorbrus via en lös kabel nära B+ kabeln vid batteriet med kabeln inkopplad till takhögtalarn. Åtgärdades med twistadkabel.
              Dock avhjälptes inte bruset på högnivån helt.

              Då Effoc har haft samma fel och blivit av med hjälp att kalibrera om bitone rekomenderar jag att lämna in för inspektion, men med hög sanolikhet att inget fel hittas

              Comment


              • #8
                Re: störningar högnivå Audison bit one

                Originally posted by morbidfinn View Post
                Att en högtrafikerad canbus länk skulle vara utan störningsskydd skulle inte många meddelanden och signaler nå fram till sina mottagare på bussen utan massa få en massa errors pga magnetfält från andra ledare etc.
                Hur påverkar ett magnetfält en digital signal?
                sigpic

                Webshop

                Besöksadress butik

                Örtgatan 22 26574 Hyllinge Tel: 042-164750 (14:00-18:00)

                Importör av Gladen Audio, Mosconi, Rebec


                Vi lagerför även ett stort sortiment fyrverkerier med helårsförsäljning. Vi utför arrangemangs fyrverkeri för alla tillställningar.

                Comment


                • #9
                  Re: störningar högnivå Audison bit one

                  Hum ska försöka förklara på Svenska och inte gå för djupt in i det.
                  Jo, Canbus är en som sagt en mycket högtrafikerad datalänk med mängder av databits / frames. Ofta hastigheter runt 500kbit/s i dagens bilar.
                  Det kryllar av ettor och nollor i form av hexdecimal.
                  Spänningsmäter du med en multimeter på en canbus-hög mot jord så pendlar den ex mellan 2.6 till 2.7volt. Men läser du signalen med ett tex höghastighets oscilloskop så ser man en pwm liknande spänning som pendlar exempelvis mellan 1.3 till 2.7 volt likt en fyrkantig signalbild. Detta är ettor och nollor som skickas.
                  Med sniffverktyg som canalyzer förstår man hur känslig busslänken är, där ser man fysiskt hur mycket ettor och nollor som skickas Tro mej. De helt sjukt att de änns fungerar. Å detta är rena stenåldern mot dagens teknologi.

                  Vi tar ett exempel...
                  Radion skickar en förfrågan till cdväxlaren i form av ett meddelande med flera olika frames i hexadecimal. Alltså i form av vol/spänning.
                  Skulle ett magnetfält eller en pytteliten störning störa minsta lilla bit i framen! Alltså EN pendlande spänningspuls på en tusendels sekund skulle detta meddelande ej kunna levereras till cdväxlaren och felkod sätts, errors.. cd växlaren tror att radion har druckit etc...

                  Vill du veta mer matnyttigt så testa sök på wiki lr liknande

                  Comment


                  • #10
                    Re: störningar högnivå Audison bit one

                    Originally posted by morbidfinn View Post
                    Hum ska försöka förklara på Svenska och inte gå för djupt in i det.
                    Jo, Canbus är en som sagt en mycket högtrafikerad datalänk med mängder av databits / frames. Ofta hastigheter runt 500kbit/s i dagens bilar.
                    Det kryllar av ettor och nollor i form av hexdecimal.
                    Spänningsmäter du med en multimeter på en canbus-hög mot jord så pendlar den ex mellan 2.6 till 2.7volt. Men läser du signalen med ett tex höghastighets oscilloskop så ser man en pwm liknande spänning som pendlar exempelvis mellan 1.3 till 2.7 volt likt en fyrkantig signalbild. Detta är ettor och nollor som skickas.
                    Med sniffverktyg som canalyzer förstår man hur känslig busslänken är, där ser man fysiskt hur mycket ettor och nollor som skickas Tro mej. De helt sjukt att de änns fungerar. Å detta är rena stenåldern mot dagens teknologi.

                    Vi tar ett exempel...
                    Radion skickar en förfrågan till cdväxlaren i form av ett meddelande med flera olika frames i hexadecimal. Alltså i form av vol/spänning.
                    Skulle ett magnetfält eller en pytteliten störning störa minsta lilla bit i framen! Alltså EN pendlande spänningspuls på en tusendels sekund skulle detta meddelande ej kunna levereras till cdväxlaren och felkod sätts, errors.. cd växlaren tror att radion har druckit etc...

                    Vill du veta mer matnyttigt så testa sök på wiki lr liknande
                    Tack för infon, men SÅ intreserad är jag inte!
                    Jag vill att saker och ting ska fungera och gör det inte det så får dom som har kunskapen lösa det .... var och en till sitt!
                    sigpic

                    Webshop

                    Besöksadress butik

                    Örtgatan 22 26574 Hyllinge Tel: 042-164750 (14:00-18:00)

                    Importör av Gladen Audio, Mosconi, Rebec


                    Vi lagerför även ett stort sortiment fyrverkerier med helårsförsäljning. Vi utför arrangemangs fyrverkeri för alla tillställningar.

                    Comment


                    • #11
                      Re: störningar högnivå Audison bit one

                      Originally posted by morbidfinn View Post
                      Hum ska försöka förklara på Svenska och inte gå för djupt in i det.
                      Jo, Canbus är en som sagt en mycket högtrafikerad datalänk med mängder av databits / frames. Ofta hastigheter runt 500kbit/s i dagens bilar.
                      Det kryllar av ettor och nollor i form av hexdecimal.
                      Spänningsmäter du med en multimeter på en canbus-hög mot jord så pendlar den ex mellan 2.6 till 2.7volt. Men läser du signalen med ett tex höghastighets oscilloskop så ser man en pwm liknande spänning som pendlar exempelvis mellan 1.3 till 2.7 volt likt en fyrkantig signalbild. Detta är ettor och nollor som skickas.
                      Med sniffverktyg som canalyzer förstår man hur känslig busslänken är, där ser man fysiskt hur mycket ettor och nollor som skickas Tro mej. De helt sjukt att de änns fungerar. Å detta är rena stenåldern mot dagens teknologi.

                      Vi tar ett exempel...
                      Radion skickar en förfrågan till cdväxlaren i form av ett meddelande med flera olika frames i hexadecimal. Alltså i form av vol/spänning.
                      Skulle ett magnetfält eller en pytteliten störning störa minsta lilla bit i framen! Alltså EN pendlande spänningspuls på en tusendels sekund skulle detta meddelande ej kunna levereras till cdväxlaren och felkod sätts, errors.. cd växlaren tror att radion har druckit etc...

                      Vill du veta mer matnyttigt så testa sök på wiki lr liknande
                      Ett par saker bara, med risk för felaktigheter då det är måååånga år sen jag pluggade Canbus. Inte menat som kritik alltså utan mest för att utveckla tråden.
                      Signalerna går i binär kod, inte hexadecimal.
                      Skulle en signal inte bli komplett pga störningar så kastas den och läses om vid nästa sändning då signalen upprepas tills ett svar skickas att den är mottagen.
                      Fd tävlande med min Citroën C5.

                      Svensk mästare Advanced Unlimited 2012

                      sigpic

                      Samarbetspartners:
                      Ljudbyggaren

                      Comment


                      • #12
                        Re: störningar högnivå Audison bit one

                        Fan, jag som hade hoppats på "cd växlaren tror att radion har druckit etc...
                        "

                        Bygglogg: SQW: TransFårrden

                        Comment


                        • #13
                          Re: störningar högnivå Audison bit one

                          Dock är det väldigt intressant att se att störningar från analoga kablar kan vandra över i digitala signaler och ställa till det, råkar ut för detta titt som tätt på jobbet. Där handlar det visserligen om för det mesta om störningar från frekvensardrifter till större motorer som kan ställa till det i framförallt AS-i bus. Viktigt med skärmade kablage och potentialutjämning.
                          Fd tävlande med min Citroën C5.

                          Svensk mästare Advanced Unlimited 2012

                          sigpic

                          Samarbetspartners:
                          Ljudbyggaren

                          Comment


                          • #14
                            Re: störningar högnivå Audison bit one

                            Precis Expoze glömde av det, de binär dom där ettorna och nollorna.
                            Dock visas hela meddelandet i hexadecimal när du felsöker med tex canalyzer.
                            Sen beror det hur diagnostiken är uppbyggd med errorframe, requests mm får inte sändaren tillbaka att mottagaren fått meddelandet etc.. ja de kan vara uppbyggt hur som helst hel vetenskap för oss normala

                            Comment

                            Working...
                            X