Announcement

Collapse
No announcement yet.

Saab 9000 - Dörrsidor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Saab 9000 - Dörrsidor

    Tjena! min far har börjat tänka på att sätta högtalare i sina dörrar på saaben.. han tyckte att det så enkelt ut att bara "lägga igen" översidan på facket så att högtalaren spelade i det som förslutning. jag påpekade då att det kan vara mer jobb än vad det verkar som då man måste klä/måla det man bygger.. har sett en del som kapar dörren på mitten och klär nederdelen och sedan fäster dem var för sig eller plastar ihop dom på baksidan.. någon som har tips på hur man enklast gör en bra förslutning i dörrsidan? även övriga förslag angående ljudbygge i 9000 är välkommet.. det han äger jusst nu: lightning audio bolt bas, 12.4 eller vad den heter.. och ett MDS 5004 (Audiosystem) steg..

    Tycker ni att jag tänker i rätt banor när jag säger: nytt steg till basen och använda det nuvarande till framsystem?

    undrar även lite om det steget. det finns low output och high output på det, vad innebär det?

    hur lastas steget om man kopplar basar på low output och annat på high output? eller finns det en switch eller liknande där man väljer?
    eller ska jag helt enkelt leta reda på ett genesis 5channel för att göra det så enkelt som möjligt?
    \m/

  • #2
    Re: Saab 9000 - Dörrsidor

    Inge kul....
    Hela dörrsidan är välvd så det är en del jobb för att få det tätt!
    Tidigare har dock Backe haft färdiga adaptrar för 6,5" som passar direkt.

    Kablar är lite trixigt att få ut då det sitter kontakter i dörrgångarna men man får helt enkelt borra sig igenom då går det oxå.
    I min värld är det lättare att bygga om brädan eller kanske tom köpa en färdigombyggd bräda! Jag själv bygger kanske en bräda till en 9000 på ~6-8 timmar klädd och klar men troligen betydligt längre tid för ett par dörrpaneler...
    __________________
    Mvh Jonas
    Ljudnörd, SAAB-frälst, motorcyklist och trafiklärare
    8ggr Svensk Mästare SQ & Multimedia
    Min byggen: Saab 9-5 Soundtjeck 130dB Polk/Momo M5 PV 444

    Comment


    • #3
      Re: Saab 9000 - Dörrsidor

      Finns till och med en färdig bräda tillsalu på forumet med metall bafflar och klart för 6,5" kitt

      Comment


      • #4
        Re: Saab 9000 - Dörrsidor

        Originally posted by joj View Post
        Inge kul....
        Hela dörrsidan är välvd så det är en del jobb för att få det tätt!
        Tidigare har dock Backe haft färdiga adaptrar för 6,5" som passar direkt.

        Kablar är lite trixigt att få ut då det sitter kontakter i dörrgångarna men man får helt enkelt borra sig igenom då går det oxå.
        I min värld är det lättare att bygga om brädan eller kanske tom köpa en färdigombyggd bräda! Jag själv bygger kanske en bräda till en 9000 på ~6-8 timmar klädd och klar men troligen betydligt längre tid för ett par dörrpaneler...
        Förstod att det inte var så lätt, brädan blir kanske lättast då!

        Originally posted by partyvan View Post
        Finns till och med en färdig bräda tillsalu på forumet med metall bafflar och klart för 6,5" kitt
        är det så? är det du som har den eller någon annan? länk?


        Ingen som vet något om 5004 steget?
        \m/

        Comment


        • #5
          Re: Saab 9000 - Dörrsidor

          Jag skall riva ut det som finns kvar i vår gamla 9k under veckan, bland annat backes dörrsidor. Hojta till om du eventuellt är intresserad. Det sitter några Macrom 6,5" som kan skickas med.
          Vis vobiscum sit!

          Comment


          • #6
            Re: Saab 9000 - Dörrsidor

            jepp är jag som har skicka pm vad intresse

            Comment

            Working...
            X