Announcement

Collapse
No announcement yet.

Högtalarplacering?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Högtalarplacering?

    Hej

    För att få så optimal ljudbild som möjligt hur ska man då placera högtalarna. Bilen är en Audi 100 C4 kaross.

    Jag föreställer mig diskanter och ev även middar på brädan riktat emot lyssnaren och midbas i dörrar och en sub i skuffen. Framför allt är det väl diskantplacerngen som är känslig vad det gäller scenbilden tror jag mig ha förstått. Jag har försökt leta runt lite i bilen med högtalara och lyssna, men behöver även lite råd och tips. Irriterar mig mest på att det åter så förbaskat tunnt när man bara lyssnar på disknt + mellanregister.

    Vinkling av högtalaren på brädan. Ska jag försöka vinkla höger högtalare så den pekar mot mitt (högra)öra eller ska den peka framför eller något bakom. lika så den vänstra (naturligtvis motsående öra....)

    Vinner eller förlorar jag på en centerkanal utan diskant?

    Mvh Magnus Zotterman

  • #2
    Re: Högtalarplacering?

    Hvis du plasserer mellomtonene på dashbordet rett opp i ruten, og diskantene i A-stolpe vinklet mot cirka midt i bilen har du et godt utgangspunkt

    Hva skal du med centerkanal? Jeg ser du snakker om stereobilde her, så da regner jeg nesten med at du har tidskorreksjon i spilleren din? Setter du opp systemet slik det skal med nivå og tidskorr. så får du jo et stereobilde
    Mvh
    Tony Bardalen

    Comment


    • #3
      Re: Högtalarplacering?

      Mellanregistret är mest känsligt för scenhöjd och stabilitet.
      Diskanterna ger mest bredd och höjd.

      Jag brukar börja med bara mellanregistrerna.
      /tycker Erik.

      Comment


      • #4
        Re: Högtalarplacering?

        Om man kikar runt på de bilar som ligger bra till på tävlingar hur de har löst vinklingen, kan man få lite hum om vad som funkar.

        Själv har jag valt mellanregister off-axis upp i rutan och diskant on-axis. Dels för att det ser mera originallikt ut och dels funkar det väldigt bra.

        Flera bilar som det gått bra för har liknande placering. Det är sen bara "tweakadet" som avgör slutresultatet.
        sigpic

        -C5 2008 -SQuse-
        -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

        Comment

        Working...
        X