Announcement

Collapse
No announcement yet.

Djävulens verktyg för ljudförbättring: Saab 9-3 - DSP?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Djävulens verktyg för ljudförbättring: Saab 9-3 - DSP?

    Hej,

    Anskaffade djävulens verktyg för Ljud förbättring: Saab 9-3 Aero 2005 med det stora ljudpaketet.

    Är nybörjare innom Bil-Ljud, men spelat rock n roll I band

    Det som utförts är: Ljud dämpning (Vibration, Foam, MLV)
    Högtalare som är installerade: Märke Rainbow (ingen betydelse); 6.5" dörrar, 4"hatthylla, 6x9 hatthylla, 3.5 fram, tweeter fram. Orginal mitten och tweteers bak

    Frågan lyder, hur kan jag komma bort från det ur usla inställnings möjligheter som min Entertainment unit har? Vill inte förstöra orginal looket på bilen.(Ingen 1 Din Spelare i Dashen, förtillfället )

    Kan jag med en bra DSP få inställningarna så att de skär inga ljudnivåer bort?

    Kan någon förklara när jag har RCA utgång från en förstärkare hur kopplar jag den till mina högtalare? Det måste väl finnas någon "Adapter" där i mellan?

    Eller: DSP -> Förstärkare -> Högtalare?


    Upplägget är:


  • #2
    Re: Djävulens verktyg för ljudförbättring: Saab 9-3 - DSP?

    Jag hade gått in på http://forum.saabturboclub.com och letat upp hur du får ut "lågnivå" ur bilens orginalförstärkaren. Sedan installerat en DSP, lämpligt antal förstärkare/slutsteg, nya högtalarkablar och en subwoofer.

    Kopplar du bort centerhögtalaren blir ljudbilden direkt mycket tydligare. Lite mer effekt på dörrhögtalarna, och dom på intrumentbrädan gör stor skillnad. Jag förutsätter att dina dörrar är dämpade och att du iaf fyller ut med dämpull under 3,5" på brädan.

    Resten av bilens högtalare gör mer ont än gott för ljudbilen, OM det är välljud du vill ha.

    Kanske ett 5-kanalssteg vore lösningen, med antingen en ba¨slåda i skuffen eller ett basrör under intrumentbrädan.

    Dom flesta DSP:s som finns kan ta emot streamad musik direkt och då går det att hålla bilen väldigt orginalt clean i utseende.

    Lycka till i ditt byggande
    Last edited by Torsten; October 7, 2016, 19:20.

    Comment


    • #3
      Re: Djävulens verktyg för ljudförbättring: Saab 9-3 - DSP?

      DSP är vägen frammåt.
      Det är inte nödvändigt med lågnivå ur orginalstereo. Alla DSPer jag kikat på stödjer högnivå konvertering.
      Minns att varje högtalare hlest har en egen förstärkarkanal för att kunna dra maximal nytta av en DSP.

      Bygglogg: SQW: TransFårrden

      Comment


      • #4
        Re: Djävulens verktyg för ljudförbättring: Saab 9-3 - DSP?

        Fristående DSP är bra väg att gå för säker. Du kan förbättra / justera systemet mycket mer. Du har alla anslutningar vad du behöver (Hi level, low level, digital och så vidare). Du kan bli av med din fabrik EQ om du lyssnar tråg OEM HU. Du kan ansluta fristående bluetooth interface eller vad som annan källa.

        Jag har en AUDISON Bit Tio D till salu.

        http://www.audison.eu/index.php?page=product&id=41

        Comment


        • #5
          Re: Djävulens verktyg för ljudförbättring: Saab 9-3 - DSP?

          Tack för svar,

          Kan jag ta ström från AMP1 och AMP vid en skarv till mina nya eftermarknads steg eller måste jag dra en ny kabel från batteriet?

          Comment


          • #6
            Re: Djävulens verktyg för ljudförbättring: Saab 9-3 - DSP?

            Nya kablar från batteriet för eftermarknads förstärkare. Dessa bör vara i rätt storlek samt!

            Comment


            • #7
              Re: Djävulens verktyg för ljudförbättring: Saab 9-3 - DSP?

              Saken Klar, mera ström. Borde ha dragit kablarna före jag ljudisolera.

              Hade tänkt mig en Helix G5, som borde fungera med 6.5 tummarna och 6x9 bak?

              Sedan en G4 som förstärker de främre högtalarna?

              Grönlåda: Helix G4
              Rödlåda: Helix G5

              Last edited by Ensio; October 12, 2016, 14:24.

              Comment


              • #8
                Re: Djävulens verktyg för ljudförbättring: Saab 9-3 - DSP?

                Jag engagera mig å förbättra systemet i en 08a budget typ helst 0kr
                Men det krävs kunskap i elektronik å en massa timmar bakom skärmen å leta delar.
                Forum där folk tänkt samma tanke är allid det första jag brukar göra för tips å idéer.
                Delar från skrotar eBay mm.
                Men jag tycker det blir svårt i nyare bilar då de ska så många högtalare en massa delningar nästan hopplös å få harmoni.
                Så addera kanaler och högtalare var min väg att gå.
                Dsp=aldrig nöjd.
                Jag har egen studio,
                Det är samma sak där! mera effekter processorer=
                större risker för att misslyckas.





                Letade på skrotar efter original sub hittade en skadad för några kr lagade den osv
                Gitarrist HIFI nörd

                Comment


                • #9
                  Re: Djävulens verktyg för ljudförbättring: Saab 9-3 - DSP?

                  Men,ska också tillggna Dsp jag älska Dsp.
                  Ii rätt händer är det ett underverk i i,PA kört det,i 25år
                  Så tror bir ni sombygger ljud åt andra överväga två saker innan ni säljer en Dsp.
                  1.Klarar användaren av verktygen?
                  2. Om inte vilken ringer de då mitt i natten då de skruvat bort sig totalt..
                  Mem ni har säkert pris för support annars går ni i konkurs.
                  Eller i värsta fall sjukstugan är utbränd i den branschen skagudarna veta kommer snabbare än X2000.
                  Ingen kritik Tipps av egen erfarenhet.
                  Last edited by bbenderman; November 2, 2016, 15:08.
                  Gitarrist HIFI nörd

                  Comment


                  • #10
                    Re: Djävulens verktyg för ljudförbättring: Saab 9-3 - DSP?

                    Hej alla,

                    Det tog en tid men nu är vi nästa redo för installationer.
                    (Kanske blir det en mini projekt tråd)

                    Följande setup gällande förstärkare:

                    Helix DSP Pro
                    Rainbow Germanium 4 -> för diskanterna och middarna (Rainbow TL26 och ML3)
                    Ipaul 2 -> för 6.5 mid basarna (germanium 6.5)
                    Ipaul Dm -> för Bas (ei anskaffat)

                    Några frågor:

                    Finns det någon kabel räknare för förstärkarna på nätet?
                    Var kan jag finna kalkylräknare för distributions blockets säkringar?
                    Är det bättre att lägga en 10-12 Bas som free air eller två 6.5?

                    Har tänkt följande:

                    50mm2 kabel från batteriet -> 200A försäkring
                    Distributions block för förstärkarna 100A försäkring
                    Förstärkarna med 25mm2 kabel
                    Förstärkar Jord kablarna med distributions block i chassit (i skuffen)
                    Några dator fläktar
                    Ström för DSP med 10A försäkring
                    Akryl skiva med Saab logo och gröna led lampor

                    Räcker 50mm2 kabel?


                    Mål: Bra ljud med lite bas ingen maxboom 1500

                    Comment


                    • #11
                      Re: Djävulens verktyg för ljudförbättring: Saab 9-3 - DSP?

                      5meter 50mm2 kopparkabel klarar 2400W om man räknar på din 200A säkring vid 12Volt enligt denna https://www.legoelektronik.se/kabelarea

                      När jag räknar på kabel brukar jag ta reda på hur många ampere steget/stegen kan leverera max, sedan mäter jag sträckan och slår i lathunden, oftast krävs det inte enormt grova kablar..
                      Sen om du har tänkt att tävla så måste du följa kabelarean som näms i den regelboken, där skiljer det tydligen.
                      / Jimmy

                      Comment


                      • #12
                        Re: Djävulens verktyg för ljudförbättring: Saab 9-3 - DSP?

                        Tack för svar, Fixat lite grejer här, nu skall det dras 50mm2 kabel i skuffen.

                        Finns det något betydlig ljudförbättring på midbas om man skulle byta orginal Saab 0.75mm kabel till någon 1.5mm kvalitetskabel?

                        Comment

                        Working...
                        X