Announcement

Collapse
No announcement yet.

Test av 3,5 tums coaxialer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Test av 3,5 tums coaxialer

    Nu har jag lyssnat av JL C2 orna, och ja de låter riktigt bra, speciellt med tanke på priset, mjuk fin diskant, , lite nertonat mellanregister, och en liten puckel i övre midbasen, men mycket behagliga, är mycket mer avslappnade än Infinity, men kanske lite mindre detaljer, och inte lika utmejslat men en klart bättre midbas. Men en liten varning, de var inte så skoj i de slutna 3,5 liters lådorna, så de behöver ha en rejäl luftvolym volym att spela i. I de små lådorna dog midbasen nästan helt och mellanregistret blev grötigt. Klart mycket prisvärda, ner i orginaluttagen på vardagsbilden, perfekt för en långtur i bilen utan en chans att bli lyssningstrött, till ett mycket konkurrenskraftigt pris.

    PS, inte ens hp filter på 250 hz fick dem att låta ostressade i 3,5 liter slutet.

    Jag värmer upp Standard amegorna parallelt nu, och skall jämföra, jag vet sedan tidigare att de spelar klart bättre i små slutna lådor om man jämför med JL C2. Dock är diskant karaktären mer en smakfråga än en kvalitets skillnad., mer detaljer i Amegorna, mer tillbakalutat i JL C2. Men hur blir det i 15 liters lådorna, det skall jag utforska nu

    Mvh

    Fluff
    sigpicOld Genesis amps never die, they may however slide into retirement
    Old school rockford amps will just kick your ass until they detonate.......

    God bless the Amp Doctor !

    Comment


    • #17
      Re: Test av 3,5 tums coaxialer

      Har ägt sånna Macrom coaxer en gång,var visserligen typ 5 år sen,men dom lät iaf mycket bra,var väldigt nöjd med dom.
      Dom satt i brädan på en V40,minns dock inte om jag körde dom som diskant enabrt med andra högtalare i dörrarna eller om jag delade på annat sätt )
      Attached Files
      Min projekttråd om olika bilar.
      http://bilstereoforum.se/showthread.php?t=33360
      Äkta bio ljud
      http://bilstereoforum.se/showthread.php?t=34913
      Min blogg,om bilar,bilstereo & annat kul
      http://mr-nonplus.blogspot.se/

      Comment


      • #18
        Re: Test av 3,5 tums coaxialer

        Ursäkta en sen rapportering,

        Försökt skriva i fredags, men då ville inte forumet acceptera inlägg och raderade allt jag skrivit, så nu skriver jag om inlägget : )

        Nu har jag parallellt lyssnat på standard Amega Q Cox 350 och JL C2 350 i både små (3,5 liter) och stora lådor (15 liter). Amegorna har mycket mer detaljer i diskanten, medans JL C2 är mer mjuka ( för tankarna till just de morel/Macrom/DLS Ultimate koaxialer som diskuterats i tråden). Där den minskar upplösningen något, men gör det förbaskat snyggt, speciellt i den prisklassen.
        Minus på JL C2 är att de är usla i små lådor, och inte har den höga upplösningen i diskant, samt ett lite nertonat mellanregister.
        Minus Amega Std Q cox 350, lite hårda i mellanregister och diskant övergång, och kan vara lite analytiska i diskanten.
        Plus JL C2, lågt pris gör att de ger exceptionellt mycket för pengarna, och det finns inte en chans att du blir lyssningstrött. Skulle jag köra tjänstebil 8 timmar om dagen, skulle dessa vara givna.
        Plus Amega std Q Cox 350, mycket mer detaljer, men lite hårda i övre mellanregistret och analytiska i diskanten, men har en mycket bättre bas (för 3,5 tummare, knappast jordbävning, eller pisk snärt i midbasen) både i små och stora lådor. Spelar mer korrekt än JL C2.

        Så jag vill säga att de är lika bra, bara olika. Valet mellan dessa två element är en smak och prisfråga.

        När jag kopplade in de filter uppgraderade Q Cox 350 elementen så var dock saken lätt, de soppar banan med alla andra, alla problemen i diskant och övre mellanregister Amegorna försvinner med de bättre delningsfilter komponenterna. Mycket korrekta och detaljerade detaljer utan ansträngning, och i det sammanhanget så är delas spelglädje pricken över i .

        Ridån gick upp, och kungen har krönts som klar etta är Amega Q Cox 350 med Amegas underbara filteruppgradering, delad andra plats standard Amega Q Cox 350 och JL Audio C2 350, på fjärde plats Infinity 3.32 CF Kappa, på en avlägsen 5 plats Rockford P132C, resten bryr vi oss inte om, de är inte att rekommendera.

        Priset på 2495 sek är ju högt, men då får du en högtalare som ditt system kan växa mycket med, och du kan ju även köpa en standard Amega och uppgradera senare med deras finare filterkomponenter, så för mig är valet enkelt, jag håller fast vid amegorna, skulle jag köra mer än jag kör idag, så skulle jag kanske överväga C2orna ifrån JL, men bara kanske.

        Tyvärr så har inga ÅF satt upp denna filteruppgradering i prislistorna, fy skäms, jag var tvungen att kontakta Micke på Amega och fråga för att få reda på att de fanns, och oj så glad jag är över det.

        Tack för nu, nu skall jag leka med min SAAB 90 tals installation och tänka kul, mindre SQ korrekta tankar : )

        Fluff
        sigpicOld Genesis amps never die, they may however slide into retirement
        Old school rockford amps will just kick your ass until they detonate.......

        God bless the Amp Doctor !

        Comment


        • #19
          Re: Test av 3,5 tums coaxialer

          Har du nån mailadress till Micke på Amega? Gör dom uppgraderingen eller får man löda själv? Kostnad?

          Comment


          • #20
            Re: Test av 3,5 tums coaxialer

            Info@amega.se

            Jag lödde själv, men skulle fråga om man kan få dem färdiga om du ändå mailar

            Mvh

            Fluff
            sigpicOld Genesis amps never die, they may however slide into retirement
            Old school rockford amps will just kick your ass until they detonate.......

            God bless the Amp Doctor !

            Comment


            • #21
              Re: Test av 3,5 tums coaxialer

              Pris 1995 för Q cox 350 plus 500 för uppgraderingen.

              Mvh

              Fluff
              sigpicOld Genesis amps never die, they may however slide into retirement
              Old school rockford amps will just kick your ass until they detonate.......

              God bless the Amp Doctor !

              Comment


              • #22
                Re: Test av 3,5 tums coaxialer

                Tack! Har ett par liggande nämligen och det vore intressant att göra uppgraderingen och höra skillnaden.

                Comment


                • #23
                  Re: Test av 3,5 tums coaxialer

                  Tror det blir att uppgradera mitt andra par snart oxå, det är en tydlig skillnad i mellanregister, lägre diskant med ännu finare utmejslade detaljer, det är verkligen Super koaxialer, där all utveckling lagts på välljud, inte bling .
                  sigpicOld Genesis amps never die, they may however slide into retirement
                  Old school rockford amps will just kick your ass until they detonate.......

                  God bless the Amp Doctor !

                  Comment


                  • #24
                    Re: Test av 3,5 tums coaxialer

                    Filter är beställda.

                    Comment


                    • #25
                      Re: Test av 3,5 tums coaxialer

                      Kul, hoppas du blir lika nöjd som jag är !

                      Med vänlig hälsning

                      Fredde
                      sigpicOld Genesis amps never die, they may however slide into retirement
                      Old school rockford amps will just kick your ass until they detonate.......

                      God bless the Amp Doctor !

                      Comment

                      Working...
                      X