Announcement

Collapse
No announcement yet.

Placering av 3-vägs iridium 6.3

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Placering av 3-vägs iridium 6.3

    Hej!
    Har köpte ett begagnat DLS Iridium 6.3-kit. Hade tänkt att placera diskant ("on axis") och mellanregisterhögtalaren ("off axis") i originalhålen i instrumentbrädan och basarna i dörrarna. Min fråga är hur jag ska placera högtalarna i instrumentbrädan. Helst så skulle jag vilja gömma dem i originalhålen då jag tycker att designen på dem har mycket att önska men jag vill ändå få ut det mesta ur dem.

    Ska man köra "off axis" på både diskant och mellanregister eller kanske "on axis" på diskant och "off axis" på mellanregister?

    Ska jag kör "on axis" på båda bygger jag en konsol som passar i originalhålen i instrumentbrädan och gråter över behöva se dem. Diskanten ser väl inte så hemsk ut men mellanregisterhögtalaren är väldigt ovacker. Bilen är för övrigt en Volvo s40 2003.

    Skulle bli tacksam för synpunkter. Jag vet att man helst ska testa och se först, men jag tänkte att någon kanske har någon synpunkt på hur man helst inte gör. Jag kanske skulle sälja dem vidare och inte installera dem alls t.ex.?

  • #2
    Re: Placering av 3-vägs iridium 6.3

    Det ordnade sig. Jag placerade dom under bilen. Blev skitbra...

    Comment


    • #3
      Re: Placering av 3-vägs iridium 6.3

      he he, ja det blir ju bra för alla som står utanför bilen

      Svårt att säga vilket som blir bäst, jag hade provat med mid i hålet först, beroende på avståndet till rutan och vinkeln så kan det bli riktigt bra.
      Hade själv det monterat så i min gamla saab och det lät helt ok, dock la jag den uppe på gallret och inte nere i hålet, jag hade dock ur2.5 så detta kan ju skilja..

      Försök laborera och se vad som blir bäst i dina öron är väl mitt bästa tips.
      / Jimmy

      Comment


      • #4
        Re: Placering av 3-vägs iridium 6.3

        Jag har ett sån kitt.Och jag föredrar absolut att sätta dom så tätt ihop som möjligt,alla 3 element.Annars blir det fasfel,och låter lite konstigt.

        Har du möjlighet,så är uppe på brädan bäst (alla element rakt upp mot framrutan).annars tätt ihop så högt upp på dörrsidan som möjligt.

        Jag föredrar att helst ha basen/mid så nära diskant och mellan som möjligt.Annars är det lätt att det blir lite ljust/skrikigt.
        Last edited by Välljudsfantast; September 1, 2015, 18:05.

        Comment


        • #5
          Re: Placering av 3-vägs iridium 6.3

          Fick i dem idag efter mycket trixande. Originalhålen i instrumentbrädan var ju förstås för små för att rymma midden och diskant så var tvungen att göra små plattor av tunn lamellträ som jag sedan klädde i konstläder. Har inte listat ut hur jag ska få fast "plattorna" på ett bra sätt men det löser sig nog. Sedan sitter bas (6.5") i originalhålen i dörrarna nere.

          Ljudet måste jag nog vänja mig vid. känns som allt ljud förflyttats högt upp och det låter som Välljudsfantast skriver, "lite skrikigt". Som bilen är byggd finns det inte så mycket valmöjligheter om vart jag ska montera högtalarna. Finns inte plats för alla 3 högtalarna i dörrarna.

          Vet ej hur tungdrivet 3-vägskittet är men högtalarna drivs av ett Mosconi 100.4 med 2 kanaler. De andra 2 kanalerna driver ett par DLS Reference R1073 7x10". Undrar om det räcker till?

          Comment


          • #6
            Re: Placering av 3-vägs iridium 6.3

            Originally posted by Eazy View Post
            Fick i dem idag efter mycket trixande. Originalhålen i instrumentbrädan var ju förstås för små för att rymma midden och diskant så var tvungen att göra små plattor av tunn lamellträ som jag sedan klädde i konstläder. Har inte listat ut hur jag ska få fast "plattorna" på ett bra sätt men det löser sig nog. Sedan sitter bas (6.5") i originalhålen i dörrarna nere.

            Ljudet måste jag nog vänja mig vid. känns som allt ljud förflyttats högt upp och det låter som Välljudsfantast skriver, "lite skrikigt". Som bilen är byggd finns det inte så mycket valmöjligheter om vart jag ska montera högtalarna. Finns inte plats för alla 3 högtalarna i dörrarna.

            Vet ej hur tungdrivet 3-vägskittet är men högtalarna drivs av ett Mosconi 100.4 med 2 kanaler. De andra 2 kanalerna driver ett par DLS Reference R1073 7x10". Undrar om det räcker till?
            ärligt så skulle jag slänga ut7x10orna sedan köpa ett 2 vägs filter och köra semi aktivt. då låter det bättre än 3 vägs passivt

            Comment


            • #7
              Re: Placering av 3-vägs iridium 6.3

              3-vägs passivt kan låta helt galet bra om filtrena är bra, monteringen är bra.
              Jag vet!
              Dock inte provat med just detta kit.
              Fördelen med att dela aktivt är att man kan labba mera, men är man som jag, rätt kass på att labba så är passivt enklare!
              Drömmer...

              Comment


              • #8
                Re: Placering av 3-vägs iridium 6.3

                Jag skiljer mig nog mot vad de flesta tycker om högtalare i hatthyllan. Har testat att koppla ur dem men tycker att ljudet känns tom utan dem. Allt ljud blir för riktat så det låter som ljudet kommer från ett håll. Jag vill ha ljudet att komma från alla håll så att det känns som man är mitt i om ni fattar hur jag menar Att lägga till ytterligare en källa med med ännu fler inställningsmöjligheter övergår nog min kunskap tyvärr. Har funderingar på att på något sätt försöka få plats med diskant och mellanregister i dörren och peta i diskanterna från mitt JL-kitt som jag plockade ur till förmån för 3-vägskittet och montera i instrumentbrädan. Får se hur jag gör.

                Comment


                • #9
                  Re: Placering av 3-vägs iridium 6.3

                  Såhär blev det:




                  Blev inte sådär perfekt direkt, men det får duga tills jag fått garage (början av nästa år). Då ska jag slita ur allt och börja om från början. Allt jag installerat i bilen har varit tillfälligt och nödlösningar bara för att få in det. Av den anledningen har jag inte gjort någon projekttråd (om det någonsin blir nån :P).

                  Comment


                  • #10
                    Re: Placering av 3-vägs iridium 6.3

                    Tycker det ser ganska bra ut, personligen kanske jag hade försökt få upp vinkeln något på diskanten, och jag känner igen det där med provisoriska lösningar, men ibland kan även dessa fungera riktigt bra
                    / Jimmy

                    Comment


                    • #11
                      Re: Placering av 3-vägs iridium 6.3

                      Kör semi aktivt, det finns en jumper på filtret du MÅSTE justera när du kopplar bort midbasen, sen kör du diskant/mid dome på 2 kanaler, och midbas på två, justerar upp nivån på midbasarna (och testar fasen som låter bäst), kom ihåg att dela av midbasen vid ca 500 hz så den inte spelar fullrange. Detta kit låter SKITBRA i semiaktivt, men som välljudsfantast skriver så kan avståndet mellan mid och midbas ställa till det då delningsfrekvensen mellan mid dome och midbas är hög. Detta kan dock mildras om man leker lite med fasen på midbasen. Lycka till

                      Fluff
                      sigpicOld Genesis amps never die, they may however slide into retirement
                      Old school rockford amps will just kick your ass until they detonate.......

                      God bless the Amp Doctor !

                      Comment


                      • #12
                        Re: Placering av 3-vägs iridium 6.3

                        Hmm, det skulle ju betyda att jag måste koppla ur mina bakhögtalare om jag ska använda 4 kanaler. Vet inte om jag vill det. Funderar på om jag egentligen skulle köpt ett 3-vägssystem :/ Ska testa att flytta ner midden till kartfacket på dörren och sedan diskanten en liten bit en bit högre upp så jag får ihop högtalarna. Sedan testa att sätta tillbaka diskanten från mitt JL-kitt i instrumentbrädan.

                        Tror inte jag är så förtjust i ett så riktat ljud som det blir när man har midd och diskant i brädan. Jag är kanske för gammalmodig :P Well, jag labba lite med placeringar och tipsen ni så vänligt gett Tack för dom!

                        Comment


                        • #13
                          Re: Placering av 3-vägs iridium 6.3

                          Originally posted by Eazy View Post
                          Hmm, det skulle ju betyda att jag måste koppla ur mina bakhögtalare om jag ska använda 4 kanaler. Vet inte om jag vill det.
                          Stor chans om du testar:
                          -Varför gjorde jag inte det direkt?

                          Pierre
                          SEASTREAMS GARAGE


                          ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

                          Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

                          Comment

                          Working...
                          X