Announcement

Collapse
No announcement yet.

Test:Dls TA2/Genesis DMX/Nakamichi pa2100.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Testls TA2/Genesis DMX/Nakamichi pa2100.

    Originally posted by Välljudsfantast View Post
    Har tillbringat några timmar till med Celestra VA 210 steget.Och jag måste förtydliga dom fina egenskaperna.

    Steget har ett otroligt 3D djup i ljudbilden!Varje instrument/röst mejslas ut med en otrolig precision.Skulle man se ljudbilden från ovan,så kan man se alla röster/instrument utplacerade olika lång ifrån varandra!Samt med lätthet peka ut exakt var dom står.Med andra ord!:Steget har en otroligt fin svärta!

    DMA Limited Edition kan känna sig väldigt hotat angående ljudkvalitè,och sin placering i testet.Som sagt,ytterst bra steg.

    Jag börjar vackla lite i vilket steg som är bäst.

    För att försöka göra en snabb beskrivning mellan DMA Limited Edition och Celestra VA 210:

    DMA Limited Edition:Ett precisions slutsteg för finsmakaren,som njuter av frisk luft och en klar porlande bäck alldeles intill sig.

    Celestra VA 210:Ett slutsteg för den inbitne rökande bokmalen,sittandes i ett mörkt stort bibliotek,med en lagrad whiskey.

    Hoppas ni förstår skillnaden .Svår att förklara,men den finns där.Men den är väldigt liten.
    Så då är frågan, ska jag plocka fram dom andra två också?

    Kul att du tyckte om steget, jag gillar dom skarpt själv och är någon sugen på 3st så går dom att köpa för ett riktigt bra pris.
    Kassör för Svenska Bilstereoförbundet

    Comment


    • Re: Testls TA2/Genesis DMX/Nakamichi pa2100.

      Originally posted by jensclaudius View Post
      Så då är frågan, ska jag plocka fram dom andra två också?

      Kul att du tyckte om steget, jag gillar dom skarpt själv och är någon sugen på 3st så går dom att köpa för ett riktigt bra pris.
      Ja,nu vet man lite mer vad man får,om man är spekulant på celestra VA 210 steg.

      Comment


      • Re: Testls TA2/Genesis DMX/Nakamichi pa2100.

        Dags för summering av Celestra RA 275.

        Ett litet steg på 2x75w,som namnet säger.

        Steget har den äldre sortens skruvanslutningar,med stjärnskruv.

        Steget har även en kylfläkt på ovansidan,som går igång ganska tidigt,redan innan man känner att steget är ljummet alls.Dock är fläkten näst intill ljudlös.

        Så till ljudet:

        Ja,man får lite vad man betalar för.Dock gör steget inget fel direkt.Mellanregister och diskant låter öppet och klart.Finns även en hyfsat bra djup i ljudbilden.Dock saknar steget ganska mycket kött/fyllighet,och kan därför låta lite svalare/kyligare (bör inte användas ihop med Alpine spelare,undantaget F1)för då kan det bli för mycket av det klara lite kallare ljudet.

        Men parar man ihop steget med en Pioneer spelare och vill ha lite bättre ljud,så är det helt ok.

        Comment


        • Re: Testls TA2/Genesis DMX/Nakamichi pa2100.

          Originally posted by Välljudsfantast View Post
          Dags för summering av Celestra RA 275.

          Ett litet steg på 2x75w,som namnet säger.

          Steget har den äldre sortens skruvanslutningar,med stjärnskruv.

          Steget har även en kylfläkt på ovansidan,som går igång ganska tidigt,redan innan man känner att steget är ljummet alls.Dock är fläkten näst intill ljudlös.

          Så till ljudet:

          Ja,man får lite vad man betalar för.Dock gör steget inget fel direkt.Mellanregister och diskant låter öppet och klart.Finns även en hyfsat bra djup i ljudbilden.Dock saknar steget ganska mycket kött/fyllighet,och kan därför låta lite svalare/kyligare (bör inte användas ihop med Alpine spelare,undantaget F1)för då kan det bli för mycket av det klara lite kallare ljudet.

          Men parar man ihop steget med en Pioneer spelare och vill ha lite bättre ljud,så är det helt ok.

          Jepp, är helt enig, tycker att det är ungefär som ett Genesis Profile 2 steg i kvalité och ljudkaraktär.

          Fluff
          sigpicOld Genesis amps never die, they may however slide into retirement
          Old school rockford amps will just kick your ass until they detonate.......

          God bless the Amp Doctor !

          Comment


          • Re: Testls TA2/Genesis DMX/Nakamichi pa2100.

            Så äntligen har jag testat Genesis miniblock och Genesis M 250.

            Basar som används: Anthem 3ohm enkel spole.
            JL Audio 10" 6 serien dual 4ohm,jag har kört i 8ohm.

            Börjar med Genesis Miniblock:

            Ett riktigt bra bas steg som orkar betydligt mer än specifikationen på 1x125 w rms i 4Ohm.

            Steget levererar fin tajt bas,där även en fin detaljerad botten finns med (dock inte lika bra som M 250).Det går att spela rejält högt.Jag hörde aldrig att det lät illa,eller sa ifrån.Steget låter riktigt fint!

            Sen Genesis M 250:

            Spec: 1x250w.

            Mycket bra steg!Här finns både finess och kraft.Låter som ett Miniblock,men med betydligt mer kraft.

            Basen mejslas ut mer (mer svärta),mer holografisk bas.Spelar minst lika bra som ett Genesis Monoblock!
            Last edited by Välljudsfantast; June 17, 2016, 23:11.

            Comment


            • Re: Testls TA2/Genesis DMX/Nakamichi pa2100.

              Originally posted by Välljudsfantast View Post
              Så äntligen har jag testat Genesis miniblock och Genesis M 250.

              Basar som används: Anthem 3ohm enkel spole.
              JL Audio 10" 6 serien dual 4ohm,jag har kört i 8ohm.

              Börjar med Genesis Miniblock:

              Ett riktigt bra bas steg som orkar betydligt mer än specifikationen på 1x125 w rms i 4Ohm.

              Steget levererar fin tajt bas,där även en fin detaljerad botten finns med (dock inte lika bra som M 250).Det går att spela rejält högt.Jag hörde aldrig att det lät illa,eller sa ifrån.Steget låter riktigt fint!

              Sen Genesis M 250:

              Spec: 1x250w.

              Mycket bra steg!Här finns både finess och kraft.Låter som ett Miniblock,men med betydligt mer kraft.

              Basen mejslas ut mer (mer svärta),mer holografisk bas.Spelar minst lika bra som ett Genesis Monoblock!
              Jag tycker personligen att M250 låter snäppet bättre än S3 Monoblock, framförallt om man kör den fullrange, tror att produktionen blev lite förbilligad när S3 monoblock kom till. m250 är ju handbyggda i förhållandevis liten skala. Ca 150 st enl Uppgift.

              Fluff
              sigpicOld Genesis amps never die, they may however slide into retirement
              Old school rockford amps will just kick your ass until they detonate.......

              God bless the Amp Doctor !

              Comment


              • Re: Testls TA2/Genesis DMX/Nakamichi pa2100.

                Kommer snart testa Amega kittet.

                Måste bara hitta lådor.

                Undrar vad dom trivs bäst i för lådstorlek?Fluff?

                Comment


                • Re: Testls TA2/Genesis DMX/Nakamichi pa2100.

                  Originally posted by Välljudsfantast View Post
                  Kommer snart testa Amega kittet.

                  Måste bara hitta lådor.

                  Undrar vad dom trivs bäst i för lådstorlek?Fluff?
                  Om du skall göra utan HP så är 9 -10 liter lagom, om du kör HP vid 80Hz så har det funkat med 7 till 5,5 liter.

                  Med vänlig hälsning

                  Fluff
                  sigpicOld Genesis amps never die, they may however slide into retirement
                  Old school rockford amps will just kick your ass until they detonate.......

                  God bless the Amp Doctor !

                  Comment


                  • Re: Testls TA2/Genesis DMX/Nakamichi pa2100.

                    Nu har jag lyssnat på Amega kittet.5 1/4 + diskant..Enligt bakstycket på midden,står det Amega c-comp driver.

                    Fluff kanske vet exakt modell?

                    Slutsats:

                    Högtalarna låter lite åt det ljusa hållet,så fick lov att sänka diskanten max (3steg),för att uppnå lite balans till midden.

                    Lät slutsteget (DLS CC-2 stå på tills det blev varmt (c:a 40grader).För att sen kritiskt lyssna.Och ljudet är fortfarande lite för tunnt/ljust,det gäller både diskant och mellan.

                    Högtalarna låter väl ok,men saknar även djup och lugn.Vilket gör dom lite jobbiga att lyssna på i längden,dom blir tyvärr lite gälla och platta i ljudet.Absolut inget ihop med Alpine spelare (då Alpine överlag låter lite hissat i övre registret)Utom då F1:an som är bättre.

                    För att vara lite kritisk,så är dom inte för riktigt välljud.
                    Last edited by Välljudsfantast; June 21, 2016, 23:07.

                    Comment


                    • Re: Testls TA2/Genesis DMX/Nakamichi pa2100.

                      Vad hade du för volym på lådorna? Och vad använde du för delning på midbasarna ( eller fullrange?).

                      Det är ett Amega Q comp 50 kit.
                      http://shop.seastreamsgarage.se/ameg...Path=203_17_56

                      Jag tycker att lite av ljusheten du nämner försvinner när man spelar i bilen, kan det vara att inredningen i bilen dämpar den? Och ja, jag kör även jag på med diskantdämpning på Max på filtret. Men bäst tycker jag de är med aktiv delning, då man kan lugna ner diskanten lite lättare.

                      Jag gillar kitet skarpt, men nej det är inte lika SQ inriktat som ett SEAS lotus, eller ett Dynaaudio, men det rockar, och jag tycker det har spelglädje, med mycket stampa takten.

                      Fluff
                      sigpicOld Genesis amps never die, they may however slide into retirement
                      Old school rockford amps will just kick your ass until they detonate.......

                      God bless the Amp Doctor !

                      Comment


                      • Re: Testls TA2/Genesis DMX/Nakamichi pa2100.

                        PS , skippa CC steget och kör på DMX eller mitt DMA : )
                        sigpicOld Genesis amps never die, they may however slide into retirement
                        Old school rockford amps will just kick your ass until they detonate.......

                        God bless the Amp Doctor !

                        Comment


                        • Re: Testls TA2/Genesis DMX/Nakamichi pa2100.

                          Originally posted by Fluff View Post
                          Vad hade du för volym på lådorna? Och vad använde du för delning på midbasarna ( eller fullrange?).

                          Det är ett Amega Q comp 50 kit.
                          http://shop.seastreamsgarage.se/ameg...Path=203_17_56

                          Jag tycker att lite av ljusheten du nämner försvinner när man spelar i bilen, kan det vara att inredningen i bilen dämpar den? Och ja, jag kör även jag på med diskantdämpning på Max på filtret. Men bäst tycker jag de är med aktiv delning, då man kan lugna ner diskanten lite lättare.

                          Jag gillar kitet skarpt, men nej det är inte lika SQ inriktat som ett SEAS lotus, eller ett Dynaaudio, men det rockar, och jag tycker det har spelglädje, med mycket stampa takten.

                          Fluff
                          lådorna är på 9,5liter/ låda.

                          Kopplade bara in CC-s direkt in på dom passiva filtrena,och sen vidare till middarna+diskanterna (fullrange).Ingen delning alls i cd spelaren.

                          Ja,kittet har ju en del färgning,så det kan säkert passa om man vill ha lite spelglädje.

                          Men är man ute efter ofärgat/neutralt ljud,så får man leta vidare .

                          Comment


                          • Re: Testls TA2/Genesis DMX/Nakamichi pa2100.

                            Originally posted by Fluff View Post
                            PS , skippa CC steget och kör på DMX eller mitt DMA : )
                            Ska se om jag hinner prova ett DMX ikväll.

                            Dock är CC-2 steget riktigt bra,näst intill ofärgat.

                            Men 3 gånger så mycket effekt skadar aldrig .

                            Comment


                            • Re: Testls TA2/Genesis DMX/Nakamichi pa2100.

                              Nix, och mycket kontroll av konen med DMX : )
                              sigpicOld Genesis amps never die, they may however slide into retirement
                              Old school rockford amps will just kick your ass until they detonate.......

                              God bless the Amp Doctor !

                              Comment


                              • Re: Testls TA2/Genesis DMX/Nakamichi pa2100.

                                Nu har jag kört med Genesis DMX steget på Amega kittet.Och min åsikt står kvar.Amega kittet lider av en hissat mellanregister (2000hz-2500hz)?

                                Blir som sagt lite för mycket av vissa saker i ljudet,som gör det lite tröttsamt i längden.Kittet är inte dåligt,men kan låta bättre.

                                På kul bytte jag till DLS iridium 6.3.och nu faller ljudet på plats igen (likt Seas lotus reference).betydligt lugnare,bättre djup/3D i ljudbilden.Och inget som sticker ut i ljudbilden.

                                Nu får man väl beakta att både Seas kittet och Dls kittet är dubbelt så dyra som Amega kittet.
                                Last edited by Välljudsfantast; June 23, 2016, 22:20.

                                Comment

                                Working...
                                X