Announcement

Collapse
No announcement yet.

Basproblem Volvo 744

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Basproblem Volvo 744

    Håller på som en galning med billjud i denna och inga framgångar alls
    Bygger en riktigt fläskig baslåda med monsterbas och stoppar i med riktigt bra steg och vad händer? skitdålig bas sad
    Drar ut allt och stoppar in det i min saab 9000 och fy vilket ljud det blir Allt i bilen rister och låter sjukt bra...
    Satt en sluten låda mot ryggstödet med en Mds Audiophile 12" på ca 47 liter
    Var finns felet?
    Kanske porta lådan men vad för rör och ska det sticka upp i hatthyllan eller var?
    Sedanbilar verkar svåra

  • #2
    Re: Basproblem Volvo 744

    Rikta baselementet genom skifluckan in till kupén.

    Comment


    • #3
      Re: Basproblem Volvo 744

      Den spelar genom skidluckan eller rättare sagt den är helt bortplockad

      Comment


      • #4
        Re: Basproblem Volvo 744

        Originally posted by turboblondie View Post
        Den spelar genom skidluckan eller rättare sagt den är helt bortplockad
        Har du tätat runtom baslådan så att ALLT ljud går genom skidluckan och inget smyger sig bak i skuffen?
        www.12vled.se - Cool & fräsch belysning till bilen!

        Comment


        • #5
          Re: Basproblem Volvo 744

          Är ju vid sidorna det kan smita bakåt så du menar täta där?

          Comment


          • #6
            Re: Basproblem Volvo 744

            Exakt, men om lådan inte är byggt för extrem passform så läcker det nog uppe vid hatthyllan också.
            www.12vled.se - Cool & fräsch belysning till bilen!

            Comment


            • #7
              Re: Basproblem Volvo 744

              Jag byggde lådan såhär:



              till en 744 jag hade förut och sedan skruvade jag fast lådan mot ryggstödet med typ sådana här: http://www.bauhaus.se/vinkel-2-5x70x70x55.html
              Spelade väldigt bra med bara en 10a faktiskt
              "Sound by Hewi"

              Blue eMotion by heWi

              Comment


              • #8
                Re: Basproblem Volvo 744

                Skulle en bandpasslåda kunna vara ett alternativ?
                Och var får man tag på lådritning på en sån

                Comment


                • #9
                  Re: Basproblem Volvo 744

                  Originally posted by turboblondie View Post
                  Skulle en bandpasslåda kunna vara ett alternativ?
                  Och var får man tag på lådritning på en sån
                  Bandpasslåda är ett alternativ, kolla om tillverkaren har något förslag på sådan för dina basar eller om du kan hitta någon som kan räkna ut en åt dig.

                  Dock är dom tydligen rätt svåra att bygga också, finns inte utrymme för misstag om det blir fel.
                  www.12vled.se - Cool & fräsch belysning till bilen!

                  Comment


                  • #10
                    Re: Basproblem Volvo 744

                    Jag har "lite" erfarenhet av volvo 740.

                    Om du vill få bra ljud,så är det nödvändigt att montera basen,så att det är tätt in till kupèn.Alltså tätt direkt runt elementet,in mot kupèn.Så ingen bas letar sig ut runt sidorna,innan den når in i kupèn.

                    Jag tycker en sluten låda passar bäst (så som du har),men jag tycker den verkar vara c:a 10 liter för stor?Optima här på forumet kanske vet?.Prova sedan att fasvända basen om du inte blir nöjd.

                    Och att ha en brant delning på filtret.Om du har en Alpine spelare så 24db/oktav.Och har du en Pioneer spelare,så 36db/oktav.Denna höga delning är viktig för att inte komma för högt upp i frekvens,för då kan basen bli brölig.

                    Den vanligaste delningfrekvensen på en bas brukar vara 80hz.Men du kan även prova att dela lägre 60hz eller 50hz.Med samma branthet på filtret.

                    Det man ska tänka på är att i en liten kupè så spelar oftast mindre element bättre ut.Därför kan en 12" bas i en volvo 740,vara lite för stor.Jag tycker personligen bättre om att ha högst 10" bas i en volvo 740.Jag tror att det är därför din 12" bas låter bättre i Saaben,bara för att den spelar ut bättre i en större kupè.Annars skulle man behöva basasorbeter i en volvo 740,för att kunna ha en 12".

                    Hoppas du får till ljudet.
                    Last edited by Välljudsfantast; April 14, 2014, 21:51.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Basproblem Volvo 744

                      http://amp-performance.de/1030-Alpine-3566.html

                      Detta steget kör jag med och en Blaupunkt cd där jag kör via Aux
                      Ska lägga energi på att täta riktigt runt bas så inget smiter ut i skuffen alls
                      Kör 4 st högtalare i hatthyllan varav 2 st 8" 3-vägs som man kanske skulle byggt lådor till så dom tar övre bastonerna...
                      Troligen svårt att hitta lådvolym på sånna men slutna små lådor kanske duger

                      Comment


                      • #12
                        Re: Basproblem Volvo 744

                        Originally posted by turboblondie View Post
                        http://amp-performance.de/1030-Alpine-3566.html

                        Detta steget kör jag med och en Blaupunkt cd där jag kör via Aux
                        Ska lägga energi på att täta riktigt runt bas så inget smiter ut i skuffen alls
                        Kör 4 st högtalare i hatthyllan varav 2 st 8" 3-vägs som man kanske skulle byggt lådor till så dom tar övre bastonerna...
                        Troligen svårt att hitta lådvolym på sånna men slutna små lådor kanske duger
                        Det gör du rätt i, byggde en formpassad låda till min 740 som jag bestyckat med en Lightning audio 10" av äldre modell drivet av ett gas pro 200.

                        Det spelar på helt okej nu efter att jag tätat helt runtom baslåda. Då är den sluten också.

                        Vill du ha lite mått osv för att få sluttningen bra mot ryggstödet så hojta till
                        www.12vled.se - Cool & fräsch belysning till bilen!

                        Comment


                        • #13
                          Re: Basproblem Volvo 744

                          Fixat lite övrigt på bilen sista veckan så ljudet blev avstannat en stund men igång strax igen
                          Vad tätar ni med mot ryggstödet?
                          Får ju täta runt hela lådan ju och det är ju lite ojämnheter mot ryggstödet

                          Comment


                          • #14
                            Re: Basproblem Volvo 744

                            Jag brukar sätta fönsterlist på lådans kanter, sen klä med tyg över den så kan det anpassa sig rätt bra mot ryggstödets former. Om det nu inte är så att formerna är större än 1cm, då får man försöka göra motsvarande i lådan.
                            Mitt projekt: Volvo V60
                            BRL - B2 & Dayton

                            More to come...

                            Comment


                            • #15
                              Re: Basproblem Volvo 744

                              Jag använde mig av en tätningslist för flytspackel som är drygt 3cm tjock. Fungerade ypperligt bra
                              www.12vled.se - Cool & fräsch belysning till bilen!

                              Comment

                              Working...
                              X