Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hur mycket kraft behövs egentligen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hur mycket kraft behövs egentligen?

    Sitter å funderar lite inför byte av slutsteg. Hur mycket watt ska/bör man ladda elementen med? Mitt frontkit ska klara enbart 60wrms (JL c2-650). "Tjänar" jag något ljudmässigt på att ha mer watt då? Eller är det pengar/effekt rätt ner i sjön?
    Och likadant ska min b2 es8 fixa 300wrms och max 600w. Har nu 500w mono och den låter kalas bra. Ett steg jag kikat på lämnar enbart 280w. Kommer det kunna låta lika bra eller måste man ligga runt max watten för att utnyttja basen till max?

  • #2
    Re: Hur mycket kraft behövs egentligen?

    Man tjänar lite att ha högre effekt på slutsteget,om man ska spela högt,för då behöver inte steget jobba ihjäl sig för att leverera musiken.
    Det steget du hade tittat på,var det 280rms watt eller max?
    Om det är rms så kan det funka,men igentligen är det mer som spelar in,iaf till bas..hur lådan är uppbyggd,känslighet på basen,vilken bil,hur delningen är ställd,vad för musik...
    Min projekttråd om olika bilar.
    http://bilstereoforum.se/showthread.php?t=33360
    Äkta bio ljud
    http://bilstereoforum.se/showthread.php?t=34913
    Min blogg,om bilar,bilstereo & annat kul
    http://mr-nonplus.blogspot.se/

    Comment


    • #3
      Re: Hur mycket kraft behövs egentligen?

      Originally posted by Peppe_e
      Sitter å funderar lite inför byte av slutsteg. Hur mycket watt ska/bör man ladda elementen med? Mitt frontkit ska klara enbart 60wrms (JL c2-650). "Tjänar" jag något ljudmässigt på att ha mer watt då? Eller är det pengar/effekt rätt ner i sjön?
      Och likadant ska min b2 es8 fixa 300wrms och max 600w. Har nu 500w mono och den låter kalas bra. Ett steg jag kikat på lämnar enbart 280w. Kommer det kunna låta lika bra eller måste man ligga runt max watten för att utnyttja basen till max?
      280w kan räcka bra om det är ett steg som verkligen levererar.

      Pierre
      SEASTREAMS GARAGE


      ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

      Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

      Comment


      • #4
        Re: Hur mycket kraft behövs egentligen?

        Är ett audison sr5 jag kikat på. Och såg nu att det är 260w i 2ohm.
        Last edited by Peppe_e; March 8, 2014, 21:01.

        Comment


        • #5
          Re: Hur mycket kraft behövs egentligen?

          Har du A5 steget kvar så behåll det och köp ett litet välljudande steg till diskanterna bara. Har inte hört audison sr men det är en "billig" serie.

          Mvh/Danne (som köpte ditt dualmono steg)

          Comment


          • #6
            Re: Hur mycket kraft behövs egentligen?

            Originally posted by Danne08 View Post
            Har du A5 steget kvar så behåll det och köp ett litet välljudande steg till diskanterna bara. Har inte hört audison sr men det är en "billig" serie.

            Mvh/Danne (som köpte ditt dualmono steg)
            Tack för väldigt smidig affär kan jag passa på å säga då Hoppas du är nöjd!
            Har redan lovat bort a5 steget tyvärr. Kommer nog bli ett 4-kanalare + monoblock istället. Får se vad det blir. Kommer nog avvakta å leta mig fram till nåt beggat kvalitéts steg.

            Comment


            • #7
              Re: Hur mycket kraft behövs egentligen?

              Du skulle haft kvar DM o bryggat.

              Pierre
              SEASTREAMS GARAGE


              ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

              Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

              Comment


              • #8
                Re: Hur mycket kraft behövs egentligen?

                Originally posted by Horsyhorse View Post
                Du skulle haft kvar DM o bryggat.

                Pierre
                Ja, det hade varit optimalt. Och ett four channel. Men tänkte köra lite Rookie 15k i år å då e jag rökt direkt isf
                Men kan nog bli unlimited ändå. Får se vad det dyker upp för steg på köp/sälj....

                Comment

                Working...
                X