Announcement

Collapse
No announcement yet.

Allmänna teorier runt dämpning.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Allmänna teorier runt dämpning.

    Nyckfullheten och "märkliga artefakter" som Robsarve skrev ngnstans gör ju det till ett hopplöst projekt i bilmiljö. Det är att försöka svälja.

    Ju mer jag drillat folk jag träffat i 'varför si varför så' så får man alla möjliga mer eller mindre rimliga och fantasirika svar.
    Särskilt påtagligt är det inom Db-jakten... Gösses tokerier.

    Bygglogg: SQW: TransFårrden

    Comment


    • #17
      Re: Allmänna teorier runt dämpning.

      Just när det kommer till hur subbas beter sig i bil så är jag definitivt en praktiker, inne på 7:e frontsublådan i min 200:a och hoppas jag träffat mer rätt nu än tidigare. Har provat en rad olika element, vinklar, väggar för att styra flödet, dämpat etc. Detta är något som antingen gör en galen och till slut gör att man ger upp, eller så ser man det som en utmaning och labbar vidare.

      Osäker på om det var i denna tråd eller någon annan där det skrevs om att dämpa reflexer i glas. Jag hade väldiga problem med reflexer i sidorutorna fram tills att jag monterade säkerhetsfilm, det gjorde susen för mig.
      Kassör för Svenska Bilstereoförbundet

      Comment


      • #18
        Re: Allmänna teorier runt dämpning.

        Originally posted by zrken View Post
        Jag känner igen mig rätt väl i över den ständiga svarsmetoden av att "man måste prova".
        Gällande de grundläggande aspekterna inom bilstereo, finns en viss "teoretikerskepticism". Det är däremot svårt att uppfatta när man möter "praktiker", eller "teoretiker" eller varför inte lägga på "erfarenhet av diverse" i olika kombinationer med en ibland viss ovilja att "släppa guldkornen". Man får helt enkelt inte ge sig.

        Man får stånga sig blodig en tid, och förr eller senare landa i vad som är 'the edge' av den tillgängliga 'kunskapen' (innefattar alla sorter). I en del avseenden är det en besvikelse hur fort den uppträder, i andra.... är det fortfarande stora hemligheter som hålls på djupt begravda i SQ-proffsens välfyllda lönn-garderober...



        ~zrk
        Jag får väl fylla på med sånt som du nog inte vill höra egentligen.

        Teori behöver man såklart en del av, men när det gäller exakta placeringar och vinklar av element, finns det inga enkla formler att fylla i och trolla fram en perfekt lösning.
        Man kan med viss erfarenhet både teoretiskt och praktiskt, få till en fungerande lösning, men utan en del tur och mer sannolikt en massa jobb kommer man inte i mål.
        Sen går det ju en del mode i de olika lösningarna för den optimala elementplaceringarna.
        Först var det dörr och kickpanelmontering. Sedan knätrumpeter. Nu har vi många bilar med placering i brädan och en del med a-stolpar. I bland off-axis och ibland mer on-axis.
        Ironiskt nog finns det alltid några enstaka bilar som låter äckligt bra, trots att de var för sig har helt olika elementplaceringar enligt ovan.
        sigpic

        -C5 2008 -SQuse-
        -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

        Comment


        • #19
          Re: Allmänna teorier runt dämpning.

          hehe Mats, jag vet inte om du noterat på senare tid, att även jag börjar (mina hobbyteoretiska utvandringar till trots) sakta men säkert landa i en ståndpunkt som närmar sig din beskrivning

          (Kanske efter att man har 'hit the brick wall' tillräckligt utan att komma frammåt med ytterligare inläsning..)

          Bygglogg: SQW: TransFårrden

          Comment


          • #20
            Re: Allmänna teorier runt dämpning.

            Hej. Vad tror ni om att förstärka ljuddämpningen på dörrar bagagelucka mm med band av vitongummi. Den varianten jag kom över har dubbla densiteten jämfört med butyl men är tyvärr rätt hårt. Håller shore 70.

            Jag funderar på den hårdare vitongummit under ett lager med butyl.

            Vad tror ni om det?

            Med vänlig hälsning, Z

            Comment


            • #21
              Re: Allmänna teorier runt dämpning.

              Originally posted by zovix View Post
              Hej. Vad tror ni om att förstärka ljuddämpningen på dörrar bagagelucka mm med band av vitongummi. Den varianten jag kom över har dubbla densiteten jämfört med butyl men är tyvärr rätt hårt. Håller shore 70.

              Jag funderar på den hårdare vitongummit under ett lager med butyl.

              Vad tror ni om det?

              Med vänlig hälsning, Z
              Får du bara det att sitta så.
              SM-guld 2007 och 2008.
              Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

              Comment


              • #22
                Re: Allmänna teorier runt dämpning.

                Originally posted by zovix View Post
                Hej. Vad tror ni om att förstärka ljuddämpningen på dörrar bagagelucka mm med band av vitongummi. Den varianten jag kom över har dubbla densiteten jämfört med butyl men är tyvärr rätt hårt. Håller shore 70.

                Jag funderar på den hårdare vitongummit under ett lager med butyl.

                Vad tror ni om det?

                Med vänlig hälsning, Z
                Originaldämpning i bil kan ibland bestå av en högdensitets skummatta och ett hårdare gummiliknande lager utanpå. Din Viton funkar säkert bra, men bästa resultat tror jag på ett mjukare skummaterial mellan oxå.
                sigpic

                -C5 2008 -SQuse-
                -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

                Comment


                • #23
                  Re: Allmänna teorier runt dämpning.

                  Originally posted by jonash View Post
                  Får du bara det att sitta så.
                  Jodå det löser sig. Fick ett speciallim för viton mot metall av rimbo industrigummi när jag var där och snackade viton. Var nåt cyanoakrylat bla bla något. Skulle vara ganska häftigt så man skulle hålla tassarna borta, annars limmar man dem också.

                  Det skulle visst gå med vanligt sekund/super lim också, men det här skulle sitta bättre.

                  Med vänlig hälsning, Z

                  Comment


                  • #24
                    Re: Allmänna teorier runt dämpning.

                    Originally posted by Mats H View Post
                    Originaldämpning i bil kan ibland bestå av en högdensitets skummatta och ett hårdare gummiliknande lager utanpå. Din Viton funkar säkert bra, men bästa resultat tror jag på ett mjukare skummaterial mellan oxå.
                    Jag skulle vilja sätta mjukt skumgummiliknande material precis innanför dörrsidor och paneler.

                    Med vänlig hälsning, Z

                    Comment


                    • #25
                      Re: Allmänna teorier runt dämpning.

                      Originally posted by zovix View Post
                      Jag skulle vilja sätta mjukt skumgummiliknande material precis innanför dörrsidor och paneler.

                      Med vänlig hälsning, Z
                      Sök på tex ArmaCells hemsida. Där finns lite tillämpningar på ljuddämpning. Bla finns där beskrivit ett antal varianter med olika skikt beroende på applikation och frekvensområde man vill dämpa. Finns en del intressanta tabeller på hur många dB och vid vilken frekvens de olika lösningarna dämpar.
                      sigpic

                      -C5 2008 -SQuse-
                      -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

                      Comment


                      • #26
                        Re: Allmänna teorier runt dämpning.

                        Nu har jag testat med bodyspray eftersom jag inte hittade burkvarianten. Forst har jag lagt alubutyl i bitar och over det ligger det "Armaflex" dar det gick. Detta gjorde jag forra aret och nu sprayade jag med body och tejpade hela dorrsidan med aluminiumtejp. Det funkar faktiskt! Plasten kanns och later inte sa billig langre och djupa mansroster later naturligare, riktigt nojd med forbattringarna det gav. Dessutom forsvann gnisslet da skarvarna blev igenlagda av sprayen.
                        Diq Khongwong, telefon: 070 327 24 08

                        Audi coupe' quattro 1985 med Amega Genesis Alpine

                        Tack till Pierre Sjöström , Micke Forssberg och Gravyrbutiken för all hjälp!

                        Min projekttråd: DIQ´s AUDIo, nya bilder läggs alltid på de två första sidorna

                        Comment

                        Working...
                        X