Announcement

Collapse
No announcement yet.

Alpine HU fråga

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Alpine HU fråga

    Hej!
    Jag håller på med mitt första bygge och försöker lära mig så mycket som möjligt just nu men jag skulle behöva lite utlådande och råd angående två huvudenheter.
    Min fråga gäller Alpine 137Bti och Alpine 178BT.
    Där är lite skillnad på priset på dem och som jag har förstått det så har 137:an stöd för Alpine's processorer medans 178Bt inte har det?
    Är det bara det som gör prisskillnaden och är det samma ljudkvalité i bägge spelarna?
    Blir det någon fördel ljudmässigt att använda alpines egna processor på en 137Bti jämfört med en 178bt med tex bitone eller Mosconi Gladen 6to8?
    Med vänlig hälsning
    XTRINO

  • #2
    Re: Alpine HU fråga

    Den sista tiden har jag arbetat en hel del med de nya spelarna CDE-175/177/178.
    Mycket trevliga spelare som har fantastiska möjligheter för pengarna.
    Det jag upplevt dom som är att dessa behöver fler band för att komma till sin rätt, dom känns en aning hårdare i karraktären jämfört med en CDA-137BTi
    Tagit direkt ur kartongen så vinner en 137a, iallafall om man ser till de bilar jag installerat.

    Nu senast ersatte jag en gammal Clarion med extra box av en CDE-178BT.
    Denna bil hade en av dom bästa installationer jag sett på länge.
    Det satt ett Mcintosh MC-431m, 2 x 10" Clarion basar, misstänker ett bättre framsystem som jag inte vet vad det var för märke.
    Så förutsättningarna var ganska goda att få bilen att låta riktigt bra.

    Tyvärr måste jag säga att den där sista uppfriskande krispigheten infanns sig inte, nu kan det iofs bero på framsystemet.
    Ljudet kändes lite opersonligt, platt och en aning instängt.


    Går vi över till att använda externa boxar så pratar vi en hel ny liga.
    Alla boxar ger anläggningen en helt ny dimension, Alpines PXA-H100 ska inte räknas in i denna liga.

    Dessa trollerilådor låter eller rättare sagt BORDE låta ungefär samma när dom startas upp.
    Är alla inställningar på noll så ska DSPn inte färga ljudet, har en box en annorlunda karraktär mot ett gäng andra boxar så är det nog denna som inte är lika neutral.
    Det som skiljer olika DSPs är användargränssnitt och olika möjligheter att trixa med ljudet, alla boxar på marknaden gör under för en installation.
    Att någon tycker en box är bättre än andra säger inte att den är det för alla, vi har olika krav och behov i våra system.

    Så ska du få ut så bra ljud som möjligt så satsa på en extern DSP, mata gärna denna med optisk eller annan digital signal för neutral återgivning innan du börjar skuva för att nå ditt ljudnirvana.

    CDA-137BTi vs CDE-178BT = 1 - 0 (Ljudmässigt)
    Last edited by Nonne; August 4, 2013, 11:00.
    sigpic

    We know the Rolex feeling, only the best are copied.

    Ljudbyggaren sedan 1998

    Importör av Mosconi, Gladen
    Se oss på Facebook för nyheter.

    Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

    Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

    International Head Judge och numera även kallad besserwisser

    Comment


    • #3
      Re: Alpine HU fråga

      Här du alltså gjort test mellan de sistnämnda med samma förutsättningar??
      Sponsor:
      Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
      Tudor Batteries - www.tudor.se
      Sonax Bilvård - www.sonax.se

      Comment


      • #4
        Re: Alpine HU fråga

        Originally posted by ppk View Post
        Här du alltså gjort test mellan de sistnämnda med samma förutsättningar??
        Jag provade inte båda spelarna i nämnd bil, finns inte tid till sådana tester när kunderna står och väntar på att man ska bli klar.

        Men om man nu har monterat bilstereo i snart 30 år så har man lite fingertoppskänsla när det kommer till att bedöma hur saker och ting fungerar.

        Idag blev jag färdig med ett annat bygge.
        Där monterade jag 6,5" kit fram, 6,5" koaxialer bak samt 2st 8" basar o sluten låda och ett 6-kanals steg.

        Huvudenheten var en Alpine CDE-177BT

        Jag måste ta tillbaka lite av det där med att jag tyckte ljudet var lite platt.
        Nu när jag har koll på att högtalare är i fas samt att nivåer och annat är justerat enligt regelboken.

        För fi satan vad den här Pickupen rockar.
        Jag satt i nästan 30 minuter och bara njöt.

        Efter att jag behövt ändra på 5 band i EQn så var jag helnöjd.

        Focus på brädan med pisksnärtsbas är en sådan grym känsla, så om ni är ute efter en billig spelare så bara slå till på Alpines nya maskiner
        sigpic

        We know the Rolex feeling, only the best are copied.

        Ljudbyggaren sedan 1998

        Importör av Mosconi, Gladen
        Se oss på Facebook för nyheter.

        Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

        Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

        International Head Judge och numera även kallad besserwisser

        Comment


        • #5
          Re: Alpine HU fråga

          Ok! Jag har nämligen en 178 ligger hemma som ska i bilen, hoppas jag inte ångrar mig allt för mycket att jag inte köpte en 137. Dock så blir det nog ett lyft vilket som jämfört med den gamle Kenwooden jag har nu!
          Sponsor:
          Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
          Tudor Batteries - www.tudor.se
          Sonax Bilvård - www.sonax.se

          Comment


          • #6
            Re: Alpine HU fråga

            Tack för dem utförliga svaren =)
            Det är ett svårt val

            Comment

            Working...
            X