Announcement

Collapse
No announcement yet.

Det finns stort intresse av mätning och tävling ute i skogarna

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Det finns stort intresse av mätning och tävling ute i skogarna

    Hej!

    Tänkte dela med mig av ett par händelser.

    I lördags hade ett nybildat gäng från Mariestad som kallar sig MS-Racing bilträff under lördagen på Karlsholme i Mariestad. Temat var bilutställning för gatbilar samt pris inom högst dB i bilen, lägst bil och snyggast bil.

    De som höll i dBtävlingen är ett par yngre killar från Mariestad 18-årsåldern som har fått intresse för bilstereo, tävlingen var basic de hade lånat ett termlab och det hela gick ut på att spela så högst som möjligt till musik eller ton det var valfritt och man fick låna dBjamsplattan om man ville.

    Jag dök upp på träffen för att dema lite men det slutade med att jag hjälpte till med att sätta in mickarna i bilen, se bild



    Det som är intressant är att de höll på i två timmar och det åkte konstant fram bilar som ville mäta sina bilar, allt från epa-traktorer till rena showbilar och vanliga standardbilar som fått en baslåda i skuffen.



    Grejen är att det var gratis och enkelt att delta med simpla regler. Pokal 1-3:e plats

    I juli hade även Arnracing en träff i Skara, där var det ca 500 bilar som deltog en lördagkväll. Eller det var nog mer för det fyllde upp fyra stora parkeringar kring ett badhus. Där hade Hjopojkarna tagit med sitt termlab och hade öppen mätning under träffen. Det var kö på 10-20 bilar konstant som bara ville fram och mäta, det var ingen tävling då. Jocke kanske har kvar någon info om hur många det var som var framme men det många.

    Hittade bara en bild på riggen innan det drog igång:




    Det finns folk som vill känna på sina grejer i bilarna och de tycker det är kul för att det är gratis och enkelt.

    Jag har väl egentligen inget speciellt budskap med detta inlägget utan jag tänkte bara dela med mig av händelserna
    BMW E38 740
    BMW M5 -01
    bilradiohuset.se
    SM-guld 2012

  • #2
    Re: Det finns stort intresse av mätning och tävling ute i skogarna

    Tillägg - Det var mer folk som stog och kollade på mätningarna under de här två tillfällena än vad det var på de vanliga tävlingarna på elmia, ljudia, mantorp, borås och vallåkra som jag har vart på i år. Men det kan bero på att det inte fanns så mycket annat att kolla på som det gör på de stora eventen.
    BMW E38 740
    BMW M5 -01
    bilradiohuset.se
    SM-guld 2012

    Comment


    • #3
      Re: Det finns stort intresse av mätning och tävling ute i skogarna

      Visst finns intresse! De flesta som har baslåda i bilen vill mäta sig mot polarna...
      Kan man dessutom vinna en liten pokal är det givet än mer lockande!

      Bra jobbat, ni som ordnat dessa tillfällen!
      Det är på såna ställen förbundet borde ha någon enkel flyer som arrangörerna kan skriva ut, och dela ut till de som är intresserade... Tror nog Kulan hade spridit såna med glädje..:-)
      Det är de unga med viljan man måste fånga upp o ta steget till de större tävlingarna.
      Inte lägga så mkt på att lyssna på vad vi gamla, griniga gnällspikar vill ha.. :-D
      Svensk Mästare 5 gånger...

      Comment


      • #4
        Re: Det finns stort intresse av mätning och tävling ute i skogarna

        Originally posted by Morre_W View Post
        Visst finns intresse! De flesta som har baslåda i bilen vill mäta sig mot polarna...
        Kan man dessutom vinna en liten pokal är det givet än mer lockande!

        Bra jobbat, ni som ordnat dessa tillfällen!
        Det är på såna ställen förbundet borde ha någon enkel flyer som arrangörerna kan skriva ut, och dela ut till de som är intresserade... Tror nog Kulan hade spridit såna med glädje..:-)
        Det är de unga med viljan man måste fånga upp o ta steget till de större tävlingarna.
        Inte lägga så mkt på att lyssna på vad vi gamla, griniga gnällspikar vill ha.. :-D
        Det är på dessa ställen vi borde vara å tävla parallellt med de gratis prova på mätningarna.

        Comment


        • #5
          Re: Det finns stort intresse av mätning och tävling ute i skogarna

          Jag tror att ("typ" ) facebook/Garaget eller några andra liknande sajter,kan dra ihop mycket folk.

          Och att det är gratis,och man kan bara åka dit,ingen föranmälan.

          Comment


          • #6
            Re: Det finns stort intresse av mätning och tävling ute i skogarna

            På Arn racing träffen deltog 51 bilar som konstant cirkulerade och ville mäta. Vi körde hela kvällen .
            TACK TILL DBAKUTEN & CARSOUND.SE
            SM 1a i SuperStreet NW 2012.
            SM 1a i BassRace 149,9dB 2013.
            SM 1a i Extreme 2013.
            SM 2a i BassRace 149,9dB 2014.
            SM 1a i Extreme 2014.
            SM 1a i BassRace 149,9 2015.
            SM 1a i Extreme 2015.
            EM 2a i BassRace 149,9 2015.
            EM 3a i Extreme 3+ 2015.

            Comment


            • #7
              Re: Det finns stort intresse av mätning och tävling ute i skogarna

              var det detta jag kamma hem eller?

              Comment


              • #8
                Re: Det finns stort intresse av mätning och tävling ute i skogarna

                Denna typ av "open-Mic" tävlingar är just grunden till hur SPL tävlingar började en gång i tiden, och denna tävlingsform var anledningen till att jag började tävla.

                Tycker det är ett utmärkt komplement till Gurras SQ introduktion och kan utan problem köras parallellt.
                Har man dessutom ett litet PA ( TYP detta )når man ut med vad som pågår, och med en skrivare så kan man enkelt ge samtliga deltagare snygga diplom direkt från TermLab. (reklamplats finns om man vill täcka kostnaderna)

                Och som sagt, med en folder från förbundet eller närliggande butik så når man en helt ny kundkrets.
                Att gratis är gott vet vi alla, och att finna en liten finansiär för att denna typ av event skall kunna fortsätta vara gratis ser jag inte som några problem.

                ------------------------------------
                En liten notis.

                Termpro.com och Soundoff Central är en otroligt stor portal som förbundet är anslutet till.

                När ni arrangerar event så se till att resultaten hamnar online också.
                Det är inga problem för Förbundet att regga en dBDragRacing tävling där man använder öppna klasser, och ni behöver inte köra stegar eller liknande,om ni inte vill, utan högsta resultat vinner.

                Om ni efter eventet sparar resultaten i era datorer kan dessa skickas över till Förbundet, Klåp eller mig så ser vi till att dessa kommer upp.
                På detta sätt får deltagarna en onlineprofil där de kan följa sina resultat och det kanske sporrar dem att testa på att tävla "på Riktigt"

                bara en tanke...
                Last edited by JALLE; August 29, 2012, 13:57.
                Roger Edvinsson
                Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
                helst på saker av kolfiber :-)

                Comment


                • #9
                  Re: Det finns stort intresse av mätning och tävling ute i skogarna

                  Originally posted by JALLE View Post
                  bara en tanke...
                  En bra sådan!
                  SM-guld 2007 och 2008.
                  Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                  Comment


                  • #10
                    Re: Det finns stort intresse av mätning och tävling ute i skogarna

                    Det var detta som var tanken med SCC eventen för några år sedan.
                    Jag var då medlem i Team ljudbyggaren. Vi arrangerade 6? tävlingar och folk körde från när och fjärran. Tyvärr var det bara några enstaka butiker som hoppade på detta.
                    Min fråga är då kan man göra "DIVISION - LIGA" som riktar sig mot nybörjare enligt kulans tråd?
                    Jag tänker mig en LIGA där det tävlas i skogarna och att man har en ROOKIE klass på förbundets tävlingar?
                    Evenemangsgruppen - vi arrangerar bilstereotävlingar

                    Comment


                    • #11
                      Re: Det finns stort intresse av mätning och tävling ute i skogarna

                      Originally posted by TRUCKEN View Post
                      Jag tänker mig en LIGA där det tävlas i skogarna och att man har en ROOKIE klass på förbundets tävlingar?
                      Det var också tanken med SCC, vi skulle förbättra bilarna på våra butiksevent och sedan möta "grannen" från öst .... eller norr för vår del!
                      sigpic

                      Webshop

                      Besöksadress butik

                      Örtgatan 22 26574 Hyllinge Tel: 042-164750 (14:00-18:00)

                      Importör av Gladen Audio, Mosconi, Rebec


                      Vi lagerför även ett stort sortiment fyrverkerier med helårsförsäljning. Vi utför arrangemangs fyrverkeri för alla tillställningar.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Det finns stort intresse av mätning och tävling ute i skogarna

                        Det glädjer mig att se hur det inte nödvändigtvis måste krånglas så himla mycket... ett litet PA (heh, eller en mic+mixerbord+ en bil....) och ett termlabb. Så är det biff.

                        Sjuktfint! MEEER
                        (Och tack till Kulan för att du lyfter upp detta!)

                        Bygglogg: SQW: TransFårrden

                        Comment


                        • #13
                          Re: Det finns stort intresse av mätning och tävling ute i skogarna

                          Originally posted by TRUCKEN View Post
                          Det var detta som var tanken med SCC eventen för några år sedan.
                          Jag var då medlem i Team ljudbyggaren. Vi arrangerade 6? tävlingar och folk körde från när och fjärran. Tyvärr var det bara några enstaka butiker som hoppade på detta.
                          Min fråga är då kan man göra "DIVISION - LIGA" som riktar sig mot nybörjare enligt kulans tråd?
                          Jag tänker mig en LIGA där det tävlas i skogarna och att man har en ROOKIE klass på förbundets tävlingar?
                          Varför lades SCC ner egentligen?

                          Comment


                          • #14
                            Re: Det finns stort intresse av mätning och tävling ute i skogarna

                            jag tror det var pga dåligt med scc tävlingar.
                            Evenemangsgruppen - vi arrangerar bilstereotävlingar

                            Comment


                            • #15
                              Re: Det finns stort intresse av mätning och tävling ute i skogarna

                              Originally posted by TRUCKEN View Post
                              jag tror det var pga dåligt med scc tävlingar.
                              Japp....det var i stort sett en butik som körde riktigt hårt med SCC (all vred till Ljudbyggaren) medans det tog dålig fart i övriga Sverige av ngn anledning.
                              Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                              ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                              Comment

                              Working...
                              X