Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ljudprocessor - supersvårt eller ej?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ljudprocessor - supersvårt eller ej?

    Halloj. Hur svårt är det att ställa in en ljudprocessor egentligen? Måste man ha massa specialprylar och mikrofoner mm? Någon som är lättare än den andra?

    Blir det bara skit om man inte har koll på inställningarna osv? Har man mycket att vinna på att köra med en ljudprocessor?

    Ge mig så mycket info ni orkar om jag missat någon tråd om processorer och nybörjare tar jag gärna länk!

    /Tack på förhand

  • #2
    Re: Ljudprocessor - supersvårt eller ej?

    Lättast o smidigast vore ju en alpine Med A-net o sedan en alpine Box så ställer du allt på stereon ist för datorn!

    Comment


    • #3
      Re: Ljudprocessor - supersvårt eller ej?

      En DSP är inte nödvändigtvis enormt mkt mer avancerad än en riktigt bra HU.
      Man kan se det lite som en hög möjligheter att ställa delningsfrekvenser, nivåjustera varje kanal och sätta tidskomp för 'perfekt' stereobild.

      När man har pejl på grunderna med ungefär, diskanter sällan bör delas under 3000hz, så är det ieg inte så mkt mer som kan gå snett "mer än vanligt".

      Man har ieg allt att vinna på en DSP. Byggandet och förbättrandet av anläggningens ljud fortsätter så länge du har ork. Det ger enormt mkt mer tillfredställelse än att behöva "bygga om bygga rätt" direkt... man får så mkt mer skruvande och kan komma riktigt långt

      Jag skulle rekomendera alla med intresse att skaffa sig en DSP
      Intresse är viktigare än specifik kunskap vid "inköpstillfället" - sedan finns det en lång väg att gå med att ställa in saker.
      Det kan man få hjälp med via butik man köpt, eller en och annan vänlig själ här på forumet.

      Bygglogg: SQW: TransFårrden

      Comment


      • #4
        Re: Ljudprocessor - supersvårt eller ej?

        En bra dsp är lättare att ställa in än de flesta huvudenheter, speciellt de nyare där du kopplar upp dig mot pc, det blir väldigt tydligt vad du gör. Men för att kunna ställa in allt bör man känna till lite grunder och det behöver man oavsett om det är filter i huvudenheten eller i en ren dsp som ska ställas in.
        Kassör för Svenska Bilstereoförbundet

        Comment


        • #5
          Re: Ljudprocessor - supersvårt eller ej?

          Originally posted by gissla
          Halloj. Hur svårt är det att ställa in en ljudprocessor egentligen? Måste man ha massa specialprylar och mikrofoner mm? Någon som är lättare än den andra?

          Blir det bara skit om man inte har koll på inställningarna osv? Har man mycket att vinna på att köra med en ljudprocessor?

          Ge mig så mycket info ni orkar om jag missat någon tråd om processorer och nybörjare tar jag gärna länk!

          /Tack på förhand
          Det är bra att först få lite grunder innan man vindlar iväg på mer avancerat.

          Det finns DSP uppkopplad på Seastreams Garage om du kan ta dig ut till Kungsängen.

          Pierre
          Last edited by Horsyhorse; January 6, 2014, 23:29.
          SEASTREAMS GARAGE


          ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

          Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

          Comment


          • #6
            Re: Ljudprocessor - supersvårt eller ej?

            Jag säger som Zrken, ALLA borde köra DSP.

            Klarar man inte själv av att göra justeringarna så ingår det alltid en justering i köpet!

            Om nu inte butiken erbjuder detta .... byt butik.

            En DSP är ingen självklarhet att ljudet blir bra, inte bara genom att koppla in den.
            Skulle ljudet förändras ( färgas ) är det ingen bra DSP, nu utgår jag från att alla parametrar står på 0.
            Vet man inte hur en viss funktion påverkar ljudet så låt den stå på 0 = oförändrad.

            Att använda mikrofon för automatiska justeringar ska man undvika, jag har inte hört en enda som fungerat i en så svår miljö som en bil.
            Nu tänker jag på den tekniska delen och inte den tonala.
            sigpic

            We know the Rolex feeling, only the best are copied.

            Ljudbyggaren sedan 1998

            Importör av Mosconi, Gladen
            Se oss på Facebook för nyheter.

            Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

            Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

            International Head Judge och numera även kallad besserwisser

            Comment


            • #7
              Re: Ljudprocessor - supersvårt eller ej?

              Tyckte i början att det var skitkrångligt med BitTen, men alltså, det berodde ju enbart på min dåvarande kunskapsnivå. Nu vet jag åtminstone vad det innebär och vad det betyder med att dela högtalarna vid vissa frekvenser. Ingen mästare, men det blev ett lyft mot innan. Sugen på att byta DSP dock, även HU...

              MvH Thomas
              Drömmer...

              Comment


              • #8
                Re: Ljudprocessor - supersvårt eller ej?

                Originally posted by Thomas_7i View Post
                Tyckte i början att det var skitkrångligt med BitTen, men alltså, det berodde ju enbart på min dåvarande kunskapsnivå. Nu vet jag åtminstone vad det innebär och vad det betyder med att dela högtalarna vid vissa frekvenser. Ingen mästare, men det blev ett lyft mot innan. Sugen på att byta DSP dock, även HU...

                MvH Thomas
                Varför byta?
                SM-guld 2007 och 2008.
                Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                Comment


                • #9
                  Re: Ljudprocessor - supersvårt eller ej?

                  Originally posted by jonash View Post
                  Varför byta?
                  Jo, jag har svårt att bestämma mig om jag ska fortsätta köra den ihop med original HU eller byta HU och DSP i samma veva.
                  Har fått något knepigt problem jag försökt mäta mig till. Volymen varierar med jämn signal. Det är som ett knäpp på HUn i skillnad ungefär. Helt klart märkbart. Men ska felsöka lite mer, misstänker ett glapp någonstans.

                  MvH Thomas
                  Drömmer...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Ljudprocessor - supersvårt eller ej?

                    Originally posted by Nonne View Post
                    Jag säger som Zrken, ALLA borde köra DSP.

                    Klarar man inte själv av att göra justeringarna så ingår det alltid en justering i köpet!

                    Om nu inte butiken erbjuder detta .... byt butik.
                    Jag borde ju ha minst 2 tillgodo nu

                    Comment

                    Working...
                    X