Bilstereoforum - Sveriges största forum för bilstereo  

Go Back   Bilstereoforum - Sveriges största forum för bilstereo > Installation, inställningar, musik och tävlingar > Sound Quality - Ljud och tweakning

Sound Quality - Ljud och tweakning Allt som förbättrar ditt HiFi-ljud i bilen.

Reply

Thread Tools
Old January 6th, 2017, 18:13   #1
sbergman
Junior Member

Default 4" mellanregisterhögtalare med lågt monteringsdjup

Hej!

Har en Saab 9-3SS med Prestige-ljudpaket 300W, som jag uppdaterade från Premium 150W. Utöver det har jag bytt ut 3,5" koaxialerna i instrumentbrädan till Jl Audio C2-350 som också förbättrade ljudet.

Jag är överlag nöjd med ljudet, men skulle ännu vilja uppdatera centerhögtalaren på 4" som mest spelar mellanregister. Det är här jag behöver er hjälp.

Bilen har inbyggda delningsfilter enligt diagrammet på denna länk: http://www.saabcentral.com/forums/at...achmentid=4468

Centerhögtalaren spelar alltså 100-8000 Hz med en pik på 500 Hz. Monteringsdjupet är 37mm, men jag tror att det finns lite marginal uppåt, men 41-42mm rör sig kring det maximala. Jag är i första hand ute efter ett mellanregisterelement. Dels för att det är mer ändamålsenligt då högtalaren bara skall spela mellanregister och dels för att koaxialer ofta sticker ut en del ovanför monteringsramen och därmed tar mera plats.

Har ni tips på högtalare som uppfyller kriterierna?
sbergman is offline   Reply With Quote
Old January 9th, 2017, 07:03   #2
Freddi
Senior Member

Rep Power: 130 Freddi has a spectacular aura aboutFreddi has a spectacular aura about
Default Re: 4" mellanregisterhögtalare med lågt monteringsdjup

Hej!

Är det ett måste med 4" eller har du möjlighet att montera ett mindre element + skilld baffel? I så fall kanske detta kunde vara ett alternativ:

https://www.hifitalo.fi/peerless_25_...ta_4ohm_830985

Annars kanske detta är ett alternativ som kunde funka:

https://www.hifitalo.fi/scanspeak_10f4424g00

/Freddi

Last edited by Freddi; January 9th, 2017 at 07:05.
Freddi is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools

Posting Rules