Bilstereoforum - Sveriges största forum för bilstereo  

Go Back   Bilstereoforum - Sveriges största forum för bilstereo > Installation, inställningar, musik och tävlingar > Sound Quality - Ljud och tweakning

Sound Quality - Ljud och tweakning Allt som förbättrar ditt HiFi-ljud i bilen.

Reply

Thread Tools
Old November 25th, 2016, 09:18   #11
octan
Senior Member

octan's Avatar

Rep Power: 339 octan has a brilliant futureoctan has a brilliant futureoctan has a brilliant futureoctan has a brilliant futureoctan has a brilliant futureoctan has a brilliant futureoctan has a brilliant futureoctan has a brilliant futureoctan has a brilliant futureoctan has a brilliant futureoctan has a brilliant future
Default Re: Diskant till ead

Quote:
Originally Posted by fredrikc5 View Post
Delar både aktivt och passivt
På m1 lådorna med 5,25" e100hd och fountek diskant kör jag spole till 5,25"
Så den delar uppåt vid ca 7200hz sedan delar jag den aktivt nedåt vid 34hz
Fountek bandet kör jag konding på delningen bör hamna idag på ca 6000 Hz
Dock har bandet ca 5db eller om det var 6db högre känslighet samt mig veterligen tappar inte en banddiskant dB lika brant som en midd så på 3-4m kan det bli väldans mycket diskant
Så antingen måste jag koppla banden på separat steg som styrs av dspn så jag kan labba fram rätt delning samt nivå eller böra passivt med att höja ohm talet med ett motstånd till diskanten så den går i 16 ohm och byta konding för ca 6000hz alt en konding så delningen hamnar på 10k läste om en annan herre som dela sina band ända uppe vid 15 k vilket igentligen borde kunna funka med tanke på att ead elemente klättrar högt i frekvens
E 100hd har en höjning i frekvensgången vid runt 8-10 000Hz
Så det funkar inte med överlapp och delning där du valt. Även om du delar med kanske 6dB (?) branthet vid 7200 så kommer elementet spela långt över det med hyfsad styrka.
Bästa hade nog varit om du hade kunnat mäta med RTA för att se resultatet.

www.octanaudio.se
Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
Fegens Vandrarhem

XTZ
Team Ljudbyggaren
BMWljud
octan is offline   Reply With Quote
Old November 25th, 2016, 10:00   #12
fredrikc5
Senior Member

Quote:
Originally Posted by octan View Post
Så det funkar inte med överlapp och delning där du valt. Även om du delar med kanske 6dB (?) branthet vid 7200 så kommer elementet spela långt över det med hyfsad styrka.

Ja jag skulle vilja rta mäta det vore naturligtvis det bästa har dock inte sådan utrustning själv
fredrikc5 is offline   Reply With Quote
Old November 25th, 2016, 10:26   #13
fredrikc5
Senior Member

Quote:
Originally Posted by octan View Post
Vart skulle du tycka vore logiskt att dela e100hd mot fountek x1
Utan ansvarstagande för resultatet?

Old November 25th, 2016, 17:53   #14
octan
Senior Member

octan's Avatar

Rep Power: 339 octan has a brilliant futureoctan has a brilliant futureoctan has a brilliant futureoctan has a brilliant futureoctan has a brilliant futureoctan has a brilliant futureoctan has a brilliant futureoctan has a brilliant futureoctan has a brilliant futureoctan has a brilliant futureoctan has a brilliant future

Som jag uppfattade det så kör de med 1a ordningens filter? 1 spole för att skära bort höga frekvenser och 1 konding för att skära bort bas?

För att hålla det enkelt och bygga vidare det du har är att köra samma delning på mellanregistret och höja delningen på diskanten. Kanske upp mot 10-12kHz.
Går även att göra som du skrev innan att dämpa signalen lite med ett motstånd. Tänk bara på att värdet påverkar vart kondingen delar.

www.octanaudio.se
Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
Fegens Vandrarhem

XTZ
Team Ljudbyggaren
BMWljud
octan is offline   Reply With Quote
Old November 25th, 2016, 18:40   #15
Horsyhorse
Guldmedlem

Rep Power: 349 Horsyhorse has a brilliant futureHorsyhorse has a brilliant futureHorsyhorse has a brilliant futureHorsyhorse has a brilliant futureHorsyhorse has a brilliant futureHorsyhorse has a brilliant futureHorsyhorse has a brilliant futureHorsyhorse has a brilliant futureHorsyhorse has a brilliant futureHorsyhorse has a brilliant futureHorsyhorse has a brilliant future

Jag håller med om delningsförfarandet men skulle skaffa en justerbar L-pad för att hitta rätt dämpning. När man är nöjd med nivån mäter man på den och ersätter med fasta motstånd.

Pierre

ALPINE, IAMEGAI, DYNAUDIO, DYNAMAT, GENESIS, AXTON,
FAITAL PRO, SUPRA, BEYMA, MOSCONI, GLADEN ! ! ! W E B S H O P

Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!
Horsyhorse is offline   Reply With Quote
Old November 26th, 2016, 19:28   #16
rutger j
Senior Member

Rep Power: 224 rutger j is a glorious beacon of lightrutger j is a glorious beacon of lightrutger j is a glorious beacon of lightrutger j is a glorious beacon of lightrutger j is a glorious beacon of light

fredrikc5:

Har du pratat med Patrik Skogholm på BRL Trollhättan?
Om inte skulle jag ha gjort det i din sits, han är väldigt kunnig på vad som passar bra med EAD elementen (oavsett vilket EAD element du har).

Körde mina EAD 100 utan diskant när jag hade dem i bilen, tyckte de lät bra uppåt även utan en diskant.
Gjorde lite tester med de minsta Dayton AMT diskanterna en sväng men trivdes faktiskt bättre utan några diskanter. Men d är ju bara vad jag tyckte..
Vill du gå all-in så har ju Amega sina ribbon, de både låter bra o passar bra med EAD. Men de kostar en slant, om man ens får tag på ett par..

Lycka till.

Med vänliga hälsningar,
Rutger
Old November 26th, 2016, 21:47   #17
fredrikc5
Senior Member

Quote:
Originally Posted by rutger j View Post
fredrikc5:

Om inte skulle jag ha gjort det i din sits, han är väldigt kunnig på vad som passar bra med EAD elementen (oavsett vilket EAD element du har).

Körde mina EAD 100 utan diskant när jag hade dem i bilen, tyckte de lät bra uppåt även utan en diskant.
Gjorde lite tester med de minsta Dayton AMT diskanterna en sväng men trivdes faktiskt bättre utan några diskanter. Men d är ju bara vad jag tyckte..
Vill du gå all-in så har ju Amega sina ribbon, de både låter bra o passar bra med EAD. Men de kostar en slant, om man ens får tag på ett par..

Lycka till.

Med vänliga hälsningar,
Rutger

Amega ribbona kommer från Bosse transmission audio jag har 8" par
Sånna samt ännu större band från Bosse och transmission audio problemet är att det är byggda för att Max spela 90db banden sträcker sig i dom om du har övriga element som flyttar luft tyvärr sedan är känsligheten katastrof när banden sträcker sig så dom ligger bara
Har aldrig pratat med Patrik men det ska jag absolut göra i veckan om jag hittar något nr jag når honom på
Old November 26th, 2016, 21:48   #18
fredrikc5
Senior Member

Quote:
Originally Posted by rutger j View Post
fredrikc5:

Lycka till.

Med vänliga hälsningar,
Rutger

Använde du någon delning uppåt när du använde dina e100 som diskant?
Old November 26th, 2016, 21:50   #19
fredrikc5
Senior Member

Quote:
Originally Posted by Horsyhorse View Post
Jag håller med om delningsförfarandet men skulle skaffa en justerbar L-pad för att hitta rätt dämpning. När man är nöjd med nivån mäter man på den och ersätter med fasta motstånd.

Pierre
Vart hittar man justerbar l-pad
Old November 26th, 2016, 23:17   #20
Horsyhorse
Guldmedlem

Rep Power: 349 Horsyhorse has a brilliant futureHorsyhorse has a brilliant futureHorsyhorse has a brilliant futureHorsyhorse has a brilliant futureHorsyhorse has a brilliant futureHorsyhorse has a brilliant futureHorsyhorse has a brilliant futureHorsyhorse has a brilliant futureHorsyhorse has a brilliant futureHorsyhorse has a brilliant futureHorsyhorse has a brilliant future

http://www.hifikit.se/tillbehor/l-pa...otentiometrar-

Pierre

ALPINE, IAMEGAI, DYNAUDIO, DYNAMAT, GENESIS, AXTON,
FAITAL PRO, SUPRA, BEYMA, MOSCONI, GLADEN ! ! ! W E B S H O P

Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!
Horsyhorse is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools

Posting Rules