Bilstereoforum - Sveriges största forum för bilstereo  

Go Back   Bilstereoforum - Sveriges största forum för bilstereo > Installation, inställningar, musik och tävlingar > Sound Quality - Ljud och tweakning

Sound Quality - Ljud och tweakning Allt som förbättrar ditt HiFi-ljud i bilen.

Reply

Thread Tools
Old November 21st, 2016, 21:15   #1
fredrikc5
Senior Member

Default Diskant till ead

Det rullar väl några sq byggen med ead element någon som vet om dom bara
Kör deras e60 som diskant midd. Eller har någon sett några rena diskanter i dom bilarna och i sånna fall vad har dom använt?

Håller på bli galen av att hitta någon diskant som passar ihop och låter bra till ead elementen 😬
Mvh Fredrik
fredrikc5 is offline   Reply With Quote
Old November 22nd, 2016, 09:05   #2
Nonne
Guldmedlem

Nonne's Avatar

Rep Power: 586 Nonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond repute
Default Re: Diskant till ead

Vilka har du testat?

#I know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Svensk distributör av Mosconi och Gladen Audio, vill du ta del av nyheter så gilla oss på Facebook

Vi kan allt från originalljud i tex BMW och Audi till tävlingsljud med både SM och EM medaljer i bagaget!

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen Audio!
Nonne is offline   Reply With Quote
Old November 22nd, 2016, 19:31   #3
octan
Senior Member

octan's Avatar

Rep Power: 337 octan has a brilliant futureoctan has a brilliant futureoctan has a brilliant futureoctan has a brilliant futureoctan has a brilliant futureoctan has a brilliant futureoctan has a brilliant futureoctan has a brilliant futureoctan has a brilliant futureoctan has a brilliant futureoctan has a brilliant future

Quote:
Originally Posted by fredrikc5 View Post
Det rullar väl några sq byggen med ead element någon som vet om dom bara
Kör deras e60 som diskant midd. Eller har någon sett några rena diskanter i dom bilarna och i sånna fall vad har dom använt?

Håller på bli galen av att hitta någon diskant som passar ihop och låter bra till ead elementen 😬
Mvh Fredrik
Du behöver ingen extra diskant. De går ju hela vägen upp.

www.octanaudio.se
Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
Fegens Vandrarhem

XTZ
Team Ljudbyggaren
BMWljud
octan is offline   Reply With Quote
Old November 23rd, 2016, 15:51   #4
Lonefox
Senior Member

Lonefox's Avatar

Rep Power: 254 Lonefox is just really niceLonefox is just really niceLonefox is just really niceLonefox is just really nice

Nog för att de går upp till 20K men de är känsliga på montaget om man skall köra dem hela vägen upp.
Lite fel vinkel och de blir väldigt spretiga över 10K i mitt tycke.
Om man känner att man behöver komplettera med diskant så skulle jag rekomendera ngn luftig ljusare diskant t.ex en banddiskant.
Old November 23rd, 2016, 21:52   #5
fredrikc5
Senior Member

Quote:
Originally Posted by Nonne View Post
Vilka har du testat?
Hela fountek x serie
Transmission audio quad band samt 40cm band
Plus några okända band
Har en fundering om mundorf band skulle kunna funka
Eller någon annan ide kanske
Old November 23rd, 2016, 21:54   #6
fredrikc5
Senior Member

Quote:
Originally Posted by octan View Post
Du behöver ingen extra diskant. De går ju hela vägen upp.
Kör e100 HD som midd diskant idag det låter ok men lite för mörkt/varm karaktär för att va 100% bra
Old November 23rd, 2016, 21:59   #7
fredrikc5
Senior Member

Quote:
Originally Posted by Lonefox View Post
Nog för att de går upp till 20K men de är känsliga på montaget om man skall köra dem hela vägen upp.
Lite fel vinkel och de blir väldigt spretiga över 10K i mitt tycke.
Om man känner att man behöver komplettera med diskant så skulle jag rekomendera ngn luftig ljusare diskant t.ex en banddiskant.
Håller med att man behöver något som tillför ljus och lite luftighet
Dock har jag bara testat e100 HD fullt upp och den går från strax under 500hz
Fullt upp men i mitt fall låter den inte spretigt men jag har ju bygget i ett biorum kanske det som gör att jag inte lider av spretighet
Har du någon ide om märke på välljudande band?
Det behöver ju inte vara band men dom är väl generellt luftigare en andra diskant varianter
Old November 24th, 2016, 12:30   #8
octan
Senior Member

octan's Avatar

Rep Power: 337 octan has a brilliant futureoctan has a brilliant futureoctan has a brilliant futureoctan has a brilliant futureoctan has a brilliant futureoctan has a brilliant futureoctan has a brilliant futureoctan has a brilliant futureoctan has a brilliant futureoctan has a brilliant futureoctan has a brilliant future

Quote:
Originally Posted by fredrikc5 View Post
Kör e100 HD som midd diskant idag det låter ok men lite för mörkt/varm karaktär för att va 100% bra
Fast du skrev E60 i första inlägget

Angående matchande diskant så beror otroligt mycket på delningen. Delar du aktivt eller passivt?
Delar du lågt så är det svårare att matcha ihop. Delar du vid t.ex. 10kHz så borde det inte vara några problem så länge du lyckas få till rätt nivå.

www.octanaudio.se
Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
Fegens Vandrarhem

XTZ
Team Ljudbyggaren
BMWljud
octan is offline   Reply With Quote
Old November 24th, 2016, 17:54   #9
fredrikc5
Senior Member

Quote:
Originally Posted by octan View Post
Fast du skrev E60 i första inlägget

Jag skrev kanske otydligt men det står inte att jag kör e60 utan det står eller tanken va det skulle uppfattas som att dom som tävlar med ead eller bygger med deras element oavsett storlek att om dom bara använder e60 som diskant
Kanske vart luddigt i min formulering

Angående matchande diskant så beror otroligt mycket på delningen. Delar du aktivt eller passivt?
Delar du lågt så är det svårare att matcha ihop. Delar du vid t.ex. 10kHz så borde det inte vara några problem så länge du lyckas få till rätt nivå.
Delar både aktivt och passivt
På m1 lådorna med 5,25" e100hd och fountek diskant kör jag spole till 5,25"
Så den delar uppåt vid ca 7200hz sedan delar jag den aktivt nedåt vid 34hz
Fountek bandet kör jag konding på delningen bör hamna idag på ca 6000 Hz
Dock har bandet ca 5db eller om det var 6db högre känslighet samt mig veterligen tappar inte en banddiskant dB lika brant som en midd så på 3-4m kan det bli väldans mycket diskant
Så antingen måste jag koppla banden på separat steg som styrs av dspn så jag kan labba fram rätt delning samt nivå eller böra passivt med att höja ohm talet med ett motstånd till diskanten så den går i 16 ohm och byta konding för ca 6000hz alt en konding så delningen hamnar på 10k läste om en annan herre som dela sina band ända uppe vid 15 k vilket igentligen borde kunna funka med tanke på att ead elemente klättrar högt i frekvens
Old November 24th, 2016, 23:17   #10
Horsyhorse
Guldmedlem

Rep Power: 347 Horsyhorse has a brilliant futureHorsyhorse has a brilliant futureHorsyhorse has a brilliant futureHorsyhorse has a brilliant futureHorsyhorse has a brilliant futureHorsyhorse has a brilliant futureHorsyhorse has a brilliant futureHorsyhorse has a brilliant futureHorsyhorse has a brilliant futureHorsyhorse has a brilliant futureHorsyhorse has a brilliant future

Lp 7.2kHz och hp 6kHz, det blir ju ett rejält överlapp. Är sedan komponentvärden teoretiska
och "stämmer" i verkligheten så blir ju det med bandets högre känslighet ännu större överlapp. Det kan ju även bli en utsläckning(istället)
Jag undrar också varför du vill höja resistansen(till 16ohm)med ett rent motstånd "i vägen".

Pierre

ALPINE, IAMEGAI, DYNAUDIO, DYNAMAT, GENESIS, AXTON,
FAITAL PRO, SUPRA, BEYMA, MOSCONI, GLADEN ! ! ! W E B S H O P

Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!
Horsyhorse is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools

Posting Rules