Bilstereoforum - Sveriges största forum för bilstereo  

Go Back   Bilstereoforum - Sveriges största forum för bilstereo > Installation, inställningar, musik och tävlingar > Allmän diskussion och frågor

Allmän diskussion och frågor Här diskuteras allt inom bilstereo som ej passar i annan kategori.

Reply

Thread Tools
Old January 14th, 2013, 19:58   #1
Nitromast
Guldmedlem

Rep Power: 105 Nitromast is a jewel in the roughNitromast is a jewel in the roughNitromast is a jewel in the rough
Default Dämpmaterial i baslåda

Tjena, Sitter och klurar lite på vad jag ska använda som dämpmaterial på innerväggarna och undrar om det är någon som har något förslag?

har byggt mig en låda av följande modell:

Mvh Martin
Nitromast is offline   Reply With Quote
Old January 14th, 2013, 20:05   #2
ChriZtoffer
Senior Member

ChriZtoffer's Avatar

Rep Power: 188 ChriZtoffer is a jewel in the roughChriZtoffer is a jewel in the roughChriZtoffer is a jewel in the roughChriZtoffer is a jewel in the rough
Default Re: Dämpmaterial i baslåda

Det där såg ju jäkligt spännande ut! Gladen basar? Jag hade nog börjat med trekantslist i hörnen sen nån form av "äggkartong" framför basarna för att slippa stående vågor.

More to come...
ChriZtoffer is offline   Reply With Quote
Old January 14th, 2013, 20:10   #3
Nitromast
Guldmedlem

Rep Power: 105 Nitromast is a jewel in the roughNitromast is a jewel in the roughNitromast is a jewel in the rough

Okay, ja det låter som en god tanke. Det är ju 3kr på byggmax! haha. (3kantslisten).

Tänker du på skumgummi"ägg" nu?

Det är Gladens 8" SQX! Är lite nervös för att sätta in den i bilen. Skulle det låta fruktansvärt så skulle det inte vara så kul!
Old January 14th, 2013, 20:14   #4
ChriZtoffer
Senior Member

ChriZtoffer's Avatar

Rep Power: 188 ChriZtoffer is a jewel in the roughChriZtoffer is a jewel in the roughChriZtoffer is a jewel in the roughChriZtoffer is a jewel in the rough

Nja inte skumgummi utan nåt hårdare material, helst typ Dynamat Xorb men den är ju rätt dyr. Skumgummi kommer tyvärr inte hjälpa mot dom stående vågorna på rätt sätt, men det kan funka i lådan om du vill testa!

More to come...
Old January 14th, 2013, 20:17   #5
Nitromast
Guldmedlem

Det var en sådan du köpte av pierre på senast va? Funkade den bra med andra ord?
Det spelar ingen roll om materialet är dyrt så länge resultatet blir bra!
Old January 14th, 2013, 20:28   #6
zrken
Senior Member

zrken's Avatar

Rep Power: 347 zrken has a brilliant futurezrken has a brilliant futurezrken has a brilliant futurezrken has a brilliant futurezrken has a brilliant futurezrken has a brilliant futurezrken has a brilliant futurezrken has a brilliant futurezrken has a brilliant futurezrken has a brilliant futurezrken has a brilliant future

Prova att dämpa de slutna kammarna. Det kan göra en hel del för att få upp responsen i djupbasen. Dessutom kan du få ner impedanspeaken en smula, både i till höjd och i frekvens.

Sök på 4th order här på forumet så finns det en rejäl genomgång på temat (om du nu inte läst den).

edit:

Det är sjukt nice att se vad jag hade fantiserat ihop att göra med 12"... men att du gör det med 8" och får det gjort

Bygglogg: SQW: TransFårrden
zrken is offline   Reply With Quote
Old January 14th, 2013, 20:33   #7
Nitromast
Guldmedlem

Den är redan välläst! Den som inspirerade mig till att göra en 4th!
Vet dock inte vad jag ska dämpa med!
Old January 14th, 2013, 20:45   #8
ChriZtoffer
Senior Member

ChriZtoffer's Avatar

Quote:
Originally Posted by Nitromast View Post
Det var en sådan du köpte av pierre på senast va? Funkade den bra med andra ord?
Det spelar ingen roll om materialet är dyrt så länge resultatet blir bra!
Exakt! Ja jag tycker nog att den gjorde en del nytta, hade sån där taggig skumgummimatta innan, den gjorde väl också viss nytta men sög åt sig fukt som en tvättsvamp. Alternativet är att du bygger reflektorer i trä av typ trekantslisten, borde ju funka att sätta såna sida vid sida framför basarna. Förslagsvis då lägga dom så att dom inte stör flödet ut ur kammaren.

More to come...
Old January 14th, 2013, 21:51   #9
zrken
Senior Member

zrken's Avatar

Rep Power: 347 zrken has a brilliant futurezrken has a brilliant futurezrken has a brilliant futurezrken has a brilliant futurezrken has a brilliant futurezrken has a brilliant futurezrken has a brilliant futurezrken has a brilliant futurezrken has a brilliant futurezrken has a brilliant futurezrken has a brilliant future

Quote:
Originally Posted by Nitromast View Post
Den är redan välläst! Den som inspirerade mig till att göra en 4th!
Vet dock inte vad jag ska dämpa med!
Vanlig hederlig "högtalardämpmatta"... poly fill. Vitt fluffigt..
ex: http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilste...re-5-st-31604/

Den här har jag provat oxå. I förhoppning att den skulle vara i stil med silent coat absorber... men harre gösses vad värdelös den var i jämförelse på plan yta! http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilste...re-5-st-31605/

Däremot, när det kommer till dämpning i låda, skulle jag satsa på den vita historien. och Ösa på rejält.
Har du lite volymer på inner/ytterkammare och dimensioner på porten?
Hur har du räknat på den?

Bygglogg: SQW: TransFårrden
zrken is offline   Reply With Quote
Old January 14th, 2013, 22:46   #10
Expoze
Guldmedlem

Expoze's Avatar

Rep Power: 276 Expoze has much to be proud ofExpoze has much to be proud ofExpoze has much to be proud ofExpoze has much to be proud ofExpoze has much to be proud ofExpoze has much to be proud ofExpoze has much to be proud ofExpoze has much to be proud ofExpoze has much to be proud ofExpoze has much to be proud of
Send a message via MSN to Expoze

Gladen Aero-foam kanske skulle lämpa sig till det? Har dock inte provat den själv. (än)
http://www.gladen.com/dampingmaterial.html

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012

Samarbetspartners:
Ljudbyggaren
Expoze is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools

Posting Rules