Bilstereoforum - Sveriges största forum för bilstereo  

Go Back   Bilstereoforum - Sveriges största forum för bilstereo > Installation, inställningar, musik och tävlingar > Sound Quality - Ljud och tweakning

Sound Quality - Ljud och tweakning Allt som förbättrar ditt HiFi-ljud i bilen.

Reply

Thread Tools
Old February 1st, 2017, 01:07   #1
kickassford
Junior Member

Default Tidskomp Kenwood

Har en gammal Kenwood KIV-700 HU (men verkar vara samma inställningar på de flesta kenwood)

försöker lära mig tidskompa men blir lite förvirrad av manualen och en stunds googlande gjorde det inte glasklart heller så jag önskar råd av er som kan Kenwoods system.

jag har stängt av alla "ljudförbättringar" för att starta så neutralt som möjligt.

Under menyn CAR TYPE har jag valt NONE (ingen preset) och under FINE ADJUSTMENTS kan jag skriva in längdenhet (cm) på FRONT, REAR och SUBWOOFER.
enligt manualen så ska jag då ta ut en referenspunkt centrerat i bilen och i höjd med öronen längsled och knappa in skillnaden i avstånd mot den högtalare som är längst bort.

så långt är allting väl MEN under menyn POSITION har jag valt preset ALL (ingen preset) och i undermenyn DTA ska jag återigen skriva in en längdenhet (cm) på varje högtalare, FL, FR, RL, RR, SWL, SWR och här ger manualen mig ingen förklaring.

logiskt BORDE det vara högtalarnas AVSTÅND till örat från förarplatsen i sidled eftersom jag redan knappat in var högtalarna befinner sig i längsled ?

eller.. ska man knappa in den faktiska avståndsskillnaden likt det tidigare förfarandet?

och sista frågan:

under SPEAKER SETTINGS kan(måste?) man ange högtalarstorlek och placering.
placering (on dash, under dash, door, rear shelf) antar jag har med höjden på ljudbilden att göra? eller kan det vara faskompensering?

och storlek (O.E.M, 4", 5,25", 6,5" 8" osv..) har väl med delningen att göra men kan inte se att x-over inställningarn ändras men man hör att ljudet ändras.

detta kanske är självklart för kenwood ingenjörerna eftersom det inte är förklarat i manualen, O.E.M antar jag står ofiltrerad utsignal.. eller?

MYCKET tacksam om nån orkade lägga en minut och svara, orkar inte googla mer nu,..

Last edited by kickassford; February 1st, 2017 at 01:10.
kickassford is offline   Reply With Quote
Old May 8th, 2017, 11:06   #2
BI(L)LJUD
Senior Member

Default Re: Tidskomp Kenwood

Konstigt att du inget svar fått, då det finns duktigt folk här.
Har du löst detta problem?
Ring Patrik på Brl i Trollhättan, han kan säkert hjälpa dig.
BI(L)LJUD is offline   Reply With Quote
Old July 4th, 2017, 16:02   #3
Lonefox
Senior Member

Lonefox's Avatar

Rep Power: 256 Lonefox is just really niceLonefox is just really niceLonefox is just really niceLonefox is just really nice
Default Re: Tidskomp Kenwood

De Kenwoodmaskiner jag jobbat med har det varit den faktiska skillnaden mellan elementen man har använt.
Reply

Thread Tools

Posting Rules