Announcement

Collapse
No announcement yet.

Önskar tips om 10” till frontsub

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Önskar tips om 10” till frontsub

    Hej,

    Har idag 2st JL6w3v3: or i sluten låda som frontsub.
    Jag är supernöjd med kvalitén på ljudet men börjar sakna det kännbara djupet i musiken, därav planerna på att gå upp till en 10” alt en 12” bas.

    Slutsteg som finns att tillgå är ett Gladen One 240.2 vilket har en papperseffekt på 680w bryggat i 4Ohm.

    Jag har ej lyssnat på någon av högtalarna jag har funderingar kring, enbart högtalare i samma serie med mindre storlek.

    Dom jag har funderingar kring är:
    1. Gladen sqx 10”
    Har sqx 6.5” i dörrarna och tycker det är en trevlig musikalisk högtalare.

    2.
    Jl 10w3v3
    Har 6.5” just nu i frontsub och är galet nöjd med ljudkvalitén men saknar botten.

    3. JL Audio 12TW1-4 shallow
    Samma anledning som ovan, och här blir det mer konarea.

    Är inte ute efter att basa sönder varken bil eller passagerare, prio är ljudkvalité och lyssna på/njuta av och känna musiken.

    Listar nedan övrig utrustning om någon undrar vad det finns att möta upp frontsuben med.

    Bilen som används är en Saab 9-5 -06
    Dörrar: Gladen sqx 6.5”
    Bräda: uppgraderade Amega 3.5” koaxialer
    Frontsub: 2st jl6w3v3
    Slutsteg: Gladen One 120.4 till dörrar och bräda
    Slutsteg: Gladen One 240.2 till frontsub

    Har följt många trådar och byggloggar och det verkar som att ca 22 liter är volymen jag kan få ut till frontsub.

    All input/synpunkter tips och allmänt tjöt om detta är hjärtligt välkommet.

    Väl mött
    /Nemo

  • #2
    Re: Önskar tips om 10” till frontsub

    Minns du vad du fick ut ur nuvarande låda i volym? Tycker 22L låter lite optimistiskt men det kan såklart se helt annorlunda ut i din bil. Jag fick ut 12 liter i min, men det handskfacket är visserligen löjligt litet.

    Gjorde nån tråd tidigare ang. frontsubbar, men var inne på lite andra märken än vad du är. Här är den: http://bilstereoforum.se/showthread.php?t=37508

    Personligen hade jag nog valt alt. 2 om jag var du, visst att konfigurationen blir annorlunda men du bör ändå få snarlik ljudkaraktär. Om du inte är sugen att testa nått nytt vill säga
    Last edited by Lillalilja; March 9, 2020, 01:59.
    Frontsub & pyssel i w204 Projekttråd

    Comment


    • #3
      Re: Önskar tips om 10” till frontsub

      Originally posted by Lillalilja View Post
      Minns du vad du fick ut ur nuvarande låda i volym? Tycker 22L låter lite optimistiskt men det kan såklart se helt annorlunda ut i din bil. Jag fick ut 12 liter i min, men det handskfacket är visserligen löjligt litet.

      Gjorde nån tråd tidigare ang. frontsubbar, men var inne på lite andra märken än vad du är. Här är den: http://bilstereoforum.se/showthread.php?t=37508

      Personligen hade jag nog valt alt. 2 om jag var du, visst att konfigurationen blir annorlunda men du bör ändå få snarlik ljudkaraktär. Om du inte är sugen att testa nått nytt vill säga
      Nuvarande låda är på strax över 10 liter och det finns minst lika mycket plats kvar att bygga på.

      Har följt din byggtråd sedan starten och den har gett mig mycket inspiration👍🏻

      Som det känns nu så ligger JL 10” högst på listan pga att jag vet karaktären på ljudet samt att den kräver mindre lådvolym = slipper bråka ur dom allra sista mm av utrymme.

      Är alltid öppen för nya förslag, är bara kul att testa nytt och skaffa erfarenheter.
      Max budget ca 3000:- och jag är inte rädd att köpa begagnat, ska fungera i sluten låda på max 25 liter netto.

      Comment


      • #4
        Re: Önskar tips om 10” till frontsub

        Originally posted by Russin View Post
        Nuvarande låda är på strax över 10 liter och det finns minst lika mycket plats kvar att bygga på.

        Har följt din byggtråd sedan starten och den har gett mig mycket inspiration����

        Som det känns nu så ligger JL 10” högst på listan pga att jag vet karaktären på ljudet samt att den kräver mindre lådvolym = slipper bråka ur dom allra sista mm av utrymme.

        Är alltid öppen för nya förslag, är bara kul att testa nytt och skaffa erfarenheter.
        Max budget ca 3000:- och jag är inte rädd att köpa begagnat, ska fungera i sluten låda på max 25 liter netto.
        Riktigt kul att höra att min tråd gav inspiration

        Det känns som ett säkert kort att gå på JL's 10". Personligen är jag mer lagd att gilla den mjukare och fetare karaktären av portad låda med lite mer output, så hade jag haft ditt utrymme hade det blivit mitt val. Då blir valet av bas helt annat också såklart. Mer ett smakval, slutna lådor blir å andra sidan riktigt trevligt till dubbelkagge istället vilket har sina fördelar!

        Edit: Du har inte tittat på att kliva upp ett steg i JL's serie då, 10w6? Greater excursion capability and higher power handling distinguish it from our 10W3v3 10-inch subwoofer driver, allowing for higher output.
        Sen finns ju 10w7 vilket är en riktig feting, men den kräver 8" monteringsdjup och 35L sluten låda... Ska tillägga att jag inte lyssnat på JL's basar, har bara haft deras framsystem.

        https://www.jlaudio.com/products/10w...bwoofers-92140
        Last edited by Lillalilja; March 9, 2020, 20:42.
        Frontsub & pyssel i w204 Projekttråd

        Comment


        • #5
          Re: Önskar tips om 10” till frontsub

          Annars dök det precis upp en 10w3 på annons här på forat...
          Frontsub & pyssel i w204 Projekttråd

          Comment


          • #6
            Re: Önskar tips om 10” till frontsub

            Originally posted by Lillalilja View Post
            Annars dök det precis upp en 10w3 på annons här på forat...

            Jag nöp den direkt👍🏻

            Comment


            • #7
              Re: Önskar tips om 10” till frontsub

              Originally posted by Russin View Post
              Jag nöp den direkt👍🏻
              Grymt! Ser fram emot att se byggloggen
              Frontsub & pyssel i w204 Projekttråd

              Comment


              • #8
                Re: Önskar tips om 10” till frontsub

                Originally posted by Lillalilja View Post
                Grymt! Ser fram emot att se byggloggen
                Ja jag lär ju faktiskt ta å göra en projekttråd denna gång

                Comment

                Working...
                X