Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vilka batterier och generator till 5500 watt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Vilka batterier och generator till 5500 watt

    Håller på med ett nytt ganska kraftigt bygg där förstärkarna lämnar effekt upp till 5500 watt rms. Vad skulle ni rekommendera gör batterier, hur många och vilken generator?
    Mvh Kevin

  • #2
    Re: Vilka batterier och generator till 5500 watt

    Originally posted by Kefa_00
    Håller på med ett nytt ganska kraftigt bygg där förstärkarna lämnar effekt upp till 5500 watt rms. Vad skulle ni rekommendera gör batterier, hur många och vilken generator?
    Mvh Kevin
    Hej! Jag ska försöka svara dig så gott jag kan med vad jag kan bistå med, rätt eller fel men detta är min syn.

    Först och främst, om du tänker stå och burpa så kräver det att batterierna kan lämna ström till vad dina slutsteg kan lämna ut i form av effekt utan spänningsfall under tiden du burpar, t.ex. om det ska lämna ut 5500W vid en viss last så drar det kanske 6500W (ett slutsteg är inte är 100% effektivt, utan snarare kanske 85% effektivt i bästa fall), om vi räknar på 14,4 volt så kommer du alltså behöva en ström på ca 450A konstant under tiden du burpar på din maximala effekt, I(ström A)=P(effekt W)/U(spänning V).

    Batterier är specade med ett CCA värde (Cold Cranking Amperes), t.ex. CCA "500", då kan batteriet lämna ut 500A och ditt slutsteg kan tillgodaräkna sig sina 450A om alla andra förutsättningar med kopplingar, kabeldimensionering etc.

    Så hur länge kan du burpa med 450A då? om batteriet är på 110Ah så kan du burpa i 15min innan strömmen är slut?...nej inte riktigt så enkelt skulle jag tro, här blir mina kunskaper lite begränsade men ett batteri har fler egenskaper än Ah och CCA värden, det kan nog skilja ganska mycket batteri till batteri hur länge du kan "cranka" beroende på massa olika faktorer.

    Det korta svaret på din fråga brukar vara att tumregeln säger 100Ah per 1000W, jag håller själv på med ett litet bygge i dotterns A-traktor på ca 6000W och har införskaffat 4st 110Ah AGM batterier med ett CCA värde på 1000 samt en 200A generator med dubbla 50mm2 kablar. Skulle det visa sig att denna bank inte klarar att hålla spänningen vid stora effektuttag så kommer jag komplettera med en kondingbank på 500F.

    Hoppas svaret var till någon hjälp!

    /Klyka

    PS! Såg nu att ditt inlägg var från 2017 haha, jaja det får stå kvar iaf

    Comment


    • #3
      Re: Vilka batterier och generator till 5500 watt

      Originally posted by Klyka78 View Post
      Skulle det visa sig att denna bank inte klarar att hålla spänningen vid stora effektuttag så kommer jag komplettera med en kondingbank på 500F.
      500 Farad

      Snälla låt mig sälja det till dig
      sigpic

      We know the Rolex feeling, only the best are copied.

      Ljudbyggaren sedan 1998

      Importör av Mosconi, Gladen
      Se oss på Facebook för nyheter.

      Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

      Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

      International Head Judge och numera även kallad besserwisser

      Comment


      • #4
        Re: Vilka batterier och generator till 5500 watt

        Originally posted by Nonne View Post
        500 Farad

        Snälla låt mig sälja det till dig
        Hehe nu känns det som jag skrivit i det blå skåpet men jag tänkte på typ en sån här bank https://www.amazon.co.uk/Maxwell-cap.../dp/B07VS824BN

        Comment


        • #5
          Re: Vilka batterier och generator till 5500 watt

          Det där såg intressant ut.

          För om man skulle montera 500st normala kondningar får man ha en skåpbil

          Den känns dock väldigt slö i laddcykel.
          sigpic

          We know the Rolex feeling, only the best are copied.

          Ljudbyggaren sedan 1998

          Importör av Mosconi, Gladen
          Se oss på Facebook för nyheter.

          Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

          Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

          International Head Judge och numera även kallad besserwisser

          Comment


          • #6
            Re: Vilka batterier och generator till 5500 watt

            Originally posted by Nonne View Post
            Det där såg intressant ut.

            För om man skulle montera 500st normala kondningar får man ha en skåpbil

            Den känns dock väldigt slö i laddcykel.
            Jag vet inte hur bra eller dålig denna bank är men en kompis har fått hem en sån där så jag får väl återkomma efter han testat helt enkelt

            Comment


            • #7
              Re: Vilka batterier och generator till 5500 watt

              Originally posted by Klyka78 View Post
              Jag vet inte hur bra eller dålig denna bank är men en kompis har fått hem en sån där så jag får väl återkomma efter han testat helt enkelt
              Ja snälla, den är intressant om den fungerar
              sigpic

              We know the Rolex feeling, only the best are copied.

              Ljudbyggaren sedan 1998

              Importör av Mosconi, Gladen
              Se oss på Facebook för nyheter.

              Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

              Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

              International Head Judge och numera även kallad besserwisser

              Comment

              Working...
              X