Announcement

Collapse
No announcement yet.

Felsökning Audison VRX4.300

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Felsökning Audison VRX4.300

    Hej,

    Skrev i en annan tråd tidigare att jag hade problem med att det kom ett vinande ljud ur framsystemet som följde varvtalet på bilen.

    Efter mycket felsökande av signalkabel, strömkablar, delningsfilter och tillslut vänt på slutsteget 180º så trodde jag att det vart bra.
    Men igen efter jag varit ute och kört en stund kom vinandet.
    Parkerade, stängde av motorn och vinandet var kvar.
    Drog ut signalkablarna och vinandet var kvar.

    Så nu har jag plockat ut steget och gjort en testbänk.
    Har ett osc med prob jag kan mäta signaler med, kopplar det till input på ett av delningsfiltren.
    Hade ingen 3.5mm till RCA kabel så jag kan inte köra nån signal in än.


    Vid påslag och slutsteget stått på i 15min utan signal kommer inget vinande.

    Så jag tog värmepistolen och värmde på,
    Började vid ingången av +12V av steget, värmde nån minut - inget vinande.
    Flyttade upp värmepistolen till drivers och utgångstransistorer. Efter nån minuts värmande började det vina i båda diskanterna.

    Jag lät systemet svalna och vinandet försvann efter ett tag.
    Försökte repetera felet igen, värmde nu längre på transistorerna och drivers utan att vinandet kom tillbaka.

    Fick heller aldrig in den vinande signalen med oscilloskopet, kanske jordningen var fel?

    Fler bilder:
    https://imgur.com/a/hlPEwYX



    Hittade en grym ryss som felsökt och moddad VRX slutsteg, han skriver om ett fel i en punkt under VRX2.250.1
    Tycker det påminner mycket om samma fel jag har.
    https://halin-vrx6.blogspot.com/2014/07/vrx.html

    Google translate
    """INTRESSANT DEFEKT VAR I FÖRSTÄRKAREN VRX2.250.1
    Efter att ha startat och lite värmt upp, uppstod en lätt men tydligt hörbar visselpipa i vänster kanal.
    En obduktion visade att problemet börjar i den linjära drivrutinen LD1.2 och börjar i det differentiella steget.
    Vid utgången från vänster PA observeras negativa spetsiga pulser med en frekvens av cirka 2,3 kHz, amplituden är 0,1 volt och beror inte på närvaron av en insignal eller ingångsspänning. Vid kontrollen var alla transistorer, motstånd och kondensatorer i gott skick. Kontroll av lägena visade att efter uppvärmningen bryts lägena för direktspänningen i kaskodens dubbeldifferenssteg och det är på transistorenhetens baser på QT2. Att byta ut QT2-aggregatet gav inget.
    Alla motstånd fungerade ..... och först efter några ryckningar av den heta "pajen" från förstärkaren visade att 3338-ohm SMD-motståndet med ett nominellt värde på 33 kΩ minskar dess motstånd till cirka 17 kΩ när modulen värms upp. Efter att ha bytt ut R38-motståndet mot ett nytt, försvann gnissproblemet. """

  • #2
    Re: Felsökning Audison VRX4.300

    Problemet jag upplevde med mina VRx var att dom hade ett djäkligt högt grundbrus, det ska inte vara så på steg i den här prisklassen!
    När jag pratade med importören så sa han .... det följer med i det priset
    sigpic

    We know the Rolex feeling, only the best are copied.

    Ljudbyggaren sedan 1998

    Importör av Mosconi, Gladen
    Se oss på Facebook för nyheter.

    Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

    Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

    International Head Judge och numera även kallad besserwisser

    Comment


    • #3
      Re: Felsökning Audison VRX4.300

      Håller med att grundbruset är lite högt, men det är inte det som låter. Det kommer verkligen en ton ur steget efter ett tag när det blivit varmt.

      Nu har jag fryst i garaget ikväll igen

      Provade mäta transistorerna på alla drivers utan att hitta nått tydligt fel. Kollade även alla SMD 333 motstånd när jag körde med värmepickan, att dom höll ca 31kohm stabilt vilket alla gjorde.

      https://imgur.com/a/LTeuR9t


      Idag fick jag dock aldrig tonen lika hög som tidigare, bara ytterst lite ett tag som försvann snabbt.
      Hur stor är risken att felet blivit bättre av att jag värmt runt i steget med värmepistolen? Nån lödning eller smuts som blivit bättre av värme?

      Comment


      • #4
        Re: Felsökning Audison VRX4.300

        Stoppade tillbaka steget i bilen idag och spelade i 20min

        Startade sen motorn i 15min och hörde inget vinande ljud då heller.

        Nöjer mig med det så länge..

        Comment


        • #5
          Re: Felsökning Audison VRX4.300

          Hade sådan skit en gång i tiden med. Inget hjälpte. Hittade lösningen till slut... genom att byta bil ��

          Comment

          Working...
          X