Announcement

Collapse
No announcement yet.

Felsökning el, Saab 9-5

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Felsökning el, Saab 9-5

    Levt länge med att något drar tjuvström i bilen. Bekymret är att det inte är kontinuerligt utan går på och av vilket gör felsökning lite segt. Fick tag på en effekt-mätare från Clas Ohlsson och låter en Ctek ladda via den så jag kan se hur mycket effekt det går åt.
    Hittade att säkring 8 (back-sensor, SID, cirkulations-pump m.m.) fick ner förbrukningen en hel del. En sak jag reagerade på var att ratt-interfacet till stereon slutade funka utan den säkringen och bilen tappade minnet till bensinförbrukning m.m. Betyder det att ratt-interfacet ligger på konstant-matning? Är ett interface kopplat så de kan störa andra funktioner eller är det bara stereons signaler som går där?

    Trots dragen säkring tömmer jag batteriet om den står torsdag-söndag, ett Varta silver 90Ah som dock är lite gammalt (5-6år) och jag har ingen aning om skicket på det, säkert inte det bästa efter några djupurladdningar.

    Bilen är en Saab 9-5 kombi 2008 års modell. Sitter en Alpine BT-535 dubbel-din enhet i den.

  • #2
    Re: Felsökning el, Saab 9-5

    Hade samma problem med rattstyrning och satte tillbaka originalradion och problemet var interfacet visade det sig.

    Som jag tror då håller interfacet alla system igång så bilen aldrig "somnar"

    Lösningen kan vara att få interfacet på 15 spänning men vet inte om det fungerar som det ska då.

    Comment


    • #3
      Re: Felsökning el, Saab 9-5

      Vilket interface som sitter i din bil?
      sigpic

      We know the Rolex feeling, only the best are copied.

      Ljudbyggaren sedan 1998

      Importör av Mosconi, Gladen
      Se oss på Facebook för nyheter.

      Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

      Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

      International Head Judge och numera även kallad besserwisser

      Comment


      • #4
        Re: Felsökning el, Saab 9-5

        Nonne: vet inte vad det är för interface. Jag gjorde inte installationen själv tyvärr.

        jag klarar mig utan rattknapparna, kan man bara rycka ur interfacet? Kommer ihåg att det var ett annat interface först, men då gick aldrig huvudenheten ner i stand-by vilket tömde batteriet över natten. ISO-kablaget är väl standardiserat väl?

        Comment


        • #5
          Re: Felsökning el, Saab 9-5

          Ja du ska kunna koppla bort som ISO om.ingen klippt och klistrat

          Comment

          Working...
          X