Announcement

Collapse
No announcement yet.

Street A F**tpanda

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #61
    Re: Street A F**tpanda

    Snabba svar ibland :-)

    följande gäller:
    ett gummi/fönster lim kan användas för att hindra vibrationer i taket.
    detta lim får under inga omständigheter härda och bli stumt utan skall behålla sin flexibla fog!!!

    det får användas med en klick (motsvarande en 5krona) på varje metall flik, alltså kan man inte tömma en tub i taket.

    kemiskmetall, pl400 och liknande resulterar i super street.

    det finns betydligt bättre och regelrätta varianter att få taket stumt.

    detta är ett slutgilltigt beslut och gäller oavsett hur ni läser regelboken :-)

    och snälla, använd inte fogskumm!!!
    det kommer bara ge er problem.

    har ni regelfrågor tveka inte att kontakta mig.
    jag är här för att hjälpa er.
    Roger Edvinsson
    Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
    helst på saker av kolfiber :-)

    Comment


    • #62
      Re: Street A F**tpanda

      Men Pl400 är elastiskt.
      http://www.tremco-illbruck.se/celumd..._TDS_S.pdf.pdf

      Comment


      • #63
        Re: Street A F**tpanda

        Om PL400 och kemisk metall klassar oss i super street, och fogskumm bara kommer ge oss problem vad har vi då att välja på ? men jaja, vi får väl leta upp något gummilim som hjälpa oss.

        Tack för svaret JALLE, men du har fortfarande inte besvarat mitt PM

        Comment


        • #64
          Re: Street A F**tpanda

          Jag har helt missat det pm du skickat.

          men nej!!! Bilen behöver INTE vara besiktigad för att få tävlas med.
          Roger Edvinsson
          Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
          helst på saker av kolfiber :-)

          Comment


          • #65
            Re: Street A F**tpanda

            Originally posted by JALLE View Post
            Jag har helt missat det pm du skickat.

            men nej!!! Bilen behöver INTE vara besiktigad för att få tävlas med.
            Okok det gör ingenting !

            Du skriver såhär där uppe "det finns betydligt bättre och regelrätta varianter att få taket stumt." Kan du dela med dig av dessa varianter? Hade varit bra så vi inte köper massa onödigt som tär på budgeten ännu mer än vad det redan gör :-)

            /Andreas
            Last edited by Andreas.F; July 29, 2009, 10:51.

            Comment


            • #66
              Re: Street A F**tpanda

              Originally posted by JALLE View Post
              Snabba svar ibland :-)

              följande gäller:
              ett gummi/fönster lim kan användas för att hindra vibrationer i taket.
              detta lim får under inga omständigheter härda och bli stumt utan skall behålla sin flexibla fog!!!

              det får användas med en klick (motsvarande en 5krona) på varje metall flik, alltså kan man inte tömma en tub i taket.

              kemiskmetall, pl400 och liknande resulterar i super street.

              det finns betydligt bättre och regelrätta varianter att få taket stumt.

              detta är ett slutgilltigt beslut och gäller oavsett hur ni läser regelboken :-)

              och snälla, använd inte fogskumm!!!
              det kommer bara ge er problem.

              har ni regelfrågor tveka inte att kontakta mig.
              jag är här för att hjälpa er.
              Okej.... Alltså kvittar det vad det står i regelboken? Utan det är ni som bestämer i vissa special fall? Ta det inte som ett pohopp utan en fråga.

              Sen som Andreas säger, vad ska vi använda oss av då?

              Sen har jag fortfarande inte fått svar på min fråga, är det verkligen inte limmat ifrån fabrik? Har tidigare ägare då "limmat" fast den balken på våran bil?...
              Last edited by Svenn3SaataN; July 29, 2009, 12:29.

              Comment


              • #67
                Re: Street A F**tpanda

                Til Svennefansaatan nånting

                Det är limmat från fabrik. Ni får använda fogskum enligt reglerna som har godkänts utav Wayne Harris (Grundaren i dB drag o ofta han som har det slutgiltiga beslutet)

                Ni kan använda något likvärdigt som satt där orginal, vad det är kan ju vara en tolkningsfråga, men nåt limm som är elastisk och som inte härdar till sten är inga problem.

                Annars har ni även dB blue som är et kompositmaterial som liknar på glasfiber som i alla fall gör taket hårdt som sten som också är godkänt.

                Helt säker på att dB blue kommer att fästa mycket mer än den 5 kronors limklatten.

                Ni har många val, men köp nåt monteringslimm från 3m typ!

                Comment


                • #68
                  Re: Street A F**tpanda

                  Originally posted by Tobbe View Post
                  Det är limmat från fabrik. Ni får använda fogskum enligt reglerna som har godkänts utav Wayne Harris (Grundaren i dB drag o ofta han som har det slutgiltiga beslutet)
                  Jo, men det är så lite fogskum som får användas så det är inte värt det.
                  Råkar man då använda för mycket så resulterar detta i att man blir diskad.

                  Comment


                  • #69
                    Re: Street A F**tpanda

                    jahopp, fler förslag? Får ta mig ett snack med lite folk ikväll och se vad vi kommer fram till för skit vi ska använda

                    Comment


                    • #70
                      Re: Street A F**tpanda

                      Originally posted by Andreas.F View Post
                      Okok det gör ingenting !

                      Du skriver såhär där uppe "det finns betydligt bättre och regelrätta varianter att få taket stumt." Kan du dela med dig av dessa varianter? Hade varit bra så vi inte köper massa onödigt som tär på budgeten ännu mer än vad det redan gör :-)

                      /Andreas
                      Ta denna diskusion med deltagare med erfarenhet av dämpning av tak.
                      Det finns många varianter för att få ett stummt tak (som ändå är regelrätta)
                      Roger Edvinsson
                      Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
                      helst på saker av kolfiber :-)

                      Comment


                      • #71
                        Re: Street A F**tpanda

                        Originally posted by Svenn3SaataN View Post
                        Okej.... Alltså kvittar det vad det står i regelboken? Utan det är ni som bestämer i vissa special fall? Ta det inte som ett pohopp utan en fråga.

                        Sen som Andreas säger, vad ska vi använda oss av då?

                        Sen har jag fortfarande inte fått svar på min fråga, är det verkligen inte limmat ifrån fabrik? Har tidigare ägare då "limmat" fast den balken på våran bil?...

                        Det kvittar absolut inte vad som står i boken...
                        Det som därimot kvittar är hur vissa läser den.

                        Om vi säger en sak är det det som gäller och detta har jag alltså tagit upp internationellt för diskusion BARA för att ni inte skall få problem när ni skall tävla senare..

                        Exakt vad ni skall använda rekomenderar inte jag som domare... men det finns varianter på hur man skall göra detta UTAN att ens använda lim i taket.
                        Men det är inte min uppgift att guida er i er bygga... bara säga vad som är OK och inte.

                        Enligt uppgift är ca 80% av bilarna från Fiat limmade från fabrik.
                        Det skiljer lite på årsmodell och variant av Pandan.
                        Därför är det OK för ALL pandor att "limma" likt min beskrivning ovan...(med ett elastiskt "gummilim" för att hindra vibrationer.
                        Roger Edvinsson
                        Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
                        helst på saker av kolfiber :-)

                        Comment


                        • #72
                          Re: Street A F**tpanda

                          Originally posted by Tobbe View Post
                          Til Svennefansaatan nånting

                          Ni får använda fogskum enligt reglerna som har godkänts utav Wayne Harris (Grundaren i dB drag o ofta han som har det slutgiltiga beslutet)
                          Tidigare var det upp till en knutens hands storlek på fogskummet... nu är rekomendationen som en GOLFBOLL...
                          Nästa år är det troligtvis förbjudet i Street Klasserna... TOTAL FÖRBJUDET!!!
                          Hur mycket nytta fogskum gör i dessa mindre kvantiteter vet vi alla som använt det, det ger er bara problem i slutändan...
                          Roger Edvinsson
                          Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
                          helst på saker av kolfiber :-)

                          Comment


                          • #73
                            Re: Street A F**tpanda

                            Originally posted by jimmy s View Post
                            Men räknas inte som en likvärdig ersättning till det Fiat använde i några av sina modeller....
                            Roger Edvinsson
                            Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
                            helst på saker av kolfiber :-)

                            Comment


                            • #74
                              Re: Street A F**tpanda

                              Kan någon ADMIN splitta denna tråden mellan PROJEKT och diskusion av taket..
                              Kan vara bra då regler diskuteras här...
                              Roger Edvinsson
                              Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
                              helst på saker av kolfiber :-)

                              Comment


                              • #75
                                Re: Street A F**tpanda

                                Gillar den här tråden. Precis det vi behöver.
                                Jalle tar hand om frågan o ser till att det ska vara enkelt att tävla o tolka reglerna. Så att andra som har fel uppfattningar om hur reglerna ska tolkas lär sig något nytt.

                                Comment

                                Working...
                                X