Announcement

Collapse
No announcement yet.

Projekt bil-pc BMW E39T

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Projekt bil-pc BMW E39T

    Tänkte lägga upp en projekt tråd med bilen som börjar bli till åren. När jag inskaffade första skärmen till bilen och moderkort var det 2005. Då var det lite större vits med en bil-pc jämfört med idag då HU kommit ned i pris och du kan koppla upp telefonen med BT utan problem. För fem år sedan var det en anning dyrare att göra det med en HU

    Sedan blev det ungar och husbygge emellan så sakerna har funnits monterade i bilen med högst provisorisk installation. Börjar väll likna någotsånär nu men fortfarande en bra bit kvar till hur man skulle vilja att det ser ut.
    Tänkte börja med den första uppsättningen jag hade i bilen.

    bil-PC version 1:
    Moderkort: Intel D201GLY2A
    HD: Western digital 80Gb 2.5" S-ATA disk
    Power supply: M2-ATX 160W powersuply
    RAM minne: 1Gb DDR2 RAM
    Ljudkort: Auzentech X-Meridian med LM4562 OP förstärkare
    I-BUS interface RS232 från http://www.reslers.de/IBUS/
    NEC slim DVD med USB anslutning
    usb 4-hub
    Skärm: LinITX 7" TMR touchscreen

    Ljudsystem:
    DLS UR5 component system framsystem
    Pioneer TS-E1376 5" coaxialsystem bakhögtalare
    PG ZR10" subwoofer
    JBL P-800 8" subwoofer.
    Lanzar 400.1 slutsteg 1*200W (4 ohm)
    Rockford Fosgate Punch 400.4 4*50W (4 ohm)

    Tanken från börjar var att ersätta orginal CD spelaren med skärmen tillsammans med en slot-in DVD ansluten till usb.

    Började med tillverkningen av fronten till skärmen och DVD spelaren.

    [IMG]http://i284.photobucket.com/albums/ll33/heddan99/IMG_1293.jpg?t=1273856666[IMG]



    Lite mer glasfiber


    testmontering för att se att det passade



    Bakom skärmen ligger en 4-port USB hub som är ansluten till +5Volt strömmen från M2-ATX ström aggregatet.

    Inte bästa finishen men det duger till att börja med
    Last edited by heddan99; May 14, 2010, 20:06.

  • #2
    Re: Projekt bil-pc BMW E39T

    PC:n blev monterad i en provisorisk låda för att få igång allt. Tanken var ju att man skulle fixa en riktig låda men som alltid så finns det ju en risk med provisoriska saker....

    M2-ATX nätagget är monterat till vänster. Sedan är det moderkortet och över moderkortet sitter ljudkortet som är anslutet genom en 7cm flex PCI riser kabel. Till höger ligger 2.5" S-ATA disken.


    Då PC lådan anspråkar på världens fulaste låda blev den undangömd i vänstra bakflygeln på bilen....det man inte ser mår man inte allt för illa av om det fungerar...eller vad är det man brukar säga



    Sakerna funkade helt okej ialla fall och ljudet var helt okej. Kan gissa att man måste upp i riktigt hög prisklass för att kunna matcha ljudet.

    Comment


    • #3
      Re: Projekt bil-pc BMW E39T

      Tjusigt. Och fortsätt tycka att det finns mer saker man kan göra med en dator än med en mordern HU, dock kan jag ju hålla med om att det kräver mer tid för att få allting att fungera.

      Har du hittat något nytt roligt program att stoppa i bilen?

      Har stått ganska still med mitt projekt ett tag nu då det varit mycket annat som tagit tid.

      Comment


      • #4
        Re: Projekt bil-pc BMW E39T

        Köpte ett par begagnade Rockford power steg från ebay. Ett power 400a4 och ett power 250a2 steg och ett punch 400a4. 250a2 steget blev jag blåst på. Fanns ingen botten på det och det var tvärdött. De andra fungerade dock klockrent. Det som var mest iriterande var att behöva betala ett par hundringar i tull för ett slutsteg som var skrot. ...ingen bra affär

        Dock så hade jag ju ett extra chassi nu och började fundera på att bygga in datorn i slutsteg chassit istället.
        Sedan fick jag tag i ett begagnat mini-itx pentium-M moderkort för ett hyffsat pris i höstas.
        Jag beslöt mig för att börja försöka fixa till bygget. Började såga i chassit så att moderkortet skulle gå in




        Moderkortet i slutsteg chassit.



        Moderkortet är monterat upp mot slutsteg profilen så att cpu kylaren får kontakt med slutstegs profilen så att det blir bra kylning.
        M2-ATX poweragget är monterat i ena täck kåpan till vänster på bilden. Den andra kåpan ska täcka alla kablar som går ut ifrån datorn, monitor, usb kablar m.m.


        Ljudkortet X-meridian ansluts med en flex pci extended kabel och monteras dikt an mot baksidan på moderkortet.



        Något liknande så här är det meningen att det ska se ut när det är på plats i bilen så att man inte lägger märke så mycket till datorn.

        Comment


        • #5
          Re: Projekt bil-pc BMW E39T

          Originally posted by Martin F View Post
          Tjusigt. Och fortsätt tycka att det finns mer saker man kan göra med en dator än med en mordern HU, dock kan jag ju hålla med om att det kräver mer tid för att få allting att fungera.

          Har du hittat något nytt roligt program att stoppa i bilen?

          Har stått ganska still med mitt projekt ett tag nu då det varit mycket annat som tagit tid.
          Om det var idag vet jag faktiskt inte om jag skulle orkat köra på bil-pc istället för en hyffsad HU. På den tiden man började för fem år sedan fanns det dock inga vettiga allternativ. Har för mig att en JVC DVD låg på över 5000 spänn då och ljudkvaliten var ju inte den bästa och då var det ju inte ens någon skärm. Men idag kan man ju lyckas få tag på en hyffsad pioneer eller liknande för någorlunda pengar.

          Ljudkvaliteten är jag dock fundersam över. Skulle gissa att det är svårt att slå ett bra ljudkort på fingrarna om man inte går upp bra mycket i prisklass.
          Vore kul att prova mot några HU runt 5000 till 10000kr och se om de håller samma kvalitet på vanligt två kanals ljud.

          Comment


          • #6
            Re: Projekt bil-pc BMW E39T

            PG ZR 10" basen hade jag planer på att gjuta en låda till över högra bakflygeln över batteriet. Jag hade köpt allt material men fick alldrig tid till att göra den. Istället såg jag Eriks annons för något år sedan när han sålde sin baslåda med en peerless 10" bas i efter att han sålt sin E39:a. Den fungerar helt okej. Gick bra mycket snabbare att köpa en färdig låda istället för att göra en själv







            Gallret är ett 10" galler från biltema med lite beige färg på. Har fått sig ett par smällar så ska försöka bättre på färgen lite i sommar

            Comment


            • #7
              Re: Projekt bil-pc BMW E39T

              Helgens jobb.

              Fick tag på två begagnade Rockford Power steg som jag fick hem lagom till helgen.
              Det är ett Power 500a2 och ett Power 800a4. Började med att måtta i torsdags för att se om de fick plats i reservhjuls baljan. Reservhjulet åkte ut och kablarna var sammlade i ett klassiskt råttbo



              Stegen fick plats men inte med så mycket marginal. Gjorde en mall för att såga ut en MDF skiva och lägga i botten på baljan i fredags.



              Sedan var det bara att såga till en MDF skiva och ned med den i reservhjuls baljan.





              Hade lite tyg hemma men skulle behövt haft en lite större bit. Blev två bitar nu för att täcka allt.
              Sedan tillfixning av dragningen av kablarna så att råttboet försvann
              Ditskruvning av bil-pc:n och kablarna till den.



              Blev hyffsat ialla fall med stegen och PC:n på plats. Hittade inte smältlim pistolen så tyget är inte fast satt för tillfället mot väggarna.
              Så här ser det ut idag.


              Har inte bakhögtalarna inkopplade för tillfället så Power 800a4 steget är bryggkopplat och driver DLS UR5 framsystemet. Power 500a2 är bryggat och driver Peerless subben så det finns rejält effekt till högtalarna för tillfället.
              2*400W till framsystemet och 500W till basen.

              Comment


              • #8
                Re: Projekt bil-pc BMW E39T

                kul lösning på datornchassiet!

                Comment


                • #9
                  Re: Projekt bil-pc BMW E39T

                  Fungerar den bara ok? Jag har för mig att den spelade riktigt gott. (En tia har ju iofs sina begränsningar, men ändå...)
                  /tycker Erik.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Projekt bil-pc BMW E39T

                    Originally posted by Robsarve View Post
                    Fungerar den bara ok? Jag har för mig att den spelade riktigt gott. (En tia har ju iofs sina begränsningar, men ändå...)

                    Jodå, basen spelar på grymt bra Speciellt för att sitta i så liten låda som den gör. Är ett par kilometer skillnad från orginal sub lådan med Nokia elementet i
                    Finns en viss risk att man fortfarande inte skulle fått tummen ur och gjutit en egen låda om man inte köpt den färdiga. Så köpet av sublådan var en av de bättre investeringarna man gjort

                    Comment


                    • #11
                      Re: Projekt bil-pc BMW E39T

                      Har du kvar innehållet från 250a2 steget. Hade varit kul o försöka få igång den.
                      www.sp-engineering.se

                      Comment


                      • #12
                        Re: Projekt bil-pc BMW E39T

                        Fortsätt med detta! Bra bra bra

                        Comment


                        • #13
                          Re: Projekt bil-pc BMW E39T

                          Originally posted by newBadboy View Post
                          Har du kvar innehållet från 250a2 steget. Hade varit kul o försöka få igång den.
                          Jodå, jag har kvar innehållet från 250a2 steget. Tror det ligger i en låda i sommar stugan.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Projekt bil-pc BMW E39T

                            Originally posted by twostroke View Post
                            kul lösning på datornchassiet!
                            Tack, blev bra mycke bättre än första temporära lådan man hade som såg rikigt hemsk ut

                            Comment


                            • #15
                              Re: Projekt bil-pc BMW E39T

                              Här kommer några bilder på bilen utifrån.



                              och här är en bakifrån på bilen. Installerat en back kamera från panasonic som sitter ovanför registreringsplåten.



                              kameran är kopplad på backljuset och går igång automatiskt när man lägger i backen och skärmen byter automatiskt till back kamera ingången.
                              Här är en bild på hur det ser ut i ett dåligt belyst parkerings garage. Bilden är bättre än den ser ut på kortet.
                              Kan klart rekomendera en back kamera.

                              Comment

                              Working...
                              X