Announcement

Collapse
No announcement yet.

Rookie-bygge i Pontiac Trans Am

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Rookie-bygge i Pontiac Trans Am

    Hej och hoj! Tänkte härmed lägga upp en projekttråd angående hur det går för en relativ rookie att bygga ljud i en Pontiac Trans Am -96. Tanken är att hela anläggning skall se rätt diskret/original ut men ändå kunna prestera på det ljudmässiga planet

    Börjar väl med en bild på bilen i fråga:



    En väldigt original Pontiac Trans Am med LT1 (285hk) samt 6vxl manuell låda.


    Inredningen med originalstereon (som enbart spelar kassettband samt radiostationer med ojämna frekvenser ex. 104.3. Jättekul när man bor i Jämtland och varenda station ligger på jämna frekvenser...) :



    Systemet som sitter i original består av 6.5" med tillhörande 0.75" diskant i framdörrarna, 6.5" bashögtalare i "Sail panels" bakom föraren samt 4" med tillhörande 0.75" diskant längst bak i bagaget. En himla massa högtalare alltså men ljudet låter rent ut sagt skit. Prio ett är alltså nu att byta ut stereon mot en ny, samt senare gå vidare med att byta ut framhögtalarna och installera en baslåda. De i "Sail panels" samt längst bak tror jag kommer kopplas ur alternativt lämnas kvar som de är.

    Avslutar med ett par bilder på hur framhögtalarna sitter installerade samt hur bagaget (där jag tänkte bygga baslåda) ser ut:




    That's all for now, Ompa out!

  • #2
    Re: Rookie-bygge i Pontiac Trans Am

    kommer följas
    saab 9000 pioneer-

    www.garaget.org/micke999

    Comment


    • #3
      Re: Rookie-bygge i Pontiac Trans Am

      Lite har det nu hänt på ljudfronten. Inhandlade mig en adapter-ram till stereon (så det blir 1-DIN) och satte in min Alpine 117ri som ändå bara låg och samlade damm.

      Resultatet:



      Och tusan vilken skillnad det blev i ljudet efter detta byte! Nu kan man ju t.om. ha lite volym utan att öronen skyddar sig genom att massproducera vax.

      Nästa steg nu är att börja inhandla kablar m.m. till baslådebygge, samt framförallt kanske bestämma sig vad för produkter man ska använda sig av till detta. Har funderat lite över 2 st 8" på "hatthyllan", då jag tror det blir lite klent med plats över till större högtalare. Alternativt en 10" nedsänkt till vänster om utrymmet där Targa-taket ska ligga. Har lite beslutsångest över dessa två alternativ...

      Sen ska ett monoblock inskaffas också, så om någon har något begagnat som de vill bli av med hojta gärna till! Eller om det finns något riktigt prisvärt (under 7000:-) som man kan köpa nytt
      Last edited by Ompa; August 16, 2011, 22:27.

      Comment


      • #4
        Re: Rookie-bygge i Pontiac Trans Am

        Basbygget har nu kommit en bra bit på väg. Blev dock inga 8" basar utan istället två st. Kenwood KFC-WPS1200F: http://nardik.se/produkt/KENWOOD-KFC-WPS1200F

        Driver dom tillfälligt med ett JBL GTO7001, senare ska det väl uppgraderas till något värre är det tänkt. I alla fall blev resultatet så här efter lådan byggts samt 50mm² strömkabel dragits i bilen:




        Låter faktiskt helt okej och trycker på riktigt fint. Nästa steg nu är dock att göra ett rejält ryck med framsystemet. Gruvar mig inför att plocka isär dörrsidan men det ska väl gå det också

        Comment


        • #5
          Re: Rookie-bygge i Pontiac Trans Am

          Ser trevligt ut Var köpte du adapter-ramen för stereon?
          || DLS || ALPINE || GOLF IV ||

          Comment


          • #6
            Re: Rookie-bygge i Pontiac Trans Am

            Köpte ramen på Hifi-butiken Östersund, men den går nog få tag i på alla välsorterade bilstereobutiker skulle jag tro då märket var Autoleads

            Comment

            Working...
            X