Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vid vilka frekvenser ligger S-ljuden?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Vid vilka frekvenser ligger S-ljuden?

    Har suttit å knappat runt i eq:n i 701an och kör med 31 bands eq. Kör just nu på L+R och funderar sen på att ändra till L/R.

    Bil 325td E36
    Middar MDS Neo5 sitter i kickarna (Tec SQ5or ligger på hyllan) HP 90Hz -12db LP: 4Khz -18db
    Diskant: Tec Surface TW Bandare sitter uppe på i brädan ute vid A-stolparna HP: 4Khz -24db LP: -
    Subb: Vill jag inte ha.
    DVD Alpine IDA-105R + PXA-H701
    Steg Alpine 3544 4x50 rms

    Tycker att det för stunden är lite vast ljud och funderar lite på på vilka frekvenser man ska va å skruva för att det ska bli lite mjukare. Det låter inte illa för stunden men vill ha det lite mjukare, tidskompet stämmer hyffsat och jag har schenbilden på brädan framför mig.

    Eller ligger mkt av mitt I-landsproblem i att jag har ett par MDS Neo 5or i orginalkickarna i E36an där det inte finns mkt till volym. Kör jag lägre HP på middarna låter det bara illa och floppar. Dessa ska sitta i tills jag gjutit upp nya lådor och kickar till Tec5orna, grunden är gjutna till dom och sen har det vart lite fattigt med mkt tid över. Allt kommer att sitta on-axis.
    OTURSFÖRFÖLJD!!!
    Bara att bryta ihop och komma igen.

  • #2
    Re: Vid vilka frekvenser ligger S-ljuden?

    Det kan vara mycket som spökar, med delningsfilter och fasproblem, eller övertonsförstärkningar. Men har du tur hjäper det att dämpa mellan 2-3,2 kHz. Man kan som sagt bli lurad av övertoner från lägre frekvenser...
    /tycker Erik.

    Comment


    • #3
      Re: Vid vilka frekvenser ligger S-ljuden?

      För min del försvann det vassa s-skärandet och den hårda t-attacken då jag dämpade ner vid 6-8KHz....varför har jag än idag inte fått svar på (förutom att jag gjorde vad JonasH nämnde..testa att stå och säga s och t i micken och kika på hur kurvan beter sig)

      Vid närmare eftertanke kan det vara min Sony-enhet som var en bov i dramat då jag inte upplever samma problem med min Eclipse idag......
      Last edited by Lonefox; July 27, 2009, 14:27.
      Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
      ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

      Comment


      • #4
        Re: Vid vilka frekvenser ligger S-ljuden?

        Hos mig försvann mycket av dem jobbiga s-ljuden när jag dämpade ett par db vid 3Khz. Har för mig jag läste i en tråd på gamla lazzat tiden att dem skärande ljuden brukar ligga mellan 3-4Khz.
        Kör: BMW M3 Coupe 3,2 Köhler -96 [Alpine CDA-7998R, Alpine MRV-F540 + PG Xenon 400.1 + Hertz EP2, Tec SQ5 + SQ3 + Surface Slim + DD 2010 10"]
        Brukis: Saab 9-5 2,3t "Aero" -99 [Pioneer P9, Audison LRx 4.300 + 1.400 + PG Octane-R 5.0:4, Tec SQ6 + Trius + Tec Surface TW + Focal KX 33 13"]

        Comment


        • #5
          Re: Vid vilka frekvenser ligger S-ljuden?

          Vid just 3,2kHz brukar jag dämpa rätt bra och har gjort det på mina samtliga Alpinemaskiner och just nu har jag nog -3 eller -4 dB vid just 3,2 kHz sen ligger pxa:n på 2,5 kHz under och sen 4 kHz på nästa frekvens över 3,2 kHz.

          Men jag ska skruva lite mellan 2 kHz och upp till runt 8 kHz och se hur det beter sig, kan ju även vara som så att det är just mina middar som inte är så mkt å hurra för med tanke på vad det är för ngt. Ska ta mig tid å gjuta klart kickarna sen till Tec5orna istälet.
          OTURSFÖRFÖLJD!!!
          Bara att bryta ihop och komma igen.

          Comment


          • #6
            Re: Vid vilka frekvenser ligger S-ljuden?

            som Robsarve säger, det kan va mycket. Helst ska man inte ha eq till att jobba bort pekar med. Testa att vinkla om och labba med faserna innan.
            Glöm inte att det finns övertoner och mååånga fler frekvenser än vad man kan nå med en eq hur stor den än är. Att dra isär delningarna brukar va ett bra knep
            sigpic
            Ljudstudion i växjö
            Tel 0470 62120


            JL Audio. Focal. Amega. Audison. Alpine. Kenwood. Hertz. Sony. Kicker. Audioanalogue. PSB. Leadaudio. Nuvo. Canton. Integra. Marantz. Elac. Velodyne.

            Comment


            • #7
              Re: Vid vilka frekvenser ligger S-ljuden?

              Hvordan har du brukt tidskompensering? Riktig eller feil? Mye kan ligge her. Prøvd å dempe diskant 1 eller 2 db?

              Prøv også å øk delefrekvensen til mellomtone/diskant til 6,3Khz og se hva som skjer da.
              Mvh
              Tony Bardalen

              Comment


              • #8
                Re: Vid vilka frekvenser ligger S-ljuden?

                Originally posted by ABZD View Post
                Vid just 3,2kHz brukar jag dämpa rätt bra och har gjort det på mina samtliga Alpinemaskiner och just nu har jag nog -3 eller -4 dB vid just 3,2 kHz sen ligger pxa:n på 2,5 kHz under och sen 4 kHz på nästa frekvens över 3,2 kHz.

                Men jag ska skruva lite mellan 2 kHz och upp till runt 8 kHz och se hur det beter sig, kan ju även vara som så att det är just mina middar som inte är så mkt å hurra för med tanke på vad det är för ngt. Ska ta mig tid å gjuta klart kickarna sen till Tec5orna istälet.
                Testa att dra upp delningen till TEC diskanterna lite också, och se om det händer nåt. Vi har ju kört dem diskanterna ned till 4kHz, men det är egentligen lägre än vad TEC rekommenderar.

                Sen som Roger och Tony säger, både placering samt tidskomp kan avhjälpa felet. Tidskompet/fasen som Tony nämnde påverkar rätt ordentligt på s-ljud har jag märkt också. Vilket när man funderar på det hela inte är konstigt alls

                mvh Jonas
                SM-guld 2007 och 2008.
                Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                Comment


                • #9
                  Re: Vid vilka frekvenser ligger S-ljuden?

                  Originally posted by jonash View Post
                  Testa att dra upp delningen till TEC diskanterna lite också, och se om det händer nåt. Vi har ju kört dem diskanterna ned till 4kHz, men det är egentligen lägre än vad TEC rekommenderar.

                  Sen som Roger och Tony säger, både placering samt tidskomp kan avhjälpa felet. Tidskompet/fasen som Tony nämnde påverkar rätt ordentligt på s-ljud har jag märkt också. Vilket när man funderar på det hela inte är konstigt alls

                  mvh Jonas
                  Har selv sett i alt for mange biler at folk ikke aner hva tidskomp skal brukes til. I alt for mange biler som folk mener låter bra så har man "tvunget" fram et stereobilde ved kun bruk av tidskomp. Da vil det låte flatt og udynamisk, siden man da sitter mer ute av tidsfase en om man lot vær å bruke tidskomp.
                  Hvis bassen er bak og den er lengst unna deg så skal ikke DEN tidskompenseres. Har man venstre diskant nærmest så er det DET elementet som skal forsinkes mest. Hele poenget er at lyden fra hvert element skal treffe deg samtidig, ikke for å "jukse til" et stereobilde i bilen.

                  Samtidig må man passe på nivåene på alle elementene, da

                  De med Alpine: Følg manualen! Bruk millisekunder slik det står skrevet der.
                  De med Pioneer: Følg manualen! BRUK centimeter til hver element, så er man ikke langt unna.
                  Mvh
                  Tony Bardalen

                  Comment


                  • #10
                    Re: Vid vilka frekvenser ligger S-ljuden?

                    Har du tillgång till ett RTA-instrument kan man hitta en del där som sticker ut och sedan enkelt korrigera med eq'n.

                    Utan RTA så försök att få tag i en cd med toner på dom frekvenser som eq'n kan justera (1/3 oktav).

                    Kör en sida i taget och försök lyssna på vilka frekvenser som peakar. Inte helt enkelt. Det ska ju inte vara så stora volymskillnader mellan de olika frekvenserna så man kan i alla fall hitta de som verkligen sticker ut.

                    Har haft en del s-ljud själv och de låg runt 8kHz. Mycket högre än jag först trodde, men RTA'n ljög inte så de försvann efter justering.
                    sigpic

                    -C5 2008 -SQuse-
                    -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

                    Comment


                    • #11
                      Re: Vid vilka frekvenser ligger S-ljuden?

                      Husk at slike peaks ikke alltid lønner seg å fikse med EQ'en da Slike peaks kan komme av feiljusterte delefilter, eller som jeg var inne på tidligere: tidskorrigering.
                      Hadde mye heller startet i den enden, istedet for å korrigere EQ. Sier ikke at det er feil, men er sannsynlig at feilen ligger der
                      Mvh
                      Tony Bardalen

                      Comment


                      • #12
                        Re: Vid vilka frekvenser ligger S-ljuden?

                        Tackar för lite god råd, men jag har inte haft tillgång till att skruva i pxan sen i torsdags efter som att att jag inte har bilen här hemma i Söderhamn. Men jag ska börja med att höja delningen till bandarna för att lyssna när s-ljuden försvinner. Hade formeln uppskriven i handboken till min 7998R för hur man räknade ut avståndet i ms. Nån osm sitter på den och har lust å skriva upp den här?
                        OTURSFÖRFÖLJD!!!
                        Bara att bryta ihop och komma igen.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Vid vilka frekvenser ligger S-ljuden?

                          Originally posted by ABZD View Post
                          Tackar för lite god råd, men jag har inte haft tillgång till att skruva i pxan sen i torsdags efter som att att jag inte har bilen här hemma i Söderhamn. Men jag ska börja med att höja delningen till bandarna för att lyssna när s-ljuden försvinner. Hade formeln uppskriven i handboken till min 7998R för hur man räknade ut avståndet i ms. Nån osm sitter på den och har lust å skriva upp den här?
                          Du finner formeln på sidan 8 och sidan 9 i Adobe!
                          Attached Files
                          sigpic

                          We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                          Ljudbyggaren sedan 1998

                          Importör av Mosconi, Gladen
                          Se oss på Facebook för nyheter.

                          Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                          Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                          International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                          Comment


                          • #14
                            Re: Vid vilka frekvenser ligger S-ljuden?

                            Det tackar jag för Tonny. ska skriva upp det i morrrn innan jag åker ner till Gävle på em.
                            OTURSFÖRFÖLJD!!!
                            Bara att bryta ihop och komma igen.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Vid vilka frekvenser ligger S-ljuden?

                              Originally posted by ABZD View Post
                              Det tackar jag för Tonny. ska skriva upp det i morrrn innan jag åker ner till Gävle på em.
                              Eller helt enkelt skriv ut bara den sidan!

                              Vasse god föresten!
                              sigpic

                              We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                              Ljudbyggaren sedan 1998

                              Importör av Mosconi, Gladen
                              Se oss på Facebook för nyheter.

                              Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                              Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                              International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                              Comment

                              Working...
                              X