Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjälp att komma igång med Mosconi 6to8

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Hjälp att komma igång med Mosconi 6to8

    Originally posted by Nattlorden View Post
    Att kanal 1-2 mutas när du gör det kan väl inte vara konstigt? Det är ju förväntat beteende.

    Om filtren du vill ha på det ligger på på kanal 5-6 så har du ju gjort fel - skall du ha filter till kanal 1-2 så får du ju lägga in dem på kanal 1-2.

    Eller så får du flytta kablarna till 5-6...
    Ja absolut så är ju det förväntat eftersom dom är kopplade till kanal 1-2, det jag finner märkligt är ju att samma kanalpar går som 5-6 i filterinställningarna.
    Har även kopplat ur dom andra rcakablarna ur både box och steg just för att bara ha ett par i åt gången för att se vad som händer med olika kanaler.

    Förväntar mig att ska jag justera kanal 1-2 så är det just 1-2 i alla menyer å inte 1-2 på ett ställe å 5-6 i nästa meny.

    Jag är övertygad att det är till 100% jag som inte har gjort rätt i detta, skyller inte på boxen👍🏻

    Comment


    • #17
      Re: Hjälp att komma igång med Mosconi 6to8

      Originally posted by Russin View Post
      Ja absolut så är ju det förväntat eftersom dom är kopplade till kanal 1-2, det jag finner märkligt är ju att samma kanalpar går som 5-6 i filterinställningarna.

      Har även kopplat ur dom andra rcakablarna ur både box och steg just för att bara ha ett par i åt gången för att se vad som händer med olika kanaler.

      Förväntar mig att ska jag justera kanal 1-2 så är det just 1-2 i alla menyer å inte 1-2 på ett ställe å 5-6 i nästa meny.

      Jag är övertygad att det är till 100% jag som inte har gjort rätt i detta, skyller inte på boxen👍🏻
      Jag har svårt att tro att du har rätt i att de går som 5-6, sorry... Jag tror du gör fel där. Spela med bara kanal 1-2 aktiva och ändra lite i filtren på 1-2 så skall du nog se att det händer saker.
      Ford Focus Mk. 3.5 to be upgraded with:
      Elektronik: Mosconi, Pioneer ( + stock headunit )
      Högtalare: Gladen Aerospace, Focal, Ino Audio
      Kablar: Supra, Gladen
      Ljuddämpning: Silent Coat, STP AeroFlex 6, Stinger foam rings
      Tillbehör: Valicar, Gladen, Autoleads

      Redaktör på hifi-forumet Faktiskt.io

      Comment


      • #18
        Re: Hjälp att komma igång med Mosconi 6to8

        Nu börjar det lossna lite i alla fall.
        Gick ut å drog ur varenda sladd och kabel ur hela anläggningen.
        Kopplade in allting igen (allt på samma plats), startade och stoppade i datorn till boxen.

        Nu är det ljud i bräda och dörrar, däremot så är subvolymen sjukt låg när jag spelar på alla högtalare.

        Mutar jag allt utom sub så låter den högre och det går att justera nivå på rcd:n, men när alla högtalare är med så sjunker volymen på subben och vrider jag på rcd:n så tystnar den helt.

        Börjar även fundera på om datorn jag köpte inte är optimal för detta ändamål.
        Det hackar och blir förvrängt i ljudet när jag justerar både nivå, eq och tidskompet vilket gör det helt omöjligt att tweaka.
        Min förra Kenwood jag hade betedde sig likadant när jag skulle justera tidskompet om jag lyssnade via Spotify, då började musiken hacka och låta förvrängt vilket var väldigt irriterande.

        Hade en Pioneer deh-80prs innan jag köpte boxen, den funkade perfekt, musiken flöt över brädan när jag vred i inställningarna för tidskompet.

        Comment


        • #19
          Re: Hjälp att komma igång med Mosconi 6to8

          Om du menar att DSP:n tystnar temporärt medans den får ny data skickat från datorn, så får du nog bara vänja dig.

          Om det är specifikt relaterat till Spotify, så vet jag inte... jag tror bara du för in "onödiga" parametrar i frågan som bara förvirrar när du nämner det. Eller kan du spela via någon annan källa där det beter sig annorlunda?
          Ford Focus Mk. 3.5 to be upgraded with:
          Elektronik: Mosconi, Pioneer ( + stock headunit )
          Högtalare: Gladen Aerospace, Focal, Ino Audio
          Kablar: Supra, Gladen
          Ljuddämpning: Silent Coat, STP AeroFlex 6, Stinger foam rings
          Tillbehör: Valicar, Gladen, Autoleads

          Redaktör på hifi-forumet Faktiskt.io

          Comment


          • #20
            Re: Hjälp att komma igång med Mosconi 6to8

            Originally posted by Nattlorden View Post
            Om du menar att DSP:n tystnar temporärt medans den får ny data skickat från datorn, så får du nog bara vänja dig.

            Om det är specifikt relaterat till Spotify, så vet jag inte... jag tror bara du för in "onödiga" parametrar i frågan som bara förvirrar när du nämner det. Eller kan du spela via någon annan källa där det beter sig annorlunda?
            Är det så den fungerar så är det inte ett bekymmer, kändes bara som ännu en sak som låg och inte fungerade riktigt.

            Har i dagsläget enbart Spotify som källa, inväntar på att få in EMMA skivan i telefonen och en vettig spelare till det

            Comment


            • #21
              Re: Hjälp att komma igång med Mosconi 6to8

              Originally posted by Russin View Post
              Nu börjar det lossna lite i alla fall.
              Gick ut å drog ur varenda sladd och kabel ur hela anläggningen.
              Kopplade in allting igen (allt på samma plats), startade och stoppade i datorn till boxen.

              Nu är det ljud i bräda och dörrar, däremot så är subvolymen sjukt låg när jag spelar på alla högtalare.

              Mutar jag allt utom sub så låter den högre och det går att justera nivå på rcd:n, men när alla högtalare är med så sjunker volymen på subben och vrider jag på rcd:n så tystnar den helt.

              Börjar även fundera på om datorn jag köpte inte är optimal för detta ändamål.
              Det hackar och blir förvrängt i ljudet när jag justerar både nivå, eq och tidskompet vilket gör det helt omöjligt att tweaka.
              Min förra Kenwood jag hade betedde sig likadant när jag skulle justera tidskompet om jag lyssnade via Spotify, då började musiken hacka och låta förvrängt vilket var väldigt irriterande.

              Hade en Pioneer deh-80prs innan jag köpte boxen, den funkade perfekt, musiken flöt över brädan när jag vred i inställningarna för tidskompet.
              Har du gjort en reset efter du kopplade in RCDn?

              Om inte .......

              Dra ner volym och subvolym till 0, tryck på knappen för reset remote kontroll.
              Spela ingen musik under tiden, när återställningen är klar så vrid upp lite grann och vrid tillbaka till 0.
              Spela musik och höj volymen.

              Räcker inte subvolym, ändra i mixern till 100% på kanal 7-8 och låt övriga vara på 80%
              sigpic

              We know the Rolex feeling, only the best are copied.

              Ljudbyggaren sedan 1998

              Importör av Mosconi, Gladen
              Se oss på Facebook för nyheter.

              Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

              Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

              International Head Judge och numera även kallad besserwisser

              Comment


              • #22
                Re: Hjälp att komma igång med Mosconi 6to8

                Har gjort reset vid 2 tillfällen, dock inte efter att jag kopplade ur allting sista gången.
                Det hade jag helt glömt.

                Comment


                • #23
                  Re: Hjälp att komma igång med Mosconi 6to8

                  Originally posted by Russin View Post
                  Har gjort reset vid 2 tillfällen, dock inte efter att jag kopplade ur allting sista gången.
                  Det hade jag helt glömt.
                  Det är ett måste när man drar ur kabeln mellan RCDn och DSPn.

                  Man vill enheterna ska vara synkade på 0!
                  sigpic

                  We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                  Ljudbyggaren sedan 1998

                  Importör av Mosconi, Gladen
                  Se oss på Facebook för nyheter.

                  Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                  Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                  International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                  Comment


                  • #24
                    Re: Hjälp att komma igång med Mosconi 6to8

                    Strulet fortsätter........

                    Skulle tweaka lite igår kväll, kopplar ihop dator och box och får felmeddelande
                    -Det gick inte att hämta data från dsp.

                    Testade igen, då läste den in förval 1, sen samma meddelande.
                    Stängde ner programmet och började om, då läste den in förval 1 och 2, sen samma meddelande.

                    Fick göra om proceduren tills den gick igenom alla 4 förvalen å då funkade det.

                    Skulle sätta mig nu idag och tweaka lite men får bara samma felmeddelande hela tiden.
                    Någon som har nån idé vad som kan vara fel?
                    Känns lite märkligt då det har strulat hela tiden med allt möjligt.

                    Känner att jag lär vara lite positiv också och inte bara gnälla��
                    Älskar verkligen boxen och ljudkvalitén är grym, njuter i fulla drag varje sekund jag sitter och lyssnar��
                    Last edited by Russin; August 29, 2019, 11:33.

                    Comment


                    • #25
                      Re: Hjälp att komma igång med Mosconi 6to8

                      Originally posted by Russin View Post
                      Strulet fortsätter........

                      Skulle tweaka lite igår kväll, kopplar ihop dator och box och får felmeddelande
                      -Det gick inte att hämta data från dsp.

                      Testade igen, då läste den in förval 1, sen samma meddelande.
                      Stängde ner programmet och började om, då läste den in förval 1 och 2, sen samma meddelande.

                      Fick göra om proceduren tills den gick igenom alla 4 förvalen å då funkade det.

                      Skulle sätta mig nu idag och tweaka lite men får bara samma felmeddelande hela tiden.
                      Någon som har nån idé vad som kan vara fel?
                      Känns lite märkligt då det har strulat hela tiden med allt möjligt.

                      Känner att jag lär vara lite positiv också och inte bara gnälla��
                      Älskar verkligen boxen och ljudkvalitén är grym, njuter i fulla drag varje sekund jag sitter och lyssnar��
                      Ta bort programet, installera om.

                      Finns inga problem med mjukvaran, strular det ligger det i datorn.

                      Jag har aldrig haft problem, jo med min gamla dator efter jag bytte HD.
                      När jag köpte en ny budgetvariant för ca 3000kr som bara används till att tweaka med har jag inte haft tillstymmelse till problem
                      sigpic

                      We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                      Ljudbyggaren sedan 1998

                      Importör av Mosconi, Gladen
                      Se oss på Facebook för nyheter.

                      Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                      Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                      International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                      Comment


                      • #26
                        Re: Hjälp att komma igång med Mosconi 6to8

                        Har haft misstankarna på att det är PC:n som spökar.
                        Gjorde en ominstallation för nån dag sen, testar igen å ser om det hjälper.
                        Köper en till PC å testar med också👍🏻

                        Comment


                        • #27
                          Re: Hjälp att komma igång med Mosconi 6to8

                          Tweakar du med kabel? Jag brukar ha lite strul när jag tweakar via Bluetooth ibland

                          Comment


                          • #28
                            Re: Hjälp att komma igång med Mosconi 6to8

                            Originally posted by MrLinkan2 View Post
                            Tweakar du med kabel? Jag brukar ha lite strul när jag tweakar via Bluetooth ibland
                            Kör via kabel

                            Comment


                            • #29
                              Re: Hjälp att komma igång med Mosconi 6to8

                              Kanske uppenbart, men har du testat en annan kabel? (Är det USB på Mosconi?) Inga förlängningar?

                              Comment


                              • #30
                                Re: Hjälp att komma igång med Mosconi 6to8

                                Originally posted by Russin View Post
                                Kör via kabel
                                Har du möjlighet att prova annan kabel? Kan ju vara ett brott/glapp på någon ledare som spökar ibland beroende på hur kabeln ligger.
                                Last edited by Nattlorden; August 30, 2019, 10:30.
                                Ford Focus Mk. 3.5 to be upgraded with:
                                Elektronik: Mosconi, Pioneer ( + stock headunit )
                                Högtalare: Gladen Aerospace, Focal, Ino Audio
                                Kablar: Supra, Gladen
                                Ljuddämpning: Silent Coat, STP AeroFlex 6, Stinger foam rings
                                Tillbehör: Valicar, Gladen, Autoleads

                                Redaktör på hifi-forumet Faktiskt.io

                                Comment

                                Working...
                                X