Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hur Koppla in slutsteg samt DSP BMW E90

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hur Koppla in slutsteg samt DSP BMW E90

    Hello! Jag skulle behöva lite hjälp med att koppla in min ljudprocessor samt slutsteg i min BMW E90 LCI, Jag som har billigaste stereo paketet utan en förstärkare bak i skuffen samt Plug and play högtalare, ska jag då koppla enligt följande?:

    Det går i 4 kablar till basen under stolen. 2 stora och 2 små ( de 2 små går ut till dörrarna)

    Jag klipper dessa och sen drar jag 2(4 om man räknar + och - )högtalarkablar till vars en av dessa 4 kablar och drar vidare till slutsteget.

    Är det rätt så långt?

    Och sen så återstår det ju 4 kablar på andra änden av de jag nyss klippte i ( 2 stora och 2 små )

    Ska jag då sen dra en(2 om man räknar + och - )högtalarkabel till dem två tjocka kablarna och sätta ihop dem och sen koppla vidare det till processorn?

    Har jag förstått det rätt? Kommer det funka om jag gör såhär?

    Om det funkar hur vet jag isånnafall vilken av signalkablarna som är till basen respektive dörrhögtalare?

    Hur vet jag i kablage vilka som är + och -?

    I kontaktstiftet som sitter i basen under stolarna så ser färgerna ut från vänster sida enligt följande:

    Svart/blå -> röd/blå -> vit/brun -> brun/blå

    Och där är röd/blå samt vit/brun dem tjocka kablarna


    Mycket tacksam för svar! Sitter i skiten nu när jag håller på med min installation

  • #2
    Re: Hur Koppla in slutsteg samt DSP BMW E90

    Originally posted by Epixhot

    Hur vet jag i kablage vilka som är + och -?

    I kontaktstiftet som sitter i basen under stolarna så ser färgerna ut från vänster sida enligt följande:

    Svart/blå -> röd/blå -> vit/brun -> brun/blå

    Och där är röd/blå samt vit/brun dem tjocka kablarna

    Till alla som har en E90 med billigaste stereo paketet (utan diskanter) och undrar vilka kablar som är ( + ) samt ( - ) i kontaktstycket till basarna under stolarna så är det enligt följande, iallafall för E90 LCI 2011

    Svart/Blå som sitter längst till vänster (smal kabel) är ( + ) ifall kontaktstycket fortfarande är inkopplat i basen, denna kabel går sen ut till dörren

    Röd/Blå ”tjock” kabel näst längst åt vänster i kontaktstycket är också ( + ) men denna är för basarna under stolarna

    Vit/brun ”tjock” kabel som sitter näst längst åt höger är ( - ) och går också till basarna under stolarna

    Brun/Blå ”smal” kabel längst åt höger i kontaktstycket är ( - ) och går vidare ut till dörren.

    Comment


    • #3
      Re: Hur Koppla in slutsteg samt DSP BMW E90

      Vilka produkter har du köpt? Med gladens kit följer de med kontakter som passar i kontakterna under stolarna. Minns inte vilka som är villka men dem två tjocka är antagligen plus och minus från stereon som du ska ta signal från vidare till Dsp och sen skickar du tillbaka två kanaler till varje sida så du behöver 3 par högtalarkablar per sida.

      Comment


      • #4
        Re: Hur Koppla in slutsteg samt DSP BMW E90

        Originally posted by MrLinkan2 View Post
        Vilka produkter har du köpt? Med gladens kit följer de med kontakter som passar i kontakterna under stolarna. Minns inte vilka som är villka men dem två tjocka är antagligen plus och minus från stereon som du ska ta signal från vidare till Dsp och sen skickar du tillbaka två kanaler till varje sida så du behöver 3 par högtalarkablar per sida.
        Rockford Fosgate T3 BMW2 Kit, dörrhögtalare, diskant samt subben under stolarna är inkluderade i detta kit. Allting med plug and play anslutning, alltså exakt likadant kopplat som det är original.

        Menar du att jag ska göra så som jag beskrivit ovan då eller missuppfattar jag dig?

        Mvh

        Comment


        • #5
          Re: Hur Koppla in slutsteg samt DSP BMW E90

          Originally posted by Epixhot View Post
          Rockford Fosgate T3 BMW2 Kit, dörrhögtalare, diskant samt subben under stolarna är inkluderade i detta kit. Allting med plug and play anslutning, alltså exakt likadant kopplat som det är original.

          Menar du att jag ska göra så som jag beskrivit ovan då eller missuppfattar jag dig?

          Mvh
          har du dessa? https://ljudbyggaren.se/bmwljud/bmw-...r-for-8tum-bas

          Annars får du bara klippa kontakten och göra ett eget kablage mellan basarna och Dsp. Den här videon är rätt bra https://www.youtube.com/watch?v=10TQy97h-C0&t=362s
          Last edited by MrLinkan2; August 17, 2019, 13:22.

          Comment


          • #6
            Re: Hur Koppla in slutsteg samt DSP BMW E90

            Originally posted by MrLinkan2 View Post
            har du dessa? https://ljudbyggaren.se/bmwljud/bmw-...r-for-8tum-bas

            Annars får du bara klippa kontakten och göra ett eget kablage mellan basarna och Dsp. Den här videon är rätt bra https://www.youtube.com/watch?v=10TQy97h-C0&t=362s
            Jag har inte exakt dem men ja det är sådana som det sitter original på original basen och med min nya bas jag fått med så har jag inte fått något extra kablage utan det är tänkt att jag ska använda original kontakten på min nya bas.

            Så då vill jag få det till att jag klipper kablaget mellan kontakten och från basens ände(kontaktstycket som ska in i basen) så skarvar jag ihop dessa 4 kablar och drar vidare bak till slutsteget där jag kopplar på 2 av de ”små” kablarna på front kanalen för att ge kraft till mina dörrhögtalare samt diskanter och de 2 ”tjocka” kablarna drar jag till rear kanalen för att ge kraft åt mina basar


            Kablaget som då är kvar från andra sidan av kontaktstycket ( det jag nyss klippt i ) så vill jag få det till att jag ska skarva ihop de 2 ”tjocka” kablarna som då enligt mig ska vara signal och drar dessa vidare bak till min processor.


            Är detta rätt?

            Om dessa nu är signalkablar hur vet jag vilken av dem som är för bas respektive dörrhögtalare? Hur tar jag reda på vilken av dem som ska in på sin respektive plats i processorn?

            Mvh

            Comment


            • #7
              Re: Hur Koppla in slutsteg samt DSP BMW E90

              Originally posted by Epixhot View Post
              Jag har inte exakt dem men ja det är sådana som det sitter original på original basen och med min nya bas jag fått med så har jag inte fått något extra kablage utan det är tänkt att jag ska använda original kontakten på min nya bas.

              Så då vill jag få det till att jag klipper kablaget mellan kontakten och från basens ände(kontaktstycket som ska in i basen) så skarvar jag ihop dessa 4 kablar och drar vidare bak till slutsteget där jag kopplar på 2 av de ”små” kablarna på front kanalen för att ge kraft till mina dörrhögtalare samt diskanter och de 2 ”tjocka” kablarna drar jag till rear kanalen för att ge kraft åt mina basar


              Kablaget som då är kvar från andra sidan av kontaktstycket ( det jag nyss klippt i ) så vill jag få det till att jag ska skarva ihop de 2 ”tjocka” kablarna som då enligt mig ska vara signal och drar dessa vidare bak till min processor.


              Är detta rätt?

              Om dessa nu är signalkablar hur vet jag vilken av dem som är för bas respektive dörrhögtalare? Hur tar jag reda på vilken av dem som ska in på sin respektive plats i processorn?

              Mvh
              de låter som att du tänker rätt. Signalkablar har du bara två av, alltså en kanal från stereon till varje bas. Du får dela upp dem till 4 kanaler i Dsp, vilken Dsp har du?

              Comment


              • #8
                Re: Hur Koppla in slutsteg samt DSP BMW E90

                Originally posted by MrLinkan2 View Post
                de låter som att du tänker rätt. Signalkablar har du bara två av, alltså en kanal från stereon till varje bas. Du får dela upp dem till 4 kanaler i Dsp, vilken Dsp har du?
                Fan vad gutt o höra! Då börjar jag klippa kablar😅


                Ah så det är så det fungerar, jag har en Rockford Fosgate DSR1

                Comment


                • #9
                  Re: Hur Koppla in slutsteg samt DSP BMW E90

                  Vad har du för steg då?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hur Koppla in slutsteg samt DSP BMW E90

                    Originally posted by MrLinkan2 View Post
                    Vad har du för steg då?


                    JBL GTR 7535 - 5 kanals steg

                    Comment


                    • #11
                      Re: Hur Koppla in slutsteg samt DSP BMW E90

                      Jag kan repetera vad jag sagt om inkopplingen

                      De tjocka kablarna kommer att agera signal, den brunmarkerade är minus.
                      Om dina nya högtalare har anslutning med kontakt så blir du tvingad att klippa och skarva ihop.

                      3 par kablar per sida måste dras, 1 par blir signal och 2 par kopplar du till högtalarna.
                      1 par (+&-) kopp las till de tunna kablarna, då får du ljud i dörrarna.
                      Låt dessa bli kanal 1+2.
                      Den 2a kabeln kopplar du ihop med den avklippta kontakten, låt dessa vara kanal 3+4.
                      sigpic

                      We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                      Ljudbyggaren sedan 1998

                      Importör av Mosconi, Gladen
                      Se oss på Facebook för nyheter.

                      Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                      Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                      International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                      Comment

                      Working...
                      X