Announcement

Collapse
No announcement yet.

Söker tips Peugeot 107 uppgradering från original

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Söker tips Peugeot 107 uppgradering från original

    Min fru har en Peugeot 107 årsmodell 2006.

    Det är uselt ljud i den, jag tror det bara sitter en 4" i instrumentpanelen längs framme vid rutan. Kanske koaxial, jag har inte tittat under gallret.

    Jag söker tips för att bättra upp ljudet.
    (Ett Gladen/Mosconi Pico-kit som jag har i BMW:n vore smutt, men tyvärr långt utanför budget)

    Jag har sett uppgraderings-kitt med 6,5" högtalare, men begriper inte var de ska sitta någonstans, det finns inte plats i dörrarna för dem.

    Det finns paneler med DIN-hål så man kan stoppa i en hederlig eftermarknads-enhet. Finns det några med individuella tidskompenseringar, och/eller mång-kanaliga equilizers, så man kan forma ljudet lite noggrannare?


    Min fru har inte stora krav på ljud även om hon uppskattar kvalitén i BMW:n, men jag vill helst slippa gnissla tänderna när jag lånar hennes bil...
    "When the going gets tough, the Tough get duct-tape" - Dr. Mabuse

    "När de rika börjar kalla sig för arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka

    Bil: BMW 328, F30. HU: BMW original snik-verion. Slutsteg: Mosconi PICO 8/12 & Mosconi PICO 1, Högtalare: Gladen BMW kit Sub: Gladen RS-X 10

  • #2
    Re: Söker tips Peugeot 107 uppgradering från original

    Tror du måste ta loss dörrsidan för att kunna se.
    Är samma bil som C1 och Aygo. Finns nog mest info att söka om Aygo.
    Ev behöver du plastringar för att det ska passa, men kan gå utan om jag kommer ihåg rätt.
    Octan
    Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
    Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

    OctanAudio
    Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
    Fegens Vandrarhem

    Bilstereoblog
    Team Ljudbyggaren

    Comment


    • #3
      Re: Söker tips Peugeot 107 uppgradering från original

      Originally posted by Dr. Mabuse
      Min fru har en Peugeot 107 årsmodell 2006.

      Det är uselt ljud i den, jag tror det bara sitter en 4" i instrumentpanelen längs framme vid rutan. Kanske koaxial, jag har inte tittat under gallret.

      Jag söker tips för att bättra upp ljudet.
      (Ett Gladen/Mosconi Pico-kit som jag har i BMW:n vore smutt, men tyvärr långt utanför budget)

      Jag har sett uppgraderings-kitt med 6,5" högtalare, men begriper inte var de ska sitta någonstans, det finns inte plats i dörrarna för dem.

      Det finns paneler med DIN-hål så man kan stoppa i en hederlig eftermarknads-enhet. Finns det några med individuella tidskompenseringar, och/eller mång-kanaliga equilizers, så man kan forma ljudet lite noggrannare?


      Min fru har inte stora krav på ljud även om hon uppskattar kvalitén i BMW:n, men jag vill helst slippa gnissla tänderna när jag lånar hennes bil...
      En PnP förstärkare hade kanske passat herrskapet?
      sigpic

      We know the Rolex feeling, only the best are copied.

      Ljudbyggaren sedan 1998

      Importör av Mosconi, Gladen
      Se oss på Facebook för nyheter.

      Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

      Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

      International Head Judge och numera även kallad besserwisser

      Comment


      • #4
        Re: Söker tips Peugeot 107 uppgradering från original

        Originally posted by octan View Post
        Tror du måste ta loss dörrsidan för att kunna se.
        Är samma bil som C1 och Aygo. Finns nog mest info att söka om Aygo.
        Ev behöver du plastringar för att det ska passa, men kan gå utan om jag kommer ihåg rätt.
        Jag kanske skulle vara lite tydligare: det sitter inte någon högtalare alls i dörrsidan.
        Det verkar som att jag behöver skaffa en ny innerdörrsida om jag ska få dit en.


        För några år sedan när jag satt och bläddrade på BRL:s web-sidor så hade Infinity en bas-låda som var avsedd att placeras under förar/passagerar-stolen.
        Jag hittar bilder på den när jag googlar, men hittar inte på BRL idag när jag söker. http://underseatsubwoofer.com/tag/infinity/page/2/
        BMW:s lösning med midbas under framstolarna har ju visat sig fungera bra, det låter bättre än jag väntat mig, så detta skulle kunna vara ett komplement till 4" vid framrutan.

        Vad tror ni?
        "When the going gets tough, the Tough get duct-tape" - Dr. Mabuse

        "När de rika börjar kalla sig för arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka

        Bil: BMW 328, F30. HU: BMW original snik-verion. Slutsteg: Mosconi PICO 8/12 & Mosconi PICO 1, Högtalare: Gladen BMW kit Sub: Gladen RS-X 10

        Comment


        • #5
          Re: Söker tips Peugeot 107 uppgradering från original

          Under sätet basar finns det hur mycket som helst av i dag.
          Tyvärr är namnet fel för dom passar knappt i någon bil.

          Att det låter bra i BMWn är pga inställningarna, du kommer aldrig i närheten med 2 aktiva basar under stolarna.

          Efter dom måste du byta de andra högtalarna, sen tillföra mer effekt och en DSP!
          sigpic

          We know the Rolex feeling, only the best are copied.

          Ljudbyggaren sedan 1998

          Importör av Mosconi, Gladen
          Se oss på Facebook för nyheter.

          Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

          Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

          International Head Judge och numera även kallad besserwisser

          Comment


          • #6
            Re: Söker tips Peugeot 107 uppgradering från original

            Jo..

            Steg 1 är att byta bort original-högtalaren vid instrumentpanelen/vindrutan.
            Steg 2 blir att byta bort original HU mot en eftermarknads-enhet med någon form av DSP. Alternativt sätta in ett slutsteg med DSP.
            Frugan har klagat på att knappar i HU:n glappar, så det lutar åt att byta den mot eftermarknad.

            Det verkar ha hänt en hel del i huvudenheter sedan jag tittade efter dem senast.
            I Volvon hade jag en Alpine 117i med en fristående DSP som hette PXA-H700. Men den utrustningen är ca 10 år...
            Last edited by Dr. Mabuse; January 28, 2021, 18:02. Reason: PXA-H700
            "When the going gets tough, the Tough get duct-tape" - Dr. Mabuse

            "När de rika börjar kalla sig för arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka

            Bil: BMW 328, F30. HU: BMW original snik-verion. Slutsteg: Mosconi PICO 8/12 & Mosconi PICO 1, Högtalare: Gladen BMW kit Sub: Gladen RS-X 10

            Comment


            • #7
              Re: Söker tips Peugeot 107 uppgradering från original

              Barnbarnet köpte den här på Nårdik .
              https://nardik.se/produkt/KENWOOD-KMM-BT356

              Ruskigt mycket HU för småpengar , med tidskomp och 5V lågnivå ut , tänk om den hade funnits för 30 år sedan då man betalade en förmögenhet för sin 7909....

              Comment


              • #8
                Re: Söker tips Peugeot 107 uppgradering från original

                Shit-pommesfrites...

                Den där verkar ha allt som behövs. Och får pengar över till ett par Gladen 4" koaxialer (edit: om de passar i 107:an).
                Last edited by Dr. Mabuse; January 28, 2021, 16:15.
                "When the going gets tough, the Tough get duct-tape" - Dr. Mabuse

                "När de rika börjar kalla sig för arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka

                Bil: BMW 328, F30. HU: BMW original snik-verion. Slutsteg: Mosconi PICO 8/12 & Mosconi PICO 1, Högtalare: Gladen BMW kit Sub: Gladen RS-X 10

                Comment


                • #9
                  Re: Söker tips Peugeot 107 uppgradering från original

                  Jag har byggt lite ljud i min Aygo.

                  De 6,5" kit du har sett passar bara i de bilar som har "stora" stereopaketet med uttag för 6,5" i dörren. Jag hade inte det utan löste det med att kapa hål i plåten och med egengjorda adapterringar monterade jag 6,5" kit med diskanten i a-stolpen. Ganska mycket jobb så att montera 4" i brädan blir förhoppningsvis lättare... Jag har dock för mig jag har läst att högtalaren måste ha väldigt lågt monteringsdjup.

                  Byta ut original huvudenheten borde vara steg 1 då den låter riktigt dåligt. Det finns adapter både till 1 din och 2 din. Bluetooth och separat mic till handsfree tycker jag är absolut krav, tidskomp är inte så noga då bilen är så liten och bullrig.

                  Jag byggde en formanpassad låda för en 12" i reservhjulsbaljan och fick till det helt ok med bagageutrymme kvar. Att kasta ut reservhjulet och montera en liten bas anpassat för reservhjulet skulle jag säga är ett bättre alternativ än bas under sätena. Baksätespassagerarna lär få svårt att få plats med fötterna om det ligger saker på golvet där.

                  Slutsteg kan monteras på baksidan av ryggstöden till baksätet utan att vara i vägen alltför mycket.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Söker tips Peugeot 107 uppgradering från original

                    Tack, det var bra information.
                    Jag tror jag väntar till sen-våren/sommaren innan jag börjar meka med bilen.
                    På expertens råd blir det alltså en omprioritering;
                    1) Ny HU
                    2) Bättre 4" i instrumentbrädan.

                    Får rådgöra med frugan om hon går med på att slänga ut reservhjulet.
                    Samt spana efter de andra dörrsidorna.
                    "When the going gets tough, the Tough get duct-tape" - Dr. Mabuse

                    "När de rika börjar kalla sig för arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka

                    Bil: BMW 328, F30. HU: BMW original snik-verion. Slutsteg: Mosconi PICO 8/12 & Mosconi PICO 1, Högtalare: Gladen BMW kit Sub: Gladen RS-X 10

                    Comment

                    Working...
                    X