Announcement

Collapse
No announcement yet.

TransFårrden revisited

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • SQ: TransFårrden revisited

    Här kommer en fristående fortsättning på Zrkens tråd.


  • #2
    Re: TransFårrden revisited

    En liten låda med super caps kanske?









    Comment


    • #3
      Re: TransFårrden revisited

      Monterat och klart:

      Comment


      • #4
        Re: TransFårrden revisited

        Nu när ni har fått lite bilder, så kan jag väl fylla på med lite text också. Jag köpte alltså Zrkens Focus, efter att ha byggt lite i min gamla bruna C70. Plötsligt behövde jag en kombi, och vilken kombi är bättre än en gammal Focus?

        Det fanns lite att återställa efter de föregående installationerna. Jag spenderade tre dagar med tigersåg och kofot i bilen, för att få ut baslådan som följde med. Innertak och diverse inredning inhandlades på skroten. Ett tag såg det väl ut som vilken Focus som helst, men med lite mer sågspån inbäddad i mattorna...

        Och så började *projektet*. Det har passerat mängder av slutsteg, processorer och huvudenheter. Ibland har jag närmat mig klar. Sen har jag börjat om. Men oavsett vad SJ vill få oss att tro, är det inte resan som är målet. Nu vill jag bli klar, om inte annat för att få känna på hur det är. Så, istället för att bygga från grunden, spackla och fräsa, så har jag börjat nöja mig med det man kan köpa. Eller, ja, det *händer* ju alltid saker. Som när jag råkade köpa mittkonsol från skroten, och det fanns fler hål i donatorbilen än i min. Då får man ju hitta på lite... Men sånt ska hållas till ett minimum nu.

        Hursomhelst, jag kommer väl att försöka lägga upp lite bilder här. Systemet består av Audison Voce-steg, Bit One HD-processor, Alpine HU. Dayton RS180 midbasar, Audison AV 3 samt AV1.1 mellanregister respektive diskanter.

        Comment


        • #5
          Re: TransFårrden revisited

          Dagens pyssel; tillverkade en brygga för att fästa högtalarkablarna i. Fyra stycken 5x20mm alu-plattjärn som skruvades ihop. Klämmer fast sig i slutstegens monteringsskivor.

          Comment


          • #6
            Re: TransFårrden revisited

            Trevligt att du fortsätter på bilen.
            Men var tog zerken vägen?
            Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli dum.
            "The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten."
            Facebook: husse bygger gladenwagon
            Instagram: husse_bygger_gladenwagon

            Comment


            • #7
              Re: TransFårrden revisited

              Zrken flyttade från stan, ser honom på FB nu och då. Högst oklart om han pysslar något med billjud för tillfället.

              Comment


              • #8
                Re: TransFårrden revisited

                Tänkte skriva lite om systemets uppbyggnad. Grejerna som sitter i nu, är följande:

                HU - Alpine CDE-193BT
                DSP - Audison BitOne HD
                AMP1 - Audison AV5.1k med BitIn
                AMP2 - Audison AV5.1k med BitIn

                AMP1 driver diskanter på kanal A, ena midbasen på kanal B och inget på kanal C.

                AMP2 driver mellanregister på kanal A, ena midbasen på kanal B och subben på kanal C.

                I dagsläget så köra jag mest radio eller BT från HU, via RCA in i DSP. Det är sjukt smidigt att ha Spotify i fickan när jag åker till jobbet, men SQ är det väl inte direkt. Jag har ett optiskt snöre från ett USB-ljudkort med OTG-adapter till telefonen, så planen är att vid kritiskt lyssnande använda den istället för HU. Jag tänker låta HU starta DSP via remote i normalfallet, men ha en brytare för att kunna starta DSP utan HU vid behov. Det betyder att jag kommer behöva dra en ny remote genom hela bilen, men det passar ganska bra då jag har en massa "överblivna" kablar att ta hand om när jag ändå är där och rotar.

                Typ såhär ser det ut idag, det som är bytt från original är mittkonsol, klimatkontroll, mätarkluster, stereoram och lite småplock. DRC är monterad i luftutblåset, men det ska spacklas lite där för att få till det som jag vill ha det.

                Comment


                • #9
                  Re: TransFårrden revisited

                  Tillverkning av DRC-fäste. Börja med att kapa till ett ämne som ska bearbetas lite:



                  Och börja fräsa fram formen:



                  Inte jättestora marginaler till skruvstycket:



                  Första etappen klar:



                  Och sen missade jag att ta lite bilder, men såhär blev resultatet:



                  Monteringsplatta i bilen med hål för kabel:



                  Profiler som klämmer fast hela konstruktionen i utblåset:



                  Och på ren princip, helicoil i rätt längd:



                  I stort sett monterat:



                  Och som det ser ut just nu:



                  Det ska fixas till lite mer, men det sitter bra nog för att jag ska vara nöjd för stunden. Hela projektet går nu ut på att få det "bra nog", för att sedan kunna göra små insatser på utvalda ställen så att det blir precis som jag vill ha det.

                  Comment


                  • #10
                    Re: TransFårrden revisited

                    Jag har valt att kunna spela i bakdörrarna i och med att resten av familjen åker med ibland. Tanken var att köra dom på inbyggd effekt i HU, men jag har insett att det ställer till det en del när jag vill finlyssna. Nu går jag i tankarna att komplettera anläggningen med något (jätte)billigt 2-kanalssteg för att kunna styra allt från DSP istället för att hålla på och fippla med HU. Är det någon som har tips på lämpliga kandidater? Gärna litet, då utrymmet är starkt begränsat.

                    Comment


                    • #11
                      Re: TransFårrden revisited

                      Man blir avis på er som har tillgång till riktig verkstad, så mycket enklare än med en bärbar vertygslåda, typ....
                      Ford Focus Mk. 3.5 to be upgraded with:
                      Elektronik: Mosconi, Pioneer ( + stock headunit )
                      Högtalare: Gladen Aerospace, Focal, Ino Audio
                      Kablar: Supra, Gladen
                      Ljuddämpning: Silent Coat, STP AeroFlex 6, Stinger foam rings
                      Tillbehör: Valicar, Gladen, Autoleads

                      Redaktör på hifi-forumet Faktiskt.io

                      Comment


                      • #12
                        Re: TransFårrden revisited

                        Ja, det är ovärderligt ibland. Samtidigt gör det att vissa saker tar lite längre tid, istället för att bara tälja till en MDF-bit och vara nöjd, så kan det spåra ur och bli överarbetat. Men det är väl lite terapiarbete ibland också, att få veva fram lite former ur en bit aluminium...

                        Comment


                        • #13
                          Re: TransFårrden revisited

                          Originally posted by bingonisse View Post
                          Jag har valt att kunna spela i bakdörrarna i och med att resten av familjen åker med ibland. Tanken var att köra dom på inbyggd effekt i HU, men jag har insett att det ställer till det en del när jag vill finlyssna. Nu går jag i tankarna att komplettera anläggningen med något (jätte)billigt 2-kanalssteg för att kunna styra allt från DSP istället för att hålla på och fippla med HU. Är det någon som har tips på lämpliga kandidater? Gärna litet, då utrymmet är starkt begränsat.
                          Mindre är nog svårt att hitta.
                          Sen att plattformen är bäst i världen gör inte saken sämre.

                          https://ljudbyggaren.se/Mosconi-Gladen-DSP-Atomo-4-6
                          sigpic

                          We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                          Ljudbyggaren sedan 1998

                          Importör av Mosconi, Gladen
                          Se oss på Facebook för nyheter.

                          Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                          Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                          International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                          Comment


                          • #14
                            Re: TransFårrden revisited

                            Originally posted by bingonisse View Post
                            Jag har valt att kunna spela i bakdörrarna i och med att resten av familjen åker med ibland. Tanken var att köra dom på inbyggd effekt i HU, men jag har insett att det ställer till det en del när jag vill finlyssna. Nu går jag i tankarna att komplettera anläggningen med något (jätte)billigt 2-kanalssteg för att kunna styra allt från DSP istället för att hålla på och fippla med HU. Är det någon som har tips på lämpliga kandidater? Gärna litet, då utrymmet är starkt begränsat.
                            Jag är aningens osäker, men tror Nonne menade denna produkten? https://ljudbyggaren.se/slutsteg/bil...mosconi-pico-2

                            Comment


                            • #15
                              Re: TransFårrden revisited

                              eller så svarade Nonne på "liten dsp" istället för "litet slutsteg" möjligen? ( Men jag tolkade det som gällande litet steg jag med. )

                              Intressant DAC i vilket fall som... undrar hur mycket mer man kan göra med den än den inbyggda i 100.4DSP?
                              Ford Focus Mk. 3.5 to be upgraded with:
                              Elektronik: Mosconi, Pioneer ( + stock headunit )
                              Högtalare: Gladen Aerospace, Focal, Ino Audio
                              Kablar: Supra, Gladen
                              Ljuddämpning: Silent Coat, STP AeroFlex 6, Stinger foam rings
                              Tillbehör: Valicar, Gladen, Autoleads

                              Redaktör på hifi-forumet Faktiskt.io

                              Comment

                              Working...
                              X