Announcement

Collapse
No announcement yet.

Duger endast nya högtalare?!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Duger endast nya högtalare?!

    Halloj. Är så att jag har firmabil, en Renault kangoo (2016) som har snuskigt dåligt ljud, speciellt när det gäller bas. Jag förstår att inte vänta mig så mycket av original, men nu kan man inte köra en enda låt som har för mycket bas i sig då det brusar. Jag undrar då om någon där ute endast provat att byta högtalare utan stereon och fått till hyggligt bra ljud? Vill inte byta stereon då det ej är min bil och vet inte riktigt vad chefen skulle säga om det (och jag har ingen aning hur man gör).
    Mvh Plätten

  • #2
    Re: Duger endast nya högtalare?!

    "Brusar" låter inte som ett problem som ett högtalarbyte skulle avhjälpa i min bok. Sen kan man ju mena olika saker med ord, självklart, så helt säker kan man ju inte vara.
    Ford Focus Mk. 3.5 to be upgraded with:
    Elektronik: Mosconi, Pioneer ( + stock headunit )
    Högtalare: Gladen Aerospace, Focal, Ino Audio
    Kablar: Supra, Gladen
    Ljuddämpning: Silent Coat, STP AeroFlex 6, Stinger foam rings
    Tillbehör: Valicar, Gladen, Autoleads

    Redaktör på hifi-forumet Faktiskt.io

    Comment


    • #3
      Re: Duger endast nya högtalare?!

      Jo med brusa menar jag att när basen kommer in försvinner liksom sången och blir "brus" samt dålig bas. Men utan bas är ljudet dugligt, men så fort det blir för mycket bas så försvinner sången i typ "brus". Om det hjälper dig mer att förstå vad jag menar (:

      Comment


      • #4
        Re: Duger endast nya högtalare?!

        Ljud med olika frekvenser rör på högtalarkonen samtidigt, du kan tänka att man staplar ljuden ovanpå varandra.
        Basen får den enkla högtalarkonen att röra sig så långt ut att högre frekvenser inte kan röra den något mer.

        Finns adapter för 6.5" till 2012 modell "och framåt" som sägs passa, så det finns ju goda chanser att sätta i bättre grejor för vettiga pengar.

        Hur mycket är du villig att lägga på något du aldrig kommer få tillbaka?
        Last edited by tvett; September 7, 2020, 20:03.
        Jonas, Umeå

        Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
        Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

        Comment


        • #5
          Re: Duger endast nya högtalare?!

          Okej, blev smått tydligare nu iallafall . Det sitter 2st 6,5tum (tror jag) i vardera dörr. Sen sitter det två diskanter(?) upp mot rutan i vardera hörn.

          Comment


          • #6
            Re: Duger endast nya högtalare?!

            Ja uppemot 1000 kr iallafall är jag väl redo att betala ut (:

            Comment


            • #7
              Re: Duger endast nya högtalare?!

              I den prisklassen tror jag Alpine är ett vettigt alternativ:

              http://www.pmshopen.se/65quot-kitsys...sxe1750s-p-331
              Jonas, Umeå

              Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
              Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

              Comment


              • #8
                Re: Duger endast nya högtalare?!

                Okej 👍 men kommer dessa gå ihop med stereon? Tänkte om det ens går att byta högtalare som kräver mer effekt med original stereon

                Comment


                • #9
                  Re: Duger endast nya högtalare?!

                  Högtalare i och runt 1000kr klassen är konstruerade för att drivas av stereon, givetvis klarar dom av mer effekt och kan prestera även då.

                  Skillnaden mellan original och eftermarknadsprodukter finns där men många tycker inte förändringen är så stor, de flesta vill bara ha mer bas och uppskattar inte mer detaljer i helheten.
                  Att högtalaren låter bättre i alla register kan uppfattas som klenare bas, det fick man inte men den märkbara skillnaden låg i detaljrikedomen.
                  sigpic

                  We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                  Ljudbyggaren sedan 1998

                  Importör av Mosconi, Gladen
                  Se oss på Facebook för nyheter.

                  Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                  Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                  International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                  Comment

                  Working...
                  X